Get Adobe Flash player

אל תסמוך על האינטואיציה

יורם בוטניק

תכופות אני מוצא שנושא רמות המלאי מתסכל את העוסקים בו, כותב מומחה ידוע בתחום, רבים מהם intuition80 חושבים שהנושא מסובך מדי לפתרון, בקביעת נקודת האיזון (efficient
frontier) בין רמת שירות הלקוחות לבין רמות המלאי. כל
שיפור באחד פוגע לכאורה באחר, ולהיפך. אולם מסתבר שהמשוואה אינה כה פשוטה משום שבשינוי
נקודת איזון כזו, בפועל, מעורבים עוד כמה גורמים, למשל, אופן תפעול המערכת כולה
וללא שינוי במדיניות תפעול זו לא ניתן לשפר את נקודת האיזון.

בבחינת היעילות של חברה
או ארגון, ראוי אפוא לדבר על 3 נקודות איזון או גבולות: המקרית הקיימת בחברה הפועל
(ad hoc frontier), של רמה או שלב יחיד,
ושל שרשרת האספקה כולה – אבל זה דורש רמות ניהול ותקשורת פנים ארגונית גבוהות מאד.
rivals240

מוצע אפוא לנטוש את השיטה הפשטנית של קביעת נקודת האיזון על
פי "כללי אצבע" ולעבור לקביעתן על פי בחינה מדעית של רמת מלאי הביטחון
(למשל כאלו שינטרלו שיאי ביקוש מקריים או עונתיים) – לפחות לגבי רוב יחידות הניטול
(sku) של העסק, כי סביר מאד להניח
שיש בהן עודף מלאי. בדרך כלל, כותב החוקר, חברות מענישות ומתגמלות בהגזמה רבה
שגיאות שמתגלות בתחום זה.השגיאות מתגלות בדרך כלל
במוצרים שבהם יש שונות רבה בביקוש – ש"כללי האצבע" הפשטניים לא
מתאימים להם.

נקודה נוספת: במעקב וניטור תנועות המלאי, מירב תשומת הלב מופנית ליחידות הניטול עם
נפח תנועה גדול (אך את התוצאה עבור הארגון כולו קובעים אלו עם התנועה הממוצעת).

 

 

המכשולים השכיחים לשילוב תחשיב
מלאי מבוסס ידע

1. אינטואיציה היא אמצעי שגוי לקביעת יעדי אחזקת מלאי – לרוב היא
מבוססת על העבר ולא על העתיד.

2. מדדים סטנדרטיים הנהוגים בחברה מחזקים אינטואיציה והתנהגות שגויות ככלי לחיזוי.

3. אנשים מאבדים אמון בהשגת תוצאות מנוסחאות מלאי מדעיות "פשוטות".

4. אנשים אינם מודעים לרווח הכספי האובד עקב הסירוב להשתנות. מעבר מאינטואיציה של
'כללי אצבע' לשיטה מדעית עשויה להקטין את עלות מלאי הביטחון בשיעורים שבין 10 ל-30
אחוזים, שעשויים אף להוריד ב-10% את כלל השקעת החברה באחזקת מלאי.

5. הם אינם יודעים באיזו קלות הם יכולים להציב מטרות שחושבו באופן מדעי – ואין
זה פרויקט של מערכות מידע, וכל צוות מקומי
יכול לעשות זאת בעצמו.

 
balance240

חברות מגיעות לבשלות או בגרות בתחום אופטימיזציית
ניהול המלאי לאחר שעברו 4 שלבים קודמים: שלב הטיפול ברמת המפעל, שלב מקטע בשרשרת
האספקה, שלב הטיפול בשרשרת האספקה כולה, ולבסוף, הטיפול ברמת יעדי הארגון או החברה
כולה.

 


מתוך מאמר של ד"ר Willems supply chain 24\7, may
2015

2018


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

כך תנהל משא ומתן

יורם בוטניק: לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המח

הטמעת מערכת ERP בענף המזון - מניסיונה של פריניר

עמיחי קידר חברת אינטנטיה   הפרויקט כלל את כל המודולים בנושאי התכנון והייצור, השיווק והמכירות, ה

תקציבי מערכות מידע הם תעלומה עבור מנהלי הארגון

     אריה עמית, יועץ אסטרטגי בכיר ל-IT ואמיר פייגנבוים מנמ"ר מכללה אקדמית תל אביב    מת

מלגזות

מחלקות מלגזות תעשייתיות

​​מחלקות מלגזות ​(classes)  

ושוב לנושא המצברים

בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018 יורם בוטניק נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה ש

עם סיכום השנה החולפת ברישום מלגזות

בסיכום השנתי של 2017 של רישום מלגזות חדשות בישראל (בטבלה משמאל) נרשמת עלייה מתונה לעומת שנה קודם. עליו

בשרשרת האספקה

זה ייגמר בבכי...

​יורם בוטניק;    בחודש שעבר דיווחנו באתר זה את הידיעה שכניסת אמזון לשוק חלוקה המזון הטרי ו

החידושים שיובילו את שרשרת האספקה

יורם בוטניק    דו"ח של גארטנר מציין 9 טכנולוגיות ואסטרטגיות שיובילו את שרשרות אספקה כבר

חששות למחסור בעובדי ייצור ומחסן

מאות מנהלים מבכירי המקצוענים של ענף הלוגיסטיקה בישראל- השתתפו בכנס בראשית דצמבר במרכז הכנסים  

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ

בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לק

מלאי ורכש

מלאי של תירוצים

  מלאי של תירוציםיובל הוד, אקסנצ'ר     מלאי הוא דבר שקשה לחיות איתו ו/או בלעדיו. וקשה למצו

מונחי ניהול ותפעול מלאי

  מונחי ניהול ותפעול מלאי   ניתוח ABC"עיקרון פארטו" המיושם על קבוצת מוצרי מלאי להשגת בקרה וניהול מש

אותות אזהרה לחברת החשמל

  על אחסון ואגירת חשמל במצברים יורם בוטניק בעקבות עבודת מחקר של חברת מק'נזי בנושא, יוני 2017 לד

סיפורי פרוייקטים

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות   

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר

כימדע הטמיעה מערכת ברקוד בשיתוף אבוט אינפורמטיקס

  כימדע כימיקלים עדינים הטמיעהבשיתוף אבוט אינפורמטיקס מערכת ברקוד נוספת במפעלה בתהליך הייצור,