Get Adobe Flash player

אל תסמוך על האינטואיציה

יורם בוטניק

תכופות אני מוצא שנושא רמות המלאי מתסכל את העוסקים בו, כותב מומחה ידוע בתחום, רבים מהם intuition80 חושבים שהנושא מסובך מדי לפתרון, בקביעת נקודת האיזון (efficient
frontier) בין רמת שירות הלקוחות לבין רמות המלאי. כל
שיפור באחד פוגע לכאורה באחר, ולהיפך. אולם מסתבר שהמשוואה אינה כה פשוטה משום שבשינוי
נקודת איזון כזו, בפועל, מעורבים עוד כמה גורמים, למשל, אופן תפעול המערכת כולה
וללא שינוי במדיניות תפעול זו לא ניתן לשפר את נקודת האיזון.

בבחינת היעילות של חברה
או ארגון, ראוי אפוא לדבר על 3 נקודות איזון או גבולות: המקרית הקיימת בחברה הפועל
(ad hoc frontier), של רמה או שלב יחיד,
ושל שרשרת האספקה כולה – אבל זה דורש רמות ניהול ותקשורת פנים ארגונית גבוהות מאד.
rivals240

מוצע אפוא לנטוש את השיטה הפשטנית של קביעת נקודת האיזון על
פי "כללי אצבע" ולעבור לקביעתן על פי בחינה מדעית של רמת מלאי הביטחון
(למשל כאלו שינטרלו שיאי ביקוש מקריים או עונתיים) – לפחות לגבי רוב יחידות הניטול
(sku) של העסק, כי סביר מאד להניח
שיש בהן עודף מלאי. בדרך כלל, כותב החוקר, חברות מענישות ומתגמלות בהגזמה רבה
שגיאות שמתגלות בתחום זה.השגיאות מתגלות בדרך כלל
במוצרים שבהם יש שונות רבה בביקוש – ש"כללי האצבע" הפשטניים לא
מתאימים להם.

נקודה נוספת: במעקב וניטור תנועות המלאי, מירב תשומת הלב מופנית ליחידות הניטול עם
נפח תנועה גדול (אך את התוצאה עבור הארגון כולו קובעים אלו עם התנועה הממוצעת).

 

 

המכשולים השכיחים לשילוב תחשיב
מלאי מבוסס ידע

1. אינטואיציה היא אמצעי שגוי לקביעת יעדי אחזקת מלאי – לרוב היא
מבוססת על העבר ולא על העתיד.

2. מדדים סטנדרטיים הנהוגים בחברה מחזקים אינטואיציה והתנהגות שגויות ככלי לחיזוי.

3. אנשים מאבדים אמון בהשגת תוצאות מנוסחאות מלאי מדעיות "פשוטות".

4. אנשים אינם מודעים לרווח הכספי האובד עקב הסירוב להשתנות. מעבר מאינטואיציה של
'כללי אצבע' לשיטה מדעית עשויה להקטין את עלות מלאי הביטחון בשיעורים שבין 10 ל-30
אחוזים, שעשויים אף להוריד ב-10% את כלל השקעת החברה באחזקת מלאי.

5. הם אינם יודעים באיזו קלות הם יכולים להציב מטרות שחושבו באופן מדעי – ואין
זה פרויקט של מערכות מידע, וכל צוות מקומי
יכול לעשות זאת בעצמו.

 
balance240

חברות מגיעות לבשלות או בגרות בתחום אופטימיזציית
ניהול המלאי לאחר שעברו 4 שלבים קודמים: שלב הטיפול ברמת המפעל, שלב מקטע בשרשרת
האספקה, שלב הטיפול בשרשרת האספקה כולה, ולבסוף, הטיפול ברמת יעדי הארגון או החברה
כולה.

 


מתוך מאמר של ד"ר Willems supply chain 24\7, may
2015

2018


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

על פורטל הספקים של שירותי בריאות כללית

 גדי כהן, ראש חטיבת לוגיסטיקה, תשתיות ומערכות מידע שירותי בריאות כללית    מתוך מצגות הכנס ה-

טכנולוגיות מידע בשרשרת האספקה

מתוך אתר http://erp.org.il     במפגש שנערך ב-24.3.15 במסגרת מפגשי "שולחן עגול" של מועדון המנמ"רים מיסודן ש

על בחירת מערכת סריקת בר-קוד

להלן כמה טיפים לעזרה בבחירת מערכת כזו: 1.נצל האפשרות של בדיקת מערכת כזו לתקופת ניסיון כדי לראות עד כ

מלגזות

הגדולות של השנה החולפת

יורם בוטניק   שלוש ספקיות המלגזות הגדולות בעולם אולי לא שינו את מקומן בראש הרשימה שמפרסם ג'וש בו

מצבר בטכנולוגיה מתקדמת

מפעלי דיימלר-בנץ בברמן, גרמניה, מהגדולים באירופה, בחרו בטכנולוגיית מצברים לכלי רכב ושינוע חדשה מ

בשרשרת האספקה

אסטרטגיות לשרשרת אספקה

         מחקרו ההיסטורי של מרשל פישר בנושא הניב מחקרים נוספים המציגים מאז כמה מודלים ל

תופעת "שוט השור"

תופעת "שוט השור" יעקב אמיר אמיר יועצי תעשיה אחת מעובדות היסוד בעולם העסקי הוא שעסקים מתנהלים על בס

רשת סירס הידועה תצא מעסקי הקמעונאות

הרשת הניו-יורקית הידועהSears   מאשרת כי הפסידה 10 מיליארד דולר מאז 2010 והיא חייבת מעל 4 מיליארד דולר ל

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

10 כללים לרכש נכון

מחלקות הרכש הולכות ותופסות מקום מרכזי במבנה הארגוני המתקדם. ההבנה שרכש נבון ויעיל יכולה לשפר דרמטי

הבטחות חלולות

   לפני כ-50 שנה גידלו ושווקו בקליפורניה 2.2 מיליון טון עגבניות לייצור רוטב העגבניות הידוע, שבגי

מלאי של תירוצים

  מלאי של תירוציםיובל הוד, אקסנצ'ר     מלאי הוא דבר שקשה לחיות איתו ו/או בלעדיו. וקשה למצו

סיפורי פרוייקטים

על אופן קבלת החלטות

 בתנאי אי ודאות כאשר מציגים חלופה נוספת ההחלטות משתפרות באופן דרמטי   קטעים מראיון של ע

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות   

כימדע הטמיעה מערכת ברקוד בשיתוף אבוט אינפורמטיקס

  כימדע כימיקלים עדינים הטמיעהבשיתוף אבוט אינפורמטיקס מערכת ברקוד נוספת במפעלה בתהליך הייצור,