Get Adobe Flash player

הבטחות חלולות

 
 לפני כ-50 שנה גידלו ושווקו בקליפורניה 2.2 מיליון טון עגבניות לייצור רוטב העגבניות הידוע, שבגידולו ובהפקתו הועסקו 45,000 עובדים, אך בשנות ה-60 הופיע הקומביין לקציר ואיסוף עגבניות והפך את רובם למיותרים. זוהי אחת הדוגמאות המובהקות לירידה הדרמטית בביקוש לעובדים המוצגת במאמר של א. פורטר בגיליון ניו-יורק טיימס של אפריל ש.ז. בארה"ב, בזמן ממשלו של קרטר בשנות ה-80, עוד היו ניסיונות למנוע בחוק מימון של פיתוחים "שיחליפו כוח עבודה במכונות".

גם כיום, במסעי הבחירות לנשיאות, מבטיחים הן הילרי קלינטון והן דונלד טראמפ להחזיר לעובדי הייצור ולתעשייה את בכורתם המסורתית, על ידי הגבלת חוקי הסחר העולמי החופשי.
עובדי תעשייה בארה"ב אכן 'נעלמים', אבל, כותב המחבר, אין זה באשמת הגלובליזציה – מספרם הולך וקטן בכל העולם! כך קובע גם ג'וזף שטיגליץ, הכלכלן בעל פרס נובל מאוניברסיטת קולומביה. וזה קורה הודות לשיפורים ביעילות הייצור – שקצב גידולה עולה בהרבה על קצב הביקוש למוצרים על ידי הצרכנים ברחבי הגלובוס.
שום תעריפי מגן (מול הסינים) שמציע טראמפ, למשל, לא יביאו לרנסנס בייצור המקומי, קובע המחבר, ושום שינויי מס לא יעצרו את בריחת התאגידים מארה"ב (כפי שמציעה קלינטון). "ניאלץ כנראה להסתפק בחלק קטן יותר של עוגה 'מתכווצת'" אומר שטיגליץ.
התכווצות התעסוקה בייצור היא תופעה גלובלית. מאז שנות ה-50 חלקם של עובדי הייצור הצטמצם בארה"ב מ-24% ל-8.5% והוא ממשיך לרדת. לדעת כמה כלכלנים, הסטגנציה של כלכלת יפן ניתנת להסבר על ידי אסטרטגיית הפיתוח שלה, שנשענה על פיתוח תעשייתי.
בארצות המפותחות והעשירות, אומרים חוקרים, התרחש המעבר מכלכלת ייצור לכלכלת שירותים (פיננסיים, תכנות, אישיים ואחרים) מפותחת. אבל במה יעסקו ואיך יתקדמו מאות המיליארדים בהודו ובסין, באפריקה
ובאמריקה הלטינית? כאשר רוב העוסקים שם עובדים במשק בית, בקמעונאות זעירה וכדומה.
המעבר ההיסטורי מחקלאות לתיעוש שהחל בראשית המאה הקודמת שיחרר את פועלי העולם מכבליהם הרבה יותר מהמהפכנות של קארל מארקס, אך המעבר ההיסטורי הנוכחי – מכלכלת ייצור לכלכלת שירותים הוא בעייתי בהרבה וגם בארה"ב ובמערב, הגידול בפער הכלכלי והחברתי יוצר אי שקט פוליטי בכל המעמדות.
 

ערך: יורם בוטניק

תשכ"ח -​ לשנה טובה


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

הטמעת מערכת ERP בענף המזון - מניסיונה של פריניר

עמיחי קידר חברת אינטנטיה   הפרויקט כלל את כל המודולים בנושאי התכנון והייצור, השיווק והמכירות, ה

כך תנהל משא ומתן

יורם בוטניק: לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המח

תקציבי מערכות מידע הם תעלומה עבור מנהלי הארגון

     אריה עמית, יועץ אסטרטגי בכיר ל-IT ואמיר פייגנבוים מנמ"ר מכללה אקדמית תל אביב    מת

מלגזות

שינויים מעטים בדירוג יצרני המלגזות העולמי

על פי הדירוג האחרון של MMH ממשיכה טויוטה להוביל את טבלת מובילי הדירוג, עם הכנסות של 8.563 מיליארד דולר,

יצרני המלגזות המובילים 2016-7

  1.      טויוטה  2.      KION 3.      מיצובישי-ניצ'יו 4.&

בשרשרת האספקה

הטכנולוגיות שיעצבו את עתיד ניהול שרשרת האספקה

ביג דאטה ואנליטקס: כוללות את המאמצים לאתר נתונים שאינם זמינים בדרך כלל, למזג אותם עם נתוניםקיימים,

"בולמי זעזועים" בשרשרת האספקה

"בולמי זעזועים" בניהול שרשרת האספקה בעקבות מאמר של שני יועצים בכירים בחברת הייעוץ ACCENTURE בעולם העסק

רשימת התירוצים

יום עיון שנערך בכפר המכביה ע"י ארגון ERP ישראל בהובלת היו"ר שמואל מרדלר וחברת Sales and Delivery הציג ר

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

מדוע המלאים לא יורדים?

מדוע המלאים לא יורדים? בעקבות Manufacturing Engineering ספטמבר 2006 ריצ'רד ג'. שונברגרהמסלול שעובר המוצר בין מפע

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

10 כללים לרכש נכון

מחלקות הרכש הולכות ותופסות מקום מרכזי במבנה הארגוני המתקדם. ההבנה שרכש נבון ויעיל יכולה לשפר דרמטי

סיפורי פרוייקטים

ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

 הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות