Get Adobe Flash player

החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה האווירית. הסקירה הנוכחית שהוצגה בוועידת הפורום לתפעול באוקטובר השנה מציגה עדכונים נוספים למהפך זה.

 

יעקב גולדמן

yaki.goldman.iai.80 סמנכ"ל לתפעול, רכש ולוגיסטיקה, תע"א

 

התעשייה האווירית כוללת 20 מפעלים המאורגנים ב-6 חטיבות עסקיות, קיימים קווי מוצרים לשווקים הצבאיים והאזרחיים. במפעלי התע"א מנוהלים בו-זמנית יותר מ 500 פרויקטים בהיקפים שבין 2 מיליון ל-1 מיליארד דולר, הכוללים מרכיבי פיתוח וייצור.
השונות בין המפעלים בקווי המוצרים ובפרויקטים מעלה אתגרים אסטרטגים רבים לגבי תפעול: מה לרכז, מה לבזר, מה הכלים והשיטות המיטביות לניהול ארגון כל כך גדול ומורכב?

 

התעשייה האווירית – כרטיס ביקור
כ-15,500 עובדים
מפרנסים כ-40 אלף בתי אב
צבר הזמנות – 10.4 מיליארד דולר.
מזומנים – 2 מיליארד דולר
חברה מוטת יצוא – כ-80% יצוא.
החברה מדווחת לבורסה, השלימה לאחרונה גיוס סדרה שלישית של אג"ח בסך של כ-1.2 מיליארד ₪ - מהגיוסים הגדולים בבורסה בשנים האחרונות. מ-2006 שולם למדינה דיבידנד בסך 500 מיליון ₪. חברה לא מקבלת תמיכה כספית ממשלתית מכל סוג.
פרישה לפנסיה מוקדמת של 1,940 עובדים בשנים 2013 - 2006 ע"ח החברה – 400 מיליון דולר.

כ-500 פרויקטים מנוהלים בחברה, היקפם הכולל: כ-22 מיליארד דולר, מתוכם כ-8 מיליארד פיתוח.

 

הסביבה העסקית
גורמים חיצונים: תחרות גוברת בשווקי היעד, ירידה בתקציבי הביטחון, התארכות המשבר בתעופה, שער דולר חלש מול השקל.
גורמים פנימיים: מבנה ארגוני מבוזר, 20 מפעלים, ניהול בו-זמני של 500 פרויקטי פיתוח, ייצור MRO, הוצאות שכר הולכות וגדלות, השקעות רבות בחדשנות טכנולוגית, ארגון עובדים דומיננטי.

 

rikuz.netunim

 

 

היכן מצוי "הכסף הגדול"?

ברמה האסטרטגית, ההחלטה הראשונה והחשובה ביותר היא, במה מתמקדים. נוח להתמקד בייצור (ורבים עושים זאת) אך שם היחס עלות/תועלת – במציאות שלנו - נמוך יותר. ההחלטה על 'הקונספט' (למשל, איזה סוג מל"ט) קובעת בעצם את מרבית העלות הסופית של המוצר (כ-60%), ומבחינת תע"א, בשלב ה"תיכון" מצוי 'הכסף הגדול' (כ-40%). עלויות שלב הייצור הן הקטנות ביותר (רק 10% בתעשייה שלנו).
הנתונים מראים כי הוצאות הרכש וקבלנות המשנה מגיעות לשיעור של 60% מסך כל מכירות החברה. בעקבות זאת הוחלט להתמקד בהעלאת כושר התחרות של התע"א ע"י שיפור תהליכי הניהול, הפיתוח והרכש.

לשם כך החלטנו לבנות כלי ניהול ובקרה מרכזיים ואחידים

 

 לשימוש במערכת מרכזית לניהול החברה בחרנו בזו של SAP. המערכת תומכת במחזור החיים הכספי החל מרמת

ההזמנה ועד הניהול הכספי וגביית התשלומים מהלקוחות, בניהול הפרויקטים, בדיווח אחיד - שימוש במערכת דיווח אחידה לפרויקטים, עם פורמט אחיד, מבוסס על מערכות מרכזיות ומעט הקלדה, ועם NPI (מתודולוגיה לפיתוח מוצרים חדשים) - יישום תהליך אחיד, מובנה, מוגדר ומתועד לתכנון ולביצוע של פרויקטים. ובנוסף, שימוש במערכת מידע תומכת המשמשת לניהול הידע הארגוני

 

הערה: מערכת מידע אינטגרטיבית SAP הוכנסה לשימוש החל משנת 2005. המערכת כוללת את פעילויות החברה בתחומים : פיננסי, ניהול פרויקטים, רכש מלאי ועוד כל תנועה כספית בחברה מנוהלת באמצעות מערכת ה SAP המערכת כבדה לתפעול, שימוש מיטבי במידע הקיים בחברה מתבצע על ידי הוספת תוכניות\מערכות נלוות.

 

bitzuim

מדדי ביצוע  בתע"א 

 

ההחלטה האסטרטגית השלישית הייתה על כלי פיתוח אחידים

בחרנו בכלי IBM וכלי HP עבור הנדסת מערכת והנדסת תוכנה. החלטה על אימוץ כלים אחידים לפיתוח, למרות השונות והמורכבות של הפרויקטים מאפשרת שרשור דרישות בין פרויקטים המנוהלים במפעלים שונים של החברה, עם קישוריות מלאה – מדרישות החוזה עד מימוש ובדיקות.

 

ההחלטה הרביעית: מבנה ארגוני היברידי ברכש

הבעיה: במבנה הקודם, היו 15 ארגוני רכש לחטיבות ולמפעלים השונים, ותיאורטית יכלו כולם לפנות לאותו ספק, כאשר כל אחד רואה רק את הרכש שלו - אין לכאורה חברה אחת, ואין מינוף לגודל תע"א. הפתרון: השלמת ריכוז הרכש ברמת החטיבה, הקמת מוקדי רכש (במספר טכנולוגיות יבוצע רכש מלא עבור כל החברה על ידי מוקד רכש שמונה לנושא) שיהיו הגוף היחיד בתע"א שיעמוד מול הספקים בנושאי אחריותם, שילוב צוותי ייעוץ תפעולי וטכנולוגי שתפקידם לפעול לרוחב החברה בכדי להביא לעמידה ביעדי הרכש לפעילות או הטכנולוגיה שבאחריותם.


תוצאות המהפך ברכש: משנת 2006 עד שנת 2013 היקף החיסכון ברכש עומד על 950 מיליון דולרים.

 

החלטות נוספות שהתקבלו בתע"א: ניהול לפי יעדים ושילוב אוטומציה בקווי הייצור.

 

iai 3 robot

 

iai 4automation

2018


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

עדכונים בתחום תגי RFID

   עם תפוצה גוברת של סורקי RFID ידניים נוצרת בעיה: איך תדע שהקורא אכן קורא את התג שאליו התכוונת? ה

טכנולוגיות מידע בשרשרת האספקה

מתוך אתר http://erp.org.il     במפגש שנערך ב-24.3.15 במסגרת מפגשי "שולחן עגול" של מועדון המנמ"רים מיסודן ש

מלגזות

מחלקות מלגזות תעשייתיות

​​מחלקות מלגזות ​(classes)  

הגדולות של השנה החולפת

יורם בוטניק   שלוש ספקיות המלגזות הגדולות בעולם אולי לא שינו את מקומן בראש הרשימה שמפרסם ג'וש בו

ושוב לנושא המצברים

בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018 יורם בוטניק נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה ש

בשרשרת האספקה

"אין ארוחות חינם"

יורם בוטניק לנוכח התחרות הקשה בעולם בשילוח B2C מציגות פדקס ו-UPS את תגובתן לתופעה הנוגסת בחלק השוק

החידושים שיובילו את שרשרת האספקה

יורם בוטניק    דו"ח של גארטנר מציין 9 טכנולוגיות ואסטרטגיות שיובילו את שרשרות אספקה כבר

ניתוח ומדידת שרשראות אספקה ע"פ מודל SCOR

ניתוח ומדידת שרשראות אספקה ע"פ מודל SCOR   חן אשכנזיאביב ניהול הנדסה ומערכות מידעמודל SCOR - supply Cha

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

מלאי של תירוצים

  מלאי של תירוציםיובל הוד, אקסנצ'ר     מלאי הוא דבר שקשה לחיות איתו ו/או בלעדיו. וקשה למצו

אותות אזהרה לחברת החשמל

  על אחסון ואגירת חשמל במצברים יורם בוטניק בעקבות עבודת מחקר של חברת מק'נזי בנושא, יוני 2017 לד

ניהול מלאי מתקדם

מתוך סקירה מקיפה על ניהול מלאי מתקדם מאת שני מחברים: Norm Saenz, Don Both הם משתתפים קבועים במגזין Logistics Manageme

סיפורי פרוייקטים

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות   

על אופן קבלת החלטות

 בתנאי אי ודאות כאשר מציגים חלופה נוספת ההחלטות משתפרות באופן דרמטי   קטעים מראיון של ע

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה