Get Adobe Flash player

הבטחות חלולות

 
 לפני כ-50 שנה גידלו ושווקו בקליפורניה 2.2 מיליון טון עגבניות לייצור רוטב העגבניות הידוע, שבגידולו ובהפקתו הועסקו 45,000 עובדים, אך בשנות ה-60 הופיע הקומביין לקציר ואיסוף עגבניות והפך את רובם למיותרים. זוהי אחת הדוגמאות המובהקות לירידה הדרמטית בביקוש לעובדים המוצגת במאמר של א. פורטר בגיליון ניו-יורק טיימס של אפריל ש.ז. בארה"ב, בזמן ממשלו של קרטר בשנות ה-80, עוד היו ניסיונות למנוע בחוק מימון של פיתוחים "שיחליפו כוח עבודה במכונות".

גם כיום, במסעי הבחירות לנשיאות, מבטיחים הן הילרי קלינטון והן דונלד טראמפ להחזיר לעובדי הייצור ולתעשייה את בכורתם המסורתית, על ידי הגבלת חוקי הסחר העולמי החופשי.
עובדי תעשייה בארה"ב אכן 'נעלמים', אבל, כותב המחבר, אין זה באשמת הגלובליזציה – מספרם הולך וקטן בכל העולם! כך קובע גם ג'וזף שטיגליץ, הכלכלן בעל פרס נובל מאוניברסיטת קולומביה. וזה קורה הודות לשיפורים ביעילות הייצור – שקצב גידולה עולה בהרבה על קצב הביקוש למוצרים על ידי הצרכנים ברחבי הגלובוס.
שום תעריפי מגן (מול הסינים) שמציע טראמפ, למשל, לא יביאו לרנסנס בייצור המקומי, קובע המחבר, ושום שינויי מס לא יעצרו את בריחת התאגידים מארה"ב (כפי שמציעה קלינטון). "ניאלץ כנראה להסתפק בחלק קטן יותר של עוגה 'מתכווצת'" אומר שטיגליץ.
התכווצות התעסוקה בייצור היא תופעה גלובלית. מאז שנות ה-50 חלקם של עובדי הייצור הצטמצם בארה"ב מ-24% ל-8.5% והוא ממשיך לרדת. לדעת כמה כלכלנים, הסטגנציה של כלכלת יפן ניתנת להסבר על ידי אסטרטגיית הפיתוח שלה, שנשענה על פיתוח תעשייתי.
בארצות המפותחות והעשירות, אומרים חוקרים, התרחש המעבר מכלכלת ייצור לכלכלת שירותים (פיננסיים, תכנות, אישיים ואחרים) מפותחת. אבל במה יעסקו ואיך יתקדמו מאות המיליארדים בהודו ובסין, באפריקה
ובאמריקה הלטינית? כאשר רוב העוסקים שם עובדים במשק בית, בקמעונאות זעירה וכדומה.
המעבר ההיסטורי מחקלאות לתיעוש שהחל בראשית המאה הקודמת שיחרר את פועלי העולם מכבליהם הרבה יותר מהמהפכנות של קארל מארקס, אך המעבר ההיסטורי הנוכחי – מכלכלת ייצור לכלכלת שירותים הוא בעייתי בהרבה וגם בארה"ב ובמערב, הגידול בפער הכלכלי והחברתי יוצר אי שקט פוליטי בכל המעמדות.
 

ערך: יורם בוטניק

2018


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

תקציבי מערכות מידע הם תעלומה עבור מנהלי הארגון

     אריה עמית, יועץ אסטרטגי בכיר ל-IT ואמיר פייגנבוים מנמ"ר מכללה אקדמית תל אביב    מת

מסורק הלייזר לסורק תמונה

 סורק הלייזר הוצג לשוק בשנות ה-80 ושלט בו עד לאחרונה. כעת עולה חלקו של סורק התמונה (imager scanner) שבעצם מ

הטמעת מערכת ERP בענף המזון - מניסיונה של פריניר

עמיחי קידר חברת אינטנטיה   הפרויקט כלל את כל המודולים בנושאי התכנון והייצור, השיווק והמכירות, ה

מלגזות

הגדולות של השנה החולפת

יורם בוטניק   שלוש ספקיות המלגזות הגדולות בעולם אולי לא שינו את מקומן בראש הרשימה שמפרסם ג'וש בו

מצבר בטכנולוגיה מתקדמת

מפעלי דיימלר-בנץ בברמן, גרמניה, מהגדולים באירופה, בחרו בטכנולוגיית מצברים לכלי רכב ושינוע חדשה מ

בשרשרת האספקה

דירוג 10 יצרני מערכות ציוד שינוע הגדולות בשנה החולפת

הגדולות בהיקף מכירות של שנת 2014 הן: Daifuku -  יפן Schaefer - גרמניה Dematic – אטלנטה,ארה"ב Murata Macinery - יפן

סיור מקצועי ב"ליימן שליסל"

 ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל וחברת "ליימן שליסל בע"מ" קיימו סיור מקצועי במרכז הלו

מונחי שרשרת האספקה

מתוךאתר ERP בישראל   Availability - זמינות הסבירות שהמערכת הנה תפעולית כאשר נדרשת לבצע את תפקידה. הערך

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

מלאי של תירוצים

  מלאי של תירוציםיובל הוד, אקסנצ'ר     מלאי הוא דבר שקשה לחיות איתו ו/או בלעדיו. וקשה למצו

שגיאות נפוצות ותיקונן בניהול מלאי

 מומחה מראשי חברה המספקת תוכנות לניהול מלאי, מציין כמה שגיאות נפוצות שעושים המשתמשים – יצרנים ו

אל תסמוך על האינטואיציה

יורם בוטניקתכופות אני מוצא שנושא רמות המלאי מתסכל את העוסקים בו, כותב מומחה ידוע בתחום, רבים מהם  

סיפורי פרוייקטים

על אופן קבלת החלטות

 בתנאי אי ודאות כאשר מציגים חלופה נוספת ההחלטות משתפרות באופן דרמטי   קטעים מראיון של ע

כימדע הטמיעה מערכת ברקוד בשיתוף אבוט אינפורמטיקס

  כימדע כימיקלים עדינים הטמיעהבשיתוף אבוט אינפורמטיקס מערכת ברקוד נוספת במפעלה בתהליך הייצור,

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר