Get Adobe Flash player

כתבות

זעזועים סיסמיים בשרשרת האספקה

יורם בוטניק

לקראת סוף שנת 2017, מגיעים איתותים לוהטים כמעט מכל מגזרי שרשרת האספקה בארץ בעקבות מהפיכת הקניות האינטרנטיות העוברת על העולם, וביתר שאת אצלנו. לא עובר יום כמעט בלי שנתבשר על בניית ורכישת מרלו"גים חדשים, שותפויות חדשות וכניסה אפשרית של רשתות ענק מחו"ל להצטרף לבולמוס השוק הישראלי הרותח, החרד עתה אף מפני 'פלישת'  אמזון אלינו.

דואר ישראל, שלא מזמן חנך את מרכז השילוח החדש שלו במודיעין, כבר מתכנן הרחבה, ומנגד, בעקבות נפילת חברת "טבע", בעיתונות הכלכלית מתפרסמת ידיעה על מכירה אפשרית של המרלו"ג החדיש של החברה בשוהם, שעליו היתה גאוות כל הענף בשנים האחרונות.


ראשנו סחר
חר.!

קנייה אלקטרונית: הצעד הבא

 השלב הבא בסחר וקנייה אלקטרונית מגיע עם ביטול ההפרדה בין חנויות הקמעונאים ומרכזי ההפצה שלהם לבין מרכזי מילוי ההזמנות שצמחו לפעמים בשכנותן ולעתים רחוק יותר, קרוב למרכזי הערים. בפועל, מדפי המוצרים בחנות הופכים למרלו"ג או מתקן למילוי הזמנות.

דוגמה לכך, למשל,  היא מרלו"ג שופרסל  בצומת בילו, שם ניתן לראות לקוחות ומאספי הזמנות פועלים זה בצד זה.

נראה שחלוצה בעניין זה היא חברת טארגט באמריקה המציעה אספקת מוצרי מכולת לבית (בשלב ראשון רק לעובדיה) עבור פחות מ-5 דולר למשלוח. זאת, אגב, כתשובה להצעת אמזון לשירות דומה בעלות של 6 דולר לתיבה.
אחת מתוצאות הלוואי "ההכרחיות" לשיטה זו היא אחזקת מלאי מספיק על המדפים, אם כי הקמעונאים 'יודעים' על סמך ניתוח הזמנות הקונים בעבר ותחזיות – איזו כמות של פרטים כדאי להחזיק על המדף.

 

Supplychainbrain, july 2017

על סחר אלקטרוני בסופרמרקטים - האם הטכנולוגיה תחליף את העובדים?

יורם בוטניק

עולם הלוגיסטיקה מגשש עדיין את דרכו בתחום הסחר האלקטרוני, בסופרמרקטים למשל, וגם בישראל הרוב 'יושב על הגדר' ומחכה לראות אולי תתרחש פריצת דרך בתחום. שהרי בדומה למצב בעולם, הרווחיות נמוכה או גבולית ובעיית 'המייל האחרון' במרכזים האורבניים הצפופים (בין השאר) מעכבת את השינוי.
אנו מביאים בפני הגולשים עיקרי כתבה המציגה חשיבה חדשה ומקורית לנושא, והיא גדושה כמובן בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום.
 ספק רב אם יזם ישראלי יתחבר לרעיון אך מעניין גם ללמוד מה קורה מסביב. ולאחר הקריאה טרדה אותי מחשבה: החלפת עובדים בטכנולוגיה היא כדאית, כך אומרים, אך אם קורה ופרויקט עתיר טכנולוגיה כזה נכשל (מאיזו שהיא סיבה) – אתה נשאר עם ציוד חסר ערך שהשקעת בו מיליונים רבים.

 
למרות שדפוסי הרכישה שלנו כצרכני מזון בסופרמרקטים ובחנויות הוא די קבוע, דומה שלא הצליחו עדיין להקים דפוס או מודל מוצלח של רכש וקנייה אלקטרונית – פרט למעטים מאד, שגם הם מצויים לרוב על גבול הרווחיות. בין הסיבות: בשונה מעסקים רבים, חנויות מזון "מתופעלות" בעיקר על ידי הקונים עצמם, הם מלקטים את המוצרים ולעתים גם משלמים בעמדות אוטומטיות.
חנויות מכולת ומזון עם שירות סחר אלק' חייבות לגייס אנשים לא מעטים לאיסוף הפריטים המוזמנים, אריזתם ושילוחם, וזה עולה הרבה כסף...


 
בתמונה: מודל ההפצה החדש

 למרות שדפוסי הרכישה שלנו כצרכני מזון בסופרמרקטים ובחנויות הוא די קבוע, דומה שלא הצליחו עדיין להקים דפוס או מודל מוצלח של רכש וקנייה אלקטרונית – פרט למעטים מאד, שגם הם מצויים לרוב על גבול הרווחיות. בין הסיבות: בשונה מעסקים רבים, חנויות מזון "מתופעלות" בעיקר על ידי הקונים עצמם, הם מלקטים את המוצרים ולעתים גם משלמים בעמדות אוטומטיות.
חנויות מכולת ומזון עם שירות סחר אלק' חייבות לגייס אנשים לא מעטים לאיסוף הפריטים המוזמנים, אריזתם ושילוחם, וזה עולה הרבה כסף...

חברת סטרט-אפ מבוסטון מציעה מודל שונה, שיעניק יתרונות הן לקונים והן לספקים. עיקרו: פיתוח מרכזי מילוי הזמנות מיקרו, המנצלים טכנולוגיית 'שאטלים' רובוטיים כדי לאסוף הזמנות קונים, ובכך לאפשר שירות מהיר וזול (יחסית). מרכזי-מיקרו כאלו יוקמו בצד צירי תחבורה של מרכזים אורבניים (כחמישית משטח סופרמרקט רגיל) ויקלו על רוב הרוכשים לאוספם. מי שיעדיף עד דלת הבית ישלם בהתאם. הזמנות און-ליין יבוצעו תוך 30 דקות מרגע ההזמנה, וזה אף יקל על הזמנה ואיסוף בדרך חזרה מהעבודה.

לבו של המודל המוצע הוא OSR Shuttle של חברת Knapp, שהיא מערכת אחסון אוטומטית, שבמקור נועדה לשינוע מהיר של מוצרים. לדברי המפתחים, המערכת תוכל לבצע את משימותיה בחמישית מכוח העבודה הדרוש לאיסוף כמקובל כיום, ובדיוק מרבי.

מרכז כזה מתוכנן לטפל ב-4500 תיבות פרודוקטים, המאוחסנים בשני טורים עם מעליות, כ"א 15 מדפים לגובה, ועשויה לאחסן כמה עשרות אלפי SKU וזאת בשטח של כעשירית מסופרמרקט רגיל. ה'שאטל' שאוסף את ההזמנות מכוון אותן לאחד משלושה אזורים: קפואים, מקוררים ורגיל והוא מסוגל לטפל ב-1200 קווי משלוח בשעה.

הזמנות הלקוחות נאספות לתחנות איסוף, בהן עובדים מרכזים הפריטים הנדרשים לקרטונים, וניתן לבצע כשבעים הזמנות בשעה. כשלושה-רבעים מכל הפריטים הנדרשים ניתן לאחסן במערכת עצמה.

 

בעקבות כתבה ב-DC Velocity יוני 2017


 

תשכ"ח -​ לשנה טובה


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

עדכונים בתחום תגי RFID

   עם תפוצה גוברת של סורקי RFID ידניים נוצרת בעיה: איך תדע שהקורא אכן קורא את התג שאליו התכוונת? ה

כך תנהל משא ומתן

יורם בוטניק: לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המח

על בחירת מערכת סריקת בר-קוד

להלן כמה טיפים לעזרה בבחירת מערכת כזו: 1.נצל האפשרות של בדיקת מערכת כזו לתקופת ניסיון כדי לראות עד כ

מלגזות

שינויים מעטים בדירוג יצרני המלגזות העולמי

על פי הדירוג האחרון של MMH ממשיכה טויוטה להוביל את טבלת מובילי הדירוג, עם הכנסות של 8.563 מיליארד דולר,

יצרני המלגזות המובילים 2016-7

  1.      טויוטה  2.      KION 3.      מיצובישי-ניצ'יו 4.&

בשרשרת האספקה

7 עקרונות לניהול שרשרת האספקה

7 עקרונות לניהול שרשרת האספקה  בעקבות מאמרם הקלאסי של אנדרסן, בריט, ג'י פאבר, שהתפרסם במגזין Supply Ch

מונחי שרשרת האספקה

מתוךאתר ERP בישראל   Availability - זמינות הסבירות שהמערכת הנה תפעולית כאשר נדרשת לבצע את תפקידה. הערך

על מרוויחים ומפסידים

על הסדרי תשלום בשרשרת האספקה "אנו יודעים כיום בדיוק ובכל רגע היכן מצוי פריט כלשהו בשרשרת האספק

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה ה

אותות אזהרה לחברת החשמל

  על אחסון ואגירת חשמל במצברים יורם בוטניק בעקבות עבודת מחקר של חברת מק'נזי בנושא, יוני 2017 לד

מדוע המלאים לא יורדים?

מדוע המלאים לא יורדים? בעקבות Manufacturing Engineering ספטמבר 2006 ריצ'רד ג'. שונברגרהמסלול שעובר המוצר בין מפע

סיפורי פרוייקטים

ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

 הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א

כימדע הטמיעה מערכת ברקוד בשיתוף אבוט אינפורמטיקס

  כימדע כימיקלים עדינים הטמיעהבשיתוף אבוט אינפורמטיקס מערכת ברקוד נוספת במפעלה בתהליך הייצור,

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר