"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?


"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית זנב השור

 

יורם בוטניק


ידועה לכול התופעה של פריטים 'איטיים' עקב ביקוש לא קבוע ואף לא צפוי, לעתים. התופעה נובעת, בין השאר, מן המגמה השולטת כיום לפצל את הביקוש ל'חבילות' קטנות יותר, שגשוג גדול בהיצע המוצרים, חידוש מלאי תכוף יותר, שיתופי פעולה גדלים והולכים בין ספקים, מפיצים וכ' – כל אלה מפצלים את הביקוש. (ראה המאמר על "זנב השור" באתר זה).

דפוסי ביקוש 'נורמליים' לא עוזרים כאן ויש הסומכים על 'כללי אצבע' של הניסיון.  אולם נראה שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם התופעה היא "חיזוי ביקוש סטוכאסטי' (הסתברותי) וניתוח מתקדם, המאפשרים, לדעת מומחים – בעזרת שפע ומגוון נתונים סטטיסטיים - בניית מודלים מדויקים למדי לתכנון הביקוש. ואלו עוזרים לשמור על "מלאי זמין לשירות", גם לפריטים 'איטיים'.


נובמבר 2016

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------