Get Adobe Flash player

אותות אזהרה לחברת החשמל

  על אחסון ואגירת חשמל במצברים

יורם בוטניק

בעקבות עבודת מחקר של חברת מק'נזי בנושא, יוני 2017


לדעת המחקר אחסון חשמל במצברים וסוללות היא הטכנולוגיה המהפכנית הבאה ויש לה השפעות מרחיקות לכת.

מחירי אחסון החשמל יורדים במהירות רבה מזו שציפו, בין השאר הודות לביקוש לרכב חשמלי, בעיקר באמצעות סוללות יון-ליתיום. המחיר של חשמל ממקור זה כיום: 230 דולר לקוט"ש (2016) בהשוואה ל-1000 דולרים בשנת 2010.
המחקר מצא שאחסון החשמל הוא כבר כלכלי ורווחי לשימושים מסחריים רבים – בייחוד לתקופות של צריכת שיא, כמלאי לשעת חירום, וכחלק מייצור ואספקת אנרגיה ירוקה. גדל גם הביקוש והשימוש לאחסון אנרגיה של מערכות סולריות בבתים פרטיים.
ככלל צפוי שהביקוש לחשמל של המתקנים הגדולים והרשתות הארציות לא יגדל ואף יירד. מתקנים קטנים וזולים לאחסון חשמל הופכים לאתגר מאיים על הספקים הקונוונציונליים (שעשויים גם להרוויח מאספקת חשמל שלא דרך הרשת הכללית).
 הזדמנויות נוספות הן למשל הנהגה של חיובי עלויות משתנים כמו "מדידת חשמל נטו" המאפשרת לצרכנים למכור לרשת הכללית חזרה חשמל 'עודף' במחיר קמעונאי, ומכירה לרשת חשמל 'ירוק' במחיר מובטח. כתופעת לוואי נראה שהספקים הגדולים נלחצים כי ירידת הביקוש דוחפת להעלאת המחיר לצרכנים הרגילים, כמו תעו"ז אצלנו. אחת הבעיות למשל, היא סכנה ליציבות האספקה ברשת מצד צרכנים המתחברים לרשת לאספקה 24/7 (לביטחון) אך בעצם מייצרים את רוב האנרגיה שהם צורכים במערכות הסולריות שלהם (כיום זה נפוץ באוסטרליה ובהוואי ויגיע גם לאחרים).

עדיין לא צפויה היעלמות של הרשתות הארציות ויצרני החשמל הקונוונציונלי, הריכוזי, אך יש מקומות שם זה צפוי יותר מאי-פעם.

סימנים לתגובת הנגד של הספקים הגדולים (או מדינתיים בארה"ב): אחסון חשמל כלכלי עשוי לעזור גם ליצרנים הגדולים בתכנון נכון ובתפעול נבון לנוכח השינויים הצפויים בביקוש. בארה"ב בוחנים כעת מודל פיצוי מסוים על חוזים לייצור מבוזר. והם עצמם בודקים ולעתים מקימים תחנות משנה  לייצור סולרי רשת. על יצרנים אלו להבין היטב לאן צועד העתיד ולפעול, כותבים החוקרים, 2 אפשרויות עומדות בפניהם: האחת,  מבנה פיצוי שונה מן הקיים על השימוש ברשת, והשנייה, ניצול הזדמנויות חדשות נוכח ההתקדמות הטכנולוגית. בעולם מדברים למשל על "חברות צד שלישי" (או חברות קבלניות) שיספקו אנרגיה מבוזרת תוך שילוב חסכוני  של חשמל סולרי ויכולת אחסונו, המותאמת ללקוחות מסוימים, אך כאן נדרשת כיום מערכת תמחור גמישה בין הספק ללקוח.

אחסון בסוללות ומצברים נכנס כיום לתקופה של אי ודאות ושינוי. אין ספק שנראה 'מנצחים גדולים' ו'מפסידים גדולים' בתחום זה.


 

2018


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

על פורטל הספקים של שירותי בריאות כללית

 גדי כהן, ראש חטיבת לוגיסטיקה, תשתיות ומערכות מידע שירותי בריאות כללית    מתוך מצגות הכנס ה-

כך תנהל משא ומתן

יורם בוטניק: לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המח

ענן על ראשינו, הרוח איתן

     סגן-נשיא חברת המחקר גארטנר C.D.Klappich חוזה כי בשנים הקרובות נראה שתי מגמות בולטות על ניהול

מלגזות

מחלקות מלגזות תעשייתיות

​​מחלקות מלגזות ​(classes)  

ושוב לנושא המצברים

בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018 יורם בוטניק נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה ש

עם סיכום השנה החולפת ברישום מלגזות

בסיכום השנתי של 2017 של רישום מלגזות חדשות בישראל (בטבלה משמאל) נרשמת עלייה מתונה לעומת שנה קודם. עליו

בשרשרת האספקה

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ

בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לק

הקמעונאי הופך למרכז הפצה

טכנולוגיית תאי אחסון אישיים  (lockers) מקדמת את השימוש במגמת 'הקלד וקח' (click and collect) הנפוצה יותר ויותר

אותות אזהרה לשרשרת האספקה

   1. יש לך מטרות או משימות אבל לא אסטרטגיה ברורה: אתה רוצה לשפר מדדי ביצוע מסוימים אבל חסרה לך א

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ

בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לק

מלאי ורכש

תורת המשחקים במכרזים מקוונים

  רו"ח ליאור אגאי, 2014 האונ' העברית, ירושלים  שרשרת האספקה   מכרז מקוון מתנהל בזמן אמת באמצע

ומהו היחס אצלך בעסק?

  לשכת המסחר של ארה"ב מפרסמת כי השנה, היחס בין מלאי למכירות של הפירמות עומד על 1.41 וזה נחשב חריג,

מדוע המלאים לא יורדים?

מדוע המלאים לא יורדים? בעקבות Manufacturing Engineering ספטמבר 2006 ריצ'רד ג'. שונברגרהמסלול שעובר המוצר בין מפע

סיפורי פרוייקטים

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות   

כימדע הטמיעה מערכת ברקוד בשיתוף אבוט אינפורמטיקס

  כימדע כימיקלים עדינים הטמיעהבשיתוף אבוט אינפורמטיקס מערכת ברקוד נוספת במפעלה בתהליך הייצור,