ניהול מלאי מתקדם

storeמתוך סקירה מקיפה על ניהול מלאי מתקדם מאת שני מחברים: Norm Saenz, Don Both הם משתתפים קבועים במגזין Logistics Management ובחרנו להביא בפני הגולשים את עיקרי הדברים.

 

משקל עלויות המלאי בשרשרת האספקה מתקרב לאלו של התחבורה, וכדאי לבחון מחדש מוסכמות בניהול מלאי של סקטורים שונים ומגוונים באופיים. המאמר מפרט כמה הצעות לניהול ולבקרת המלאי:

 

דע מה יש לך
ברמת יחידות הניטול – כמה והיכן הן מוצבות וכן את ההיסטוריה או שיעור השימוש של כל יחידה (ב-WMS או ERP). לאחר מכן חפש מלאי עודף או ישן.

 

הבן סימני אזהרה
הסימן המובהק למלאי מיותר הוא אבק על המדפים, סימן נוסף, פער בין המלאי הרשום לזה שעל המדפים, וכן כשצוות המחסן מתקשה לאתר מוצרים לפי דרישות של לוח זמנים שלהם (כמו FIFO, סדרת ייצור וכ').

 

ניהול השינוי
קל לזהות בעיות מלתקנן. ובכל זאת, אחד הגורמים העיקריים למלאים עודפים בשנים האחרונות נעוץ בדחף של השיווק להגביר את המכירות, וכאן יש לשקול יתרונות וחסרונות מבחינת העלויות והתועלות לחברה - לחלופות שונות.ניתן לעשות זאת, למשל, בעזרת סימולציה.

 

שיפור בתהליכי קליטת מוצרים
כדאי לשתף פעולה עם אנשי הרכש ותכנון המוצרים הנקלטים אצלך באמצעות: שילוח הודעות ASN, מעורבות ב'חלונות' שילוח וההליכים הקשורים בקליטת מוצרים, הצבת קריטריונים ממשיים לקבלה ו\או דחייה של מוצרים, הקפדה על סימני זיהוי קריאים או אוטומטיים. זיהוי, ספירה ורישום מוצרים נקלטים במערכת המחשוב הוא תנאי הכרחי.

 

תהליכי שילוח וחידוש מלאי
העוסקים בכך חייבים לאמת את דיוק רישום המלאי ברמת המיקום וכן בדיקה ויזואלית.

 

שיפור איסוף המוצרים
מחייב הכוונת WMS באתרים גדולים חייב איסוף באחת הטכנולוגיות המתקדמות.

 

אימות הדיוק
אוטומטי היכן שזה מעשי (מקובל במסועים) ולעתים על בדיקת מדגמים. שגיאות נפוצות באיסוף הזמנות הן: ריבוי יחידות ניטול באותו מיקום, כמות לא נכונה, פריטים דומים המוצבים בסמוך, אופן רשימת איסוף לקוי, תאורה לקויה.

 

שיפור החזרות
הבעיות כאן מקיפות: אימות איכות לפני ההחזרה למלאי, פסילת מוצרים ישנים או שפג תוקף שימושם, בקרה על המועד בו הן חוזרות לספר המלאי. חשוב לנתח הסיבות להחזרות.

 

המטרה העליונה
התכלית כאן היא השגת אופטימיזציית מלאי כדי להקטין עד כמה שניתן השקעת מזומנים, ללא סיכון של הארגון