אל תסמוך על האינטואיציה

יורם בוטניק

תכופות אני מוצא שנושא רמות המלאי מתסכל את העוסקים בו, כותב מומחה ידוע בתחום, רבים מהם intuition80 חושבים שהנושא מסובך מדי לפתרון, בקביעת נקודת האיזון (efficient
frontier) בין רמת שירות הלקוחות לבין רמות המלאי. כל
שיפור באחד פוגע לכאורה באחר, ולהיפך. אולם מסתבר שהמשוואה אינה כה פשוטה משום שבשינוי
נקודת איזון כזו, בפועל, מעורבים עוד כמה גורמים, למשל, אופן תפעול המערכת כולה
וללא שינוי במדיניות תפעול זו לא ניתן לשפר את נקודת האיזון.

בבחינת היעילות של חברה
או ארגון, ראוי אפוא לדבר על 3 נקודות איזון או גבולות: המקרית הקיימת בחברה הפועל
(ad hoc frontier), של רמה או שלב יחיד,
ושל שרשרת האספקה כולה – אבל זה דורש רמות ניהול ותקשורת פנים ארגונית גבוהות מאד.
rivals240

מוצע אפוא לנטוש את השיטה הפשטנית של קביעת נקודת האיזון על
פי "כללי אצבע" ולעבור לקביעתן על פי בחינה מדעית של רמת מלאי הביטחון
(למשל כאלו שינטרלו שיאי ביקוש מקריים או עונתיים) – לפחות לגבי רוב יחידות הניטול
(sku) של העסק, כי סביר מאד להניח
שיש בהן עודף מלאי. בדרך כלל, כותב החוקר, חברות מענישות ומתגמלות בהגזמה רבה
שגיאות שמתגלות בתחום זה.השגיאות מתגלות בדרך כלל
במוצרים שבהם יש שונות רבה בביקוש – ש"כללי האצבע" הפשטניים לא
מתאימים להם.

נקודה נוספת: במעקב וניטור תנועות המלאי, מירב תשומת הלב מופנית ליחידות הניטול עם
נפח תנועה גדול (אך את התוצאה עבור הארגון כולו קובעים אלו עם התנועה הממוצעת).

 

 

המכשולים השכיחים לשילוב תחשיב
מלאי מבוסס ידע

1. אינטואיציה היא אמצעי שגוי לקביעת יעדי אחזקת מלאי – לרוב היא
מבוססת על העבר ולא על העתיד.

2. מדדים סטנדרטיים הנהוגים בחברה מחזקים אינטואיציה והתנהגות שגויות ככלי לחיזוי.

3. אנשים מאבדים אמון בהשגת תוצאות מנוסחאות מלאי מדעיות "פשוטות".

4. אנשים אינם מודעים לרווח הכספי האובד עקב הסירוב להשתנות. מעבר מאינטואיציה של
'כללי אצבע' לשיטה מדעית עשויה להקטין את עלות מלאי הביטחון בשיעורים שבין 10 ל-30
אחוזים, שעשויים אף להוריד ב-10% את כלל השקעת החברה באחזקת מלאי.

5. הם אינם יודעים באיזו קלות הם יכולים להציב מטרות שחושבו באופן מדעי – ואין
זה פרויקט של מערכות מידע, וכל צוות מקומי
יכול לעשות זאת בעצמו.

 
balance240

חברות מגיעות לבשלות או בגרות בתחום אופטימיזציית
ניהול המלאי לאחר שעברו 4 שלבים קודמים: שלב הטיפול ברמת המפעל, שלב מקטע בשרשרת
האספקה, שלב הטיפול בשרשרת האספקה כולה, ולבסוף, הטיפול ברמת יעדי הארגון או החברה
כולה.

 


מתוך מאמר של ד"ר Willems supply chain 24\7, may
2015