Get Adobe Flash player

הבטחות חלולות

 
 לפני כ-50 שנה גידלו ושווקו בקליפורניה 2.2 מיליון טון עגבניות לייצור רוטב העגבניות הידוע, שבגידולו ובהפקתו הועסקו 45,000 עובדים, אך בשנות ה-60 הופיע הקומביין לקציר ואיסוף עגבניות והפך את רובם למיותרים. זוהי אחת הדוגמאות המובהקות לירידה הדרמטית בביקוש לעובדים המוצגת במאמר של א. פורטר בגיליון ניו-יורק טיימס של אפריל ש.ז. בארה"ב, בזמן ממשלו של קרטר בשנות ה-80, עוד היו ניסיונות למנוע בחוק מימון של פיתוחים "שיחליפו כוח עבודה במכונות".

גם כיום, במסעי הבחירות לנשיאות, מבטיחים הן הילרי קלינטון והן דונלד טראמפ להחזיר לעובדי הייצור ולתעשייה את בכורתם המסורתית, על ידי הגבלת חוקי הסחר העולמי החופשי.
עובדי תעשייה בארה"ב אכן 'נעלמים', אבל, כותב המחבר, אין זה באשמת הגלובליזציה – מספרם הולך וקטן בכל העולם! כך קובע גם ג'וזף שטיגליץ, הכלכלן בעל פרס נובל מאוניברסיטת קולומביה. וזה קורה הודות לשיפורים ביעילות הייצור – שקצב גידולה עולה בהרבה על קצב הביקוש למוצרים על ידי הצרכנים ברחבי הגלובוס.
שום תעריפי מגן (מול הסינים) שמציע טראמפ, למשל, לא יביאו לרנסנס בייצור המקומי, קובע המחבר, ושום שינויי מס לא יעצרו את בריחת התאגידים מארה"ב (כפי שמציעה קלינטון). "ניאלץ כנראה להסתפק בחלק קטן יותר של עוגה 'מתכווצת'" אומר שטיגליץ.
התכווצות התעסוקה בייצור היא תופעה גלובלית. מאז שנות ה-50 חלקם של עובדי הייצור הצטמצם בארה"ב מ-24% ל-8.5% והוא ממשיך לרדת. לדעת כמה כלכלנים, הסטגנציה של כלכלת יפן ניתנת להסבר על ידי אסטרטגיית הפיתוח שלה, שנשענה על פיתוח תעשייתי.
בארצות המפותחות והעשירות, אומרים חוקרים, התרחש המעבר מכלכלת ייצור לכלכלת שירותים (פיננסיים, תכנות, אישיים ואחרים) מפותחת. אבל במה יעסקו ואיך יתקדמו מאות המיליארדים בהודו ובסין, באפריקה
ובאמריקה הלטינית? כאשר רוב העוסקים שם עובדים במשק בית, בקמעונאות זעירה וכדומה.
המעבר ההיסטורי מחקלאות לתיעוש שהחל בראשית המאה הקודמת שיחרר את פועלי העולם מכבליהם הרבה יותר מהמהפכנות של קארל מארקס, אך המעבר ההיסטורי הנוכחי – מכלכלת ייצור לכלכלת שירותים הוא בעייתי בהרבה וגם בארה"ב ובמערב, הגידול בפער הכלכלי והחברתי יוצר אי שקט פוליטי בכל המעמדות.
 

ערך: יורם בוטניק

2018


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

10 מיליארד דולר – רכש IT של וולמארט

לפי דו"ח של IDC רשת המרכולים הענקית רכשה מוצרי IT בהיקף של 10 מיליארד דולרים, ובכך היא במקום הראשון, כמע

ספקית המשקאות הבריטית שיפרה את ביצועי הליקוט וניהול המלאי עם מערכת של Zetes

כיצרנית הבריטית המובילה של משקאות עילית בחביות ובבקבוקים, Marston’s מפעילה 5 מבשלות, הפזורות באתרים

ענן על ראשינו, הרוח איתן

     סגן-נשיא חברת המחקר גארטנר C.D.Klappich חוזה כי בשנים הקרובות נראה שתי מגמות בולטות על ניהול

מלגזות

מחלקות מלגזות תעשייתיות

​​מחלקות מלגזות ​(classes)  

ושוב לנושא המצברים

בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018 יורם בוטניק נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה ש

עם סיכום השנה החולפת ברישום מלגזות

בסיכום השנתי של 2017 של רישום מלגזות חדשות בישראל (בטבלה משמאל) נרשמת עלייה מתונה לעומת שנה קודם. עליו

בשרשרת האספקה

לעשות יותר עם מה שיש

        בהרצאה מלווה במצגת בפני באי הכנס השנתי של האיגוד הישראלי לניהול שרשרת האספקה אמר

סיור מקצועי ב"ליימן שליסל"

 ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל וחברת "ליימן שליסל בע"מ" קיימו סיור מקצועי במרכז הלו

הקמעונאי הופך למרכז הפצה

טכנולוגיית תאי אחסון אישיים  (lockers) מקדמת את השימוש במגמת 'הקלד וקח' (click and collect) הנפוצה יותר ויותר

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ

בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לק

מלאי ורכש

אותות אזהרה לחברת החשמל

  על אחסון ואגירת חשמל במצברים יורם בוטניק בעקבות עבודת מחקר של חברת מק'נזי בנושא, יוני 2017 לד

10 כללים לרכש נכון

מחלקות הרכש הולכות ותופסות מקום מרכזי במבנה הארגוני המתקדם. ההבנה שרכש נבון ויעיל יכולה לשפר דרמטי

אתגרי ניהול המלאי

כלים וטכנולוגיה לתמיכה בקבלת החלטותתוכנות CPFR לתכנון משותף נמצאות עמנו כבר כעשרים שנה ובדרך כלל פו

סיפורי פרוייקטים

פרויקט מחשוב רצפת הייצור בפלסן סאסא

הרצל בן ציון מנכ"ל משותף בפסגה ומנחה הפרויקט   פלסן סאסא היא חברה ישראלית המתמחה בתכנון ואספקת

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר

ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

 הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א