Get Adobe Flash player

אל תסמוך על האינטואיציה

יורם בוטניק

תכופות אני מוצא שנושא רמות המלאי מתסכל את העוסקים בו, כותב מומחה ידוע בתחום, רבים מהם intuition80 חושבים שהנושא מסובך מדי לפתרון, בקביעת נקודת האיזון (efficient
frontier) בין רמת שירות הלקוחות לבין רמות המלאי. כל
שיפור באחד פוגע לכאורה באחר, ולהיפך. אולם מסתבר שהמשוואה אינה כה פשוטה משום שבשינוי
נקודת איזון כזו, בפועל, מעורבים עוד כמה גורמים, למשל, אופן תפעול המערכת כולה
וללא שינוי במדיניות תפעול זו לא ניתן לשפר את נקודת האיזון.

בבחינת היעילות של חברה
או ארגון, ראוי אפוא לדבר על 3 נקודות איזון או גבולות: המקרית הקיימת בחברה הפועל
(ad hoc frontier), של רמה או שלב יחיד,
ושל שרשרת האספקה כולה – אבל זה דורש רמות ניהול ותקשורת פנים ארגונית גבוהות מאד.
rivals240

מוצע אפוא לנטוש את השיטה הפשטנית של קביעת נקודת האיזון על
פי "כללי אצבע" ולעבור לקביעתן על פי בחינה מדעית של רמת מלאי הביטחון
(למשל כאלו שינטרלו שיאי ביקוש מקריים או עונתיים) – לפחות לגבי רוב יחידות הניטול
(sku) של העסק, כי סביר מאד להניח
שיש בהן עודף מלאי. בדרך כלל, כותב החוקר, חברות מענישות ומתגמלות בהגזמה רבה
שגיאות שמתגלות בתחום זה.השגיאות מתגלות בדרך כלל
במוצרים שבהם יש שונות רבה בביקוש – ש"כללי האצבע" הפשטניים לא
מתאימים להם.

נקודה נוספת: במעקב וניטור תנועות המלאי, מירב תשומת הלב מופנית ליחידות הניטול עם
נפח תנועה גדול (אך את התוצאה עבור הארגון כולו קובעים אלו עם התנועה הממוצעת).

 

 

המכשולים השכיחים לשילוב תחשיב
מלאי מבוסס ידע

1. אינטואיציה היא אמצעי שגוי לקביעת יעדי אחזקת מלאי – לרוב היא
מבוססת על העבר ולא על העתיד.

2. מדדים סטנדרטיים הנהוגים בחברה מחזקים אינטואיציה והתנהגות שגויות ככלי לחיזוי.

3. אנשים מאבדים אמון בהשגת תוצאות מנוסחאות מלאי מדעיות "פשוטות".

4. אנשים אינם מודעים לרווח הכספי האובד עקב הסירוב להשתנות. מעבר מאינטואיציה של
'כללי אצבע' לשיטה מדעית עשויה להקטין את עלות מלאי הביטחון בשיעורים שבין 10 ל-30
אחוזים, שעשויים אף להוריד ב-10% את כלל השקעת החברה באחזקת מלאי.

5. הם אינם יודעים באיזו קלות הם יכולים להציב מטרות שחושבו באופן מדעי – ואין
זה פרויקט של מערכות מידע, וכל צוות מקומי
יכול לעשות זאת בעצמו.

 
balance240

חברות מגיעות לבשלות או בגרות בתחום אופטימיזציית
ניהול המלאי לאחר שעברו 4 שלבים קודמים: שלב הטיפול ברמת המפעל, שלב מקטע בשרשרת
האספקה, שלב הטיפול בשרשרת האספקה כולה, ולבסוף, הטיפול ברמת יעדי הארגון או החברה
כולה.

 


מתוך מאמר של ד"ר Willems supply chain 24\7, may
2015

2018


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

כללי תקשורת אלחוטית

תקשורת אלחוטית בשרשרת האספקה מייק פאריון   אחד מחוקי מרפי קובע כידוע: "אם משהו עלול להשתבש, הוא

כך תנהל משא ומתן

יורם בוטניק: לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המח

עדכונים בתחום תגי RFID

   עם תפוצה גוברת של סורקי RFID ידניים נוצרת בעיה: איך תדע שהקורא אכן קורא את התג שאליו התכוונת? ה

מלגזות

מחלקות מלגזות תעשייתיות

​​מחלקות מלגזות ​(classes)  

ושוב לנושא המצברים

בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018 יורם בוטניק נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה ש

עם סיכום השנה החולפת ברישום מלגזות

בסיכום השנתי של 2017 של רישום מלגזות חדשות בישראל (בטבלה משמאל) נרשמת עלייה מתונה לעומת שנה קודם. עליו

בשרשרת האספקה

הקמעונאי הופך למרכז הפצה

טכנולוגיית תאי אחסון אישיים  (lockers) מקדמת את השימוש במגמת 'הקלד וקח' (click and collect) הנפוצה יותר ויותר

"אין ארוחות חינם"

יורם בוטניק לנוכח התחרות הקשה בעולם בשילוח B2C מציגות פדקס ו-UPS את תגובתן לתופעה הנוגסת בחלק השוק

ניהול עלויות הובלה – בעולם ובישראל

מאת: שוקו פיק   מהן המגמות בניהול עלויות ההובלה בחלק אחר של העולם, אשר ארצנוהקטנטונת מהווה כחצי

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ

בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לק

מלאי ורכש

החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה ה

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

הבטחות חלולות

   לפני כ-50 שנה גידלו ושווקו בקליפורניה 2.2 מיליון טון עגבניות לייצור רוטב העגבניות הידוע, שבגי

סיפורי פרוייקטים

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר

ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

 הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א