Get Adobe Flash player

כתבות

על סחר אלקטרוני בסופרמרקטים - האם הטכנולוגיה תחליף את העובדים?

יורם בוטניק

עולם הלוגיסטיקה מגשש עדיין את דרכו בתחום הסחר האלקטרוני, בסופרמרקטים למשל, וגם בישראל הרוב 'יושב על הגדר' ומחכה לראות אולי תתרחש פריצת דרך בתחום. שהרי בדומה למצב בעולם, הרווחיות נמוכה או גבולית ובעיית 'המייל האחרון' במרכזים האורבניים הצפופים (בין השאר) מעכבת את השינוי.
אנו מביאים בפני הגולשים עיקרי כתבה המציגה חשיבה חדשה ומקורית לנושא, והיא גדושה כמובן בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום.
 ספק רב אם יזם ישראלי יתחבר לרעיון אך מעניין גם ללמוד מה קורה מסביב. ולאחר הקריאה טרדה אותי מחשבה: החלפת עובדים בטכנולוגיה היא כדאית, כך אומרים, אך אם קורה ופרויקט עתיר טכנולוגיה כזה נכשל (מאיזו שהיא סיבה) – אתה נשאר עם ציוד חסר ערך שהשקעת בו מיליונים רבים.

 
למרות שדפוסי הרכישה שלנו כצרכני מזון בסופרמרקטים ובחנויות הוא די קבוע, דומה שלא הצליחו עדיין להקים דפוס או מודל מוצלח של רכש וקנייה אלקטרונית – פרט למעטים מאד, שגם הם מצויים לרוב על גבול הרווחיות. בין הסיבות: בשונה מעסקים רבים, חנויות מזון "מתופעלות" בעיקר על ידי הקונים עצמם, הם מלקטים את המוצרים ולעתים גם משלמים בעמדות אוטומטיות.
חנויות מכולת ומזון עם שירות סחר אלק' חייבות לגייס אנשים לא מעטים לאיסוף הפריטים המוזמנים, אריזתם ושילוחם, וזה עולה הרבה כסף...


 
בתמונה: מודל ההפצה החדש

 למרות שדפוסי הרכישה שלנו כצרכני מזון בסופרמרקטים ובחנויות הוא די קבוע, דומה שלא הצליחו עדיין להקים דפוס או מודל מוצלח של רכש וקנייה אלקטרונית – פרט למעטים מאד, שגם הם מצויים לרוב על גבול הרווחיות. בין הסיבות: בשונה מעסקים רבים, חנויות מזון "מתופעלות" בעיקר על ידי הקונים עצמם, הם מלקטים את המוצרים ולעתים גם משלמים בעמדות אוטומטיות.
חנויות מכולת ומזון עם שירות סחר אלק' חייבות לגייס אנשים לא מעטים לאיסוף הפריטים המוזמנים, אריזתם ושילוחם, וזה עולה הרבה כסף...

חברת סטרט-אפ מבוסטון מציעה מודל שונה, שיעניק יתרונות הן לקונים והן לספקים. עיקרו: פיתוח מרכזי מילוי הזמנות מיקרו, המנצלים טכנולוגיית 'שאטלים' רובוטיים כדי לאסוף הזמנות קונים, ובכך לאפשר שירות מהיר וזול (יחסית). מרכזי-מיקרו כאלו יוקמו בצד צירי תחבורה של מרכזים אורבניים (כחמישית משטח סופרמרקט רגיל) ויקלו על רוב הרוכשים לאוספם. מי שיעדיף עד דלת הבית ישלם בהתאם. הזמנות און-ליין יבוצעו תוך 30 דקות מרגע ההזמנה, וזה אף יקל על הזמנה ואיסוף בדרך חזרה מהעבודה.

לבו של המודל המוצע הוא OSR Shuttle של חברת Knapp, שהיא מערכת אחסון אוטומטית, שבמקור נועדה לשינוע מהיר של מוצרים. לדברי המפתחים, המערכת תוכל לבצע את משימותיה בחמישית מכוח העבודה הדרוש לאיסוף כמקובל כיום, ובדיוק מרבי.

מרכז כזה מתוכנן לטפל ב-4500 תיבות פרודוקטים, המאוחסנים בשני טורים עם מעליות, כ"א 15 מדפים לגובה, ועשויה לאחסן כמה עשרות אלפי SKU וזאת בשטח של כעשירית מסופרמרקט רגיל. ה'שאטל' שאוסף את ההזמנות מכוון אותן לאחד משלושה אזורים: קפואים, מקוררים ורגיל והוא מסוגל לטפל ב-1200 קווי משלוח בשעה.

הזמנות הלקוחות נאספות לתחנות איסוף, בהן עובדים מרכזים הפריטים הנדרשים לקרטונים, וניתן לבצע כשבעים הזמנות בשעה. כשלושה-רבעים מכל הפריטים הנדרשים ניתן לאחסן במערכת עצמה.

 

בעקבות כתבה ב-DC Velocity יוני 2017


 

תמונות מתצוגת כנס הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה

מאת: יורם בוטניק

​בגני התערוכה נערך ב-14 ביוני כנס לוגיסטיקה ושרשרת האספקה. הבאנו משם רק כמה תמונות מן התצוגה העשירה של יצרני מלגזות ואמצעים לוגיסטיים נוספים. נראה שבנוסף לגדולי הספקים, ניתן גם מקום בולט  לקטנים יותר, שנלכדו בעין
המצלמה.












 

אותות אזהרה לחברת החשמל

  על אחסון ואגירת חשמל במצברים

יורם בוטניק

בעקבות עבודת מחקר של חברת מק'נזי בנושא, יוני 2017


לדעת המחקר אחסון חשמל במצברים וסוללות היא הטכנולוגיה המהפכנית הבאה ויש לה השפעות מרחיקות לכת.

מחירי אחסון החשמל יורדים במהירות רבה מזו שציפו, בין השאר הודות לביקוש לרכב חשמלי, בעיקר באמצעות סוללות יון-ליתיום. המחיר של חשמל ממקור זה כיום: 230 דולר לקוט"ש (2016) בהשוואה ל-1000 דולרים בשנת 2010.
המחקר מצא שאחסון החשמל הוא כבר כלכלי ורווחי לשימושים מסחריים רבים – בייחוד לתקופות של צריכת שיא, כמלאי לשעת חירום, וכחלק מייצור ואספקת אנרגיה ירוקה. גדל גם הביקוש והשימוש לאחסון אנרגיה של מערכות סולריות בבתים פרטיים.
ככלל צפוי שהביקוש לחשמל של המתקנים הגדולים והרשתות הארציות לא יגדל ואף יירד. מתקנים קטנים וזולים לאחסון חשמל הופכים לאתגר מאיים על הספקים הקונוונציונליים (שעשויים גם להרוויח מאספקת חשמל שלא דרך הרשת הכללית).
 הזדמנויות נוספות הן למשל הנהגה של חיובי עלויות משתנים כמו "מדידת חשמל נטו" המאפשרת לצרכנים למכור לרשת הכללית חזרה חשמל 'עודף' במחיר קמעונאי, ומכירה לרשת חשמל 'ירוק' במחיר מובטח. כתופעת לוואי נראה שהספקים הגדולים נלחצים כי ירידת הביקוש דוחפת להעלאת המחיר לצרכנים הרגילים, כמו תעו"ז אצלנו. אחת הבעיות למשל, היא סכנה ליציבות האספקה ברשת מצד צרכנים המתחברים לרשת לאספקה 24/7 (לביטחון) אך בעצם מייצרים את רוב האנרגיה שהם צורכים במערכות הסולריות שלהם (כיום זה נפוץ באוסטרליה ובהוואי ויגיע גם לאחרים).

עדיין לא צפויה היעלמות של הרשתות הארציות ויצרני החשמל הקונוונציונלי, הריכוזי, אך יש מקומות שם זה צפוי יותר מאי-פעם.

סימנים לתגובת הנגד של הספקים הגדולים (או מדינתיים בארה"ב): אחסון חשמל כלכלי עשוי לעזור גם ליצרנים הגדולים בתכנון נכון ובתפעול נבון לנוכח השינויים הצפויים בביקוש. בארה"ב בוחנים כעת מודל פיצוי מסוים על חוזים לייצור מבוזר. והם עצמם בודקים ולעתים מקימים תחנות משנה  לייצור סולרי רשת. על יצרנים אלו להבין היטב לאן צועד העתיד ולפעול, כותבים החוקרים, 2 אפשרויות עומדות בפניהם: האחת,  מבנה פיצוי שונה מן הקיים על השימוש ברשת, והשנייה, ניצול הזדמנויות חדשות נוכח ההתקדמות הטכנולוגית. בעולם מדברים למשל על "חברות צד שלישי" (או חברות קבלניות) שיספקו אנרגיה מבוזרת תוך שילוב חסכוני  של חשמל סולרי ויכולת אחסונו, המותאמת ללקוחות מסוימים, אך כאן נדרשת כיום מערכת תמחור גמישה בין הספק ללקוח.

אחסון בסוללות ומצברים נכנס כיום לתקופה של אי ודאות ושינוי. אין ספק שנראה 'מנצחים גדולים' ו'מפסידים גדולים' בתחום זה.


 



 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

עומס-יתר של מידע

חברות המשלבות כמה יזמות שיפור במקביל עלולות לגרום לעומס-יתר של מידע על עובדיהן. במקרים לא מועטים, ה

כללי תקשורת אלחוטית

תקשורת אלחוטית בשרשרת האספקה מייק פאריון   אחד מחוקי מרפי קובע כידוע: "אם משהו עלול להשתבש, הוא

10 מיליארד דולר – רכש IT של וולמארט

לפי דו"ח של IDC רשת המרכולים הענקית רכשה מוצרי IT בהיקף של 10 מיליארד דולרים, ובכך היא במקום הראשון, כמע

מלגזות

מלגזה 'חסכונית' חדשה בקלמאר

אפשר לומר ש"הענקים" מנסים להיכנס לשוק של "הגדולים" קלמאר השוודית, הידועה כספקית מלגזות ענ

מנועי חשמל מתקדמים למלגזות בהייסטר

הדגם החשמלי   החברה החלה בבדיקת קו חדש של מנועי חשמל מתקדמים המיועדים למלגזות-ענק הפועלות בדר

פרסי העיצוב של IFOY למלגזות מחסן

על דעת שופטי תחרות IFOI לבחירת מלגזת השנה בקטגוריית המרלו"גים נבחרה iGo neo  של STILL, המסוגלת לעקוב

בשרשרת האספקה

אותות אזהרה לשרשרת האספקה

   1. יש לך מטרות או משימות אבל לא אסטרטגיה ברורה: אתה רוצה לשפר מדדי ביצוע מסוימים אבל חסרה לך א

חששות למחסור בעובדי ייצור ומחסן

מאות מנהלים מבכירי המקצוענים של ענף הלוגיסטיקה בישראל- השתתפו בכנס בראשית דצמבר במרכז הכנסים  

מוצרים מתכלים – לדחוף או למשוך

 חוקר צרפתי, טום מק'נמארה, מנסה לבחון איזו שיטה בתחום של מוצרים מתכלים יעילה יותר – דחיפה או מש

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

סיור מקצועי ב"ליימן שליסל"

 ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל וחברת "ליימן שליסל בע"מ" קיימו סיור מקצועי במרכז הלו

מלאי ורכש

הבטחות חלולות

   לפני כ-50 שנה גידלו ושווקו בקליפורניה 2.2 מיליון טון עגבניות לייצור רוטב העגבניות הידוע, שבגי

10 כללים לרכש נכון

מחלקות הרכש הולכות ותופסות מקום מרכזי במבנה הארגוני המתקדם. ההבנה שרכש נבון ויעיל יכולה לשפר דרמטי

מדוע המלאים לא יורדים?

מדוע המלאים לא יורדים? בעקבות Manufacturing Engineering ספטמבר 2006 ריצ'רד ג'. שונברגרהמסלול שעובר המוצר בין מפע

סיפורי פרוייקטים

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר

ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

 הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א

פרויקט מחשוב רצפת הייצור בפלסן סאסא

הרצל בן ציון מנכ"ל משותף בפסגה ומנחה הפרויקט   פלסן סאסא היא חברה ישראלית המתמחה בתכנון ואספקת