Get Adobe Flash player

מלאי ורכש

ניהול מלאי מתקדם

storeמתוך סקירה מקיפה על ניהול מלאי מתקדם מאת שני מחברים: Norm Saenz, Don Both הם משתתפים קבועים במגזין Logistics Management ובחרנו להביא בפני הגולשים את עיקרי הדברים.

 

משקל עלויות המלאי בשרשרת האספקה מתקרב לאלו של התחבורה, וכדאי לבחון מחדש מוסכמות בניהול מלאי של סקטורים שונים ומגוונים באופיים. המאמר מפרט כמה הצעות לניהול ולבקרת המלאי:

 

דע מה יש לך
ברמת יחידות הניטול – כמה והיכן הן מוצבות וכן את ההיסטוריה או שיעור השימוש של כל יחידה (ב-WMS או ERP). לאחר מכן חפש מלאי עודף או ישן.

 

הבן סימני אזהרה
הסימן המובהק למלאי מיותר הוא אבק על המדפים, סימן נוסף, פער בין המלאי הרשום לזה שעל המדפים, וכן כשצוות המחסן מתקשה לאתר מוצרים לפי דרישות של לוח זמנים שלהם (כמו FIFO, סדרת ייצור וכ').

 

ניהול השינוי
קל לזהות בעיות מלתקנן. ובכל זאת, אחד הגורמים העיקריים למלאים עודפים בשנים האחרונות נעוץ בדחף של השיווק להגביר את המכירות, וכאן יש לשקול יתרונות וחסרונות מבחינת העלויות והתועלות לחברה - לחלופות שונות.ניתן לעשות זאת, למשל, בעזרת סימולציה.

 

שיפור בתהליכי קליטת מוצרים
כדאי לשתף פעולה עם אנשי הרכש ותכנון המוצרים הנקלטים אצלך באמצעות: שילוח הודעות ASN, מעורבות ב'חלונות' שילוח וההליכים הקשורים בקליטת מוצרים, הצבת קריטריונים ממשיים לקבלה ו\או דחייה של מוצרים, הקפדה על סימני זיהוי קריאים או אוטומטיים. זיהוי, ספירה ורישום מוצרים נקלטים במערכת המחשוב הוא תנאי הכרחי.

 

תהליכי שילוח וחידוש מלאי
העוסקים בכך חייבים לאמת את דיוק רישום המלאי ברמת המיקום וכן בדיקה ויזואלית.

 

שיפור איסוף המוצרים
מחייב הכוונת WMS באתרים גדולים חייב איסוף באחת הטכנולוגיות המתקדמות.

 

אימות הדיוק
אוטומטי היכן שזה מעשי (מקובל במסועים) ולעתים על בדיקת מדגמים. שגיאות נפוצות באיסוף הזמנות הן: ריבוי יחידות ניטול באותו מיקום, כמות לא נכונה, פריטים דומים המוצבים בסמוך, אופן רשימת איסוף לקוי, תאורה לקויה.

 

שיפור החזרות
הבעיות כאן מקיפות: אימות איכות לפני ההחזרה למלאי, פסילת מוצרים ישנים או שפג תוקף שימושם, בקרה על המועד בו הן חוזרות לספר המלאי. חשוב לנתח הסיבות להחזרות.

 

המטרה העליונה
התכלית כאן היא השגת אופטימיזציית מלאי כדי להקטין עד כמה שניתן השקעת מזומנים, ללא סיכון של הארגון

החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה האווירית. הסקירה הנוכחית שהוצגה בוועידת הפורום לתפעול באוקטובר השנה מציגה עדכונים נוספים למהפך זה.

 

יעקב גולדמן

yaki.goldman.iai.80 סמנכ"ל לתפעול, רכש ולוגיסטיקה, תע"א

 

התעשייה האווירית כוללת 20 מפעלים המאורגנים ב-6 חטיבות עסקיות, קיימים קווי מוצרים לשווקים הצבאיים והאזרחיים. במפעלי התע"א מנוהלים בו-זמנית יותר מ 500 פרויקטים בהיקפים שבין 2 מיליון ל-1 מיליארד דולר, הכוללים מרכיבי פיתוח וייצור.
השונות בין המפעלים בקווי המוצרים ובפרויקטים מעלה אתגרים אסטרטגים רבים לגבי תפעול: מה לרכז, מה לבזר, מה הכלים והשיטות המיטביות לניהול ארגון כל כך גדול ומורכב?

 

התעשייה האווירית – כרטיס ביקור
כ-15,500 עובדים
מפרנסים כ-40 אלף בתי אב
צבר הזמנות – 10.4 מיליארד דולר.
מזומנים – 2 מיליארד דולר
חברה מוטת יצוא – כ-80% יצוא.
החברה מדווחת לבורסה, השלימה לאחרונה גיוס סדרה שלישית של אג"ח בסך של כ-1.2 מיליארד ₪ - מהגיוסים הגדולים בבורסה בשנים האחרונות. מ-2006 שולם למדינה דיבידנד בסך 500 מיליון ₪. חברה לא מקבלת תמיכה כספית ממשלתית מכל סוג.
פרישה לפנסיה מוקדמת של 1,940 עובדים בשנים 2013 - 2006 ע"ח החברה – 400 מיליון דולר.

כ-500 פרויקטים מנוהלים בחברה, היקפם הכולל: כ-22 מיליארד דולר, מתוכם כ-8 מיליארד פיתוח.

 

הסביבה העסקית
גורמים חיצונים: תחרות גוברת בשווקי היעד, ירידה בתקציבי הביטחון, התארכות המשבר בתעופה, שער דולר חלש מול השקל.
גורמים פנימיים: מבנה ארגוני מבוזר, 20 מפעלים, ניהול בו-זמני של 500 פרויקטי פיתוח, ייצור MRO, הוצאות שכר הולכות וגדלות, השקעות רבות בחדשנות טכנולוגית, ארגון עובדים דומיננטי.

 

rikuz.netunim

 

 

היכן מצוי "הכסף הגדול"?

ברמה האסטרטגית, ההחלטה הראשונה והחשובה ביותר היא, במה מתמקדים. נוח להתמקד בייצור (ורבים עושים זאת) אך שם היחס עלות/תועלת – במציאות שלנו - נמוך יותר. ההחלטה על 'הקונספט' (למשל, איזה סוג מל"ט) קובעת בעצם את מרבית העלות הסופית של המוצר (כ-60%), ומבחינת תע"א, בשלב ה"תיכון" מצוי 'הכסף הגדול' (כ-40%). עלויות שלב הייצור הן הקטנות ביותר (רק 10% בתעשייה שלנו).
הנתונים מראים כי הוצאות הרכש וקבלנות המשנה מגיעות לשיעור של 60% מסך כל מכירות החברה. בעקבות זאת הוחלט להתמקד בהעלאת כושר התחרות של התע"א ע"י שיפור תהליכי הניהול, הפיתוח והרכש.

לשם כך החלטנו לבנות כלי ניהול ובקרה מרכזיים ואחידים

 

 לשימוש במערכת מרכזית לניהול החברה בחרנו בזו של SAP. המערכת תומכת במחזור החיים הכספי החל מרמת

ההזמנה ועד הניהול הכספי וגביית התשלומים מהלקוחות, בניהול הפרויקטים, בדיווח אחיד - שימוש במערכת דיווח אחידה לפרויקטים, עם פורמט אחיד, מבוסס על מערכות מרכזיות ומעט הקלדה, ועם NPI (מתודולוגיה לפיתוח מוצרים חדשים) - יישום תהליך אחיד, מובנה, מוגדר ומתועד לתכנון ולביצוע של פרויקטים. ובנוסף, שימוש במערכת מידע תומכת המשמשת לניהול הידע הארגוני

 

הערה: מערכת מידע אינטגרטיבית SAP הוכנסה לשימוש החל משנת 2005. המערכת כוללת את פעילויות החברה בתחומים : פיננסי, ניהול פרויקטים, רכש מלאי ועוד כל תנועה כספית בחברה מנוהלת באמצעות מערכת ה SAP המערכת כבדה לתפעול, שימוש מיטבי במידע הקיים בחברה מתבצע על ידי הוספת תוכניות\מערכות נלוות.

 

bitzuim

מדדי ביצוע  בתע"א 

 

ההחלטה האסטרטגית השלישית הייתה על כלי פיתוח אחידים

בחרנו בכלי IBM וכלי HP עבור הנדסת מערכת והנדסת תוכנה. החלטה על אימוץ כלים אחידים לפיתוח, למרות השונות והמורכבות של הפרויקטים מאפשרת שרשור דרישות בין פרויקטים המנוהלים במפעלים שונים של החברה, עם קישוריות מלאה – מדרישות החוזה עד מימוש ובדיקות.

 

ההחלטה הרביעית: מבנה ארגוני היברידי ברכש

הבעיה: במבנה הקודם, היו 15 ארגוני רכש לחטיבות ולמפעלים השונים, ותיאורטית יכלו כולם לפנות לאותו ספק, כאשר כל אחד רואה רק את הרכש שלו - אין לכאורה חברה אחת, ואין מינוף לגודל תע"א. הפתרון: השלמת ריכוז הרכש ברמת החטיבה, הקמת מוקדי רכש (במספר טכנולוגיות יבוצע רכש מלא עבור כל החברה על ידי מוקד רכש שמונה לנושא) שיהיו הגוף היחיד בתע"א שיעמוד מול הספקים בנושאי אחריותם, שילוב צוותי ייעוץ תפעולי וטכנולוגי שתפקידם לפעול לרוחב החברה בכדי להביא לעמידה ביעדי הרכש לפעילות או הטכנולוגיה שבאחריותם.


תוצאות המהפך ברכש: משנת 2006 עד שנת 2013 היקף החיסכון ברכש עומד על 950 מיליון דולרים.

 

החלטות נוספות שהתקבלו בתע"א: ניהול לפי יעדים ושילוב אוטומציה בקווי הייצור.

 

iai 3 robot

 

iai 4automation

שגיאות נפוצות ותיקונן בניהול מלאי

 מומחה מראשי חברה המספקת תוכנות לניהול מלאי, מציין כמה שגיאות נפוצות שעושים המשתמשים – יצרנים ומנהלי מרלו"גים – כפי שתועדו על ידי חונכי התוכנה של החברה, העוזרים ללקוחותיהם בזמן הטמעתה באתר שלהם.

oops1. התאם את רמות מלאי מינימום-מקסימום לנהלים הפיננסיים של העסק שלך. הן משפיעות על השורה התחתונה.

 

2. רכשת תוכנת ניהול מלאי בהון עתק? אל תחסוך בהוצאה על הדרכה בהטמעתה. לימוד עצמי ייקח לך חודשים רבים רק כדי ללמוד את ההפעלה הבסיסית.

 

3. פעמים רבות, אדם מבחוץ (כמו החונכים שלנו) רואים באתר דברים "ברורים מאליהם" שאותם ניתן לתקן או לשפר בקלות – שעובדי הלקוח לא מבחינים בהם (לדוגמה, הצבת מוצרים שתנועתם גדולה רחוק מרציפי המשלוח).

 

4. נדיר שחברות מנצלות את כל היכולות שהתוכנה מספקת. רבים מבקשים 'תוספת ביצועים' כשבפועל היכולת הנדרשת כבר מצויה בתוכנה. מסקנה, או שתייעד מאנשיך להכרת התוכנה לעומק או שתשלם למומחה חיצוני.

 

5. הפסק את ספירת המלאי השנתית ועבור לבדיקות מלאי חלקיות, מדי פעם – למשל של אזור מסוים במחסן.

 

MH&L אפריל 2013

אתגרי ניהול המלאי

כלים וטכנולוגיה לתמיכה בקבלת החלטות
תוכנות CPFR לתכנון משותף נמצאות עמנו כבר כעשרים שנה ובדרך כלל פועלות היטב וצפוי שמשתמשים יצרפו לה את האפליקציה להקטנת סיכונים, ורואים גם שיפורים בתחומים כמו איתור 'מלאי מת', ליקוט פריטים ודרכי אחסונם.
אחד המומחים בתחום מצביע על האפשרויות לייעול ניהול המלאי, למשל בשיטה של build to order – או איגום (pooling) מוצרים לפני הרכבתם הסופית, שיש להם מרכיבים משותפים רבים. אמצעי נוסף, בקרה בזמן אמת על כל כמות יחידות האחסון בכל רמות האחסון, אימות של כל פריט המיועד למשלוח, ועוד...

 

המלאי – צורך או בזבוז?
פרייזל הוא חריג בקהילת מעריצי קהילת ה-LEAN שעבורם מלאי הוא בעצם בזבוז. רוב החברות, הוא אומר, אינן יודעות בעצם איזה רמות מלאי כדאיות להן לשיפור ביצועיהן הפיננסיים, התפעוליים והפיננסיים. יש לחץ רב של אסכולות הניהול 'הרזה' להקטין אותן ללא הבנה של המשמעויות המלאות, והוא מזהיר מפני over-leaning שעלולה להפוך למלכודת.

 

זהירות עם תוכנות לוגיסטיות
expert מומחה מזהיר כי על פירמות לדעת כי שני-שליש מן העבודה הכרוכה בהטמעת אפליקציה של תוכנה לוגיסטית נופלת על כתפיהן. ספקי התוכנות הללו אינם אחראים לאלפי המטלות המפורטות שחייבים לבצע עוד לפני השקת המערכת.
כדאי מאד לבחון את האפשרות לבצע שורה של שיפורים 'קטנים' לאורך שרשרת האספקה כמו בזרימת החומרים, הקבלה, האחסון ואיסוף ההזמנות - לפני שעושים מהפכות גדולות. לרוב, רק אנשים מעטים בפירמה מכירים היטב את מערכות הניהול והמידע המוצעות להן (ומעבירים את תחום המלאי לאפליקציה חיצונית ואז זה הופך לקשה יותר).

 

מתוך מגזין ינואר-פברואר 2013 של WERC Sheets

פורטל ספקים – כך רוכשים בארגונים במאה ה-21

מאת: דניאל כרמי, מנהל המכירות, סטור נקסט, אשר פיתחה פורטל ספקים לניהול מקוון של שרשרת האספקה

 כיום, הפלטפורמה האינטרנטית מאפשרת גם לצרכנים העסקיים לקבל מידע באופן מרוכז ורלוונטי, מבלי לבזבז משאבי זמן ותקשורת (טלפונים, פקסים, וחוזר חלילה). לפלטרפורמה האינטרנטית יתרונות רבים נוספים, בעיקר בכל הקשור לעבודה השוטפת מול הספקים – אין צורך לחפש מה עשוי השתבש, חריגים מגיעים ומטופלים באופן ממוקד, כל הזמנה שלא סופקה במועדה או תשלום שאיחר – כעת ניתן לדעת אודותיהם בשלב מוקדם מאוד ולטפל בהם ביעילות המתבקשת.
כיום מהפכת ה-ERP שילבה אצבעות עם מהפכת האינטרנט, ויחד הם מצעידים את השוק העסקי אל החוליה הבאה בשרשרת האספקה - ייעול הקשר עם הספקים. ERP מוביל אולי לסינכרון פנים ארגוני אמיתי, אולם כשספק מאחר במימוש הזמנות והארגון אינו יודע על כך בזמן – הרי שעדיין הקשר בין הספק והלקוח לוקה בחסר, ועדיין לא הושגה ביניהם השקיפות הראויה. וזהו רק קמצוץ מהבעיה הכוללת.

 בעולם העסקי המוקד הוא על רכש מקוון ופורטל ספקים
פורטל הספקים הוא תשתית אינטרנטית מתקדמת, המאפשר ניהול יחסי גומלין שבין ספקים והצרכנים שלהם. יחסי הגומלין האלה יתמקדו בדרך כלל בהעברת מידע יומיומי אודות תהליכי עבודה, דוגמת טיפול בהצעות מחיר, ביצוע הזמנות ועדכוניהן, ניהול תעודות משלוח ובדיקת סטטוס המשלוחים, וכמובן – כל הקשור לתשלומים וחשבונית דיגיטלית. אלמנטרי.
יתרונות נוספים של פורטל הספקים מצויים בקלות התיפעול שלו (מכל דפדפן אינטרנטי, מכל מחשב שהוא) ובכך שהוא אינו דורש התקנה מיוחדת על מחשבי הלקוחות כי אם התחברות פשוטה באמצעות האינטרנט (מה שאומר שכל לקוח שמחובר לאינטרנט אינו נדרש עוד לתשתיות החיבור הישנות ויכול להתחבר בפורטל במספר צעדים פשוטים). בנוסף, הפורטל ניזון מאותם מקורות מידע ללא צורך בסינכרון שוטף, וכי בעת שדרוג הפורטל, נהנים ממנו כל לקוחותיו גם יחד, מבלי צורך בהגעה פיזית אל המחשבים שלהם. אח, פלאי האינטרנט.

  יתרון נוסף – החשבונית הדיגיטלית
חוק החתימה הדיגיטלית קובע את העברת חשבוניות בפורמט דיגיטלי כתחליף לחשבוניות הנייר, כל עוד מצורפות אליהן חתימה דיגיטלית המעידה על אותנטיות המסמך, מוודאה את זהות השולח ומאשרת את אמינות התוכן ושלמות הנתונים. מערכת החשבונית הדיגיטלית מהווה חלק משירות פורטל הספקים, הדואגת לכל המתואר לעיל, ובנוסף דואגת להצפנת החשבוניות – כמחויב בחוק.
בצד הספקים, נותן הפורטל מענה לכל ספק, ללא קשר לגודלו (מקטן ועד גדול) או להיקף הפעילות שלו. בצד הארגון, ממכן הפורטל באופן מלא את תהליך העברת החשבוניות ומייתר את ההתעסקות עם קליטת החשבוניות הפיזיות (אלה מהנייר)  של מאות ספקים מדי חודש. אכן, בשורה לכדור הארץ ומחבקי העצים.

 בטחון ואבטחה - על הגישה המאובטחת למערכות הפורטל
כל בר-דעת יבחין שפורטל הספקים מאגד בתוכו מידע רגיש מאין כמוהו, הנדרש להיות ממודר וחסוי. אין פלא אפוא, שצריך לשים דגש מיוחד על אבטחת המידע בפורטל בכל שרשרת המעבר שלו – הן המידע האגור במערכת, והן טרנזקציות המידע המתבצעות בין הצדדים. על מנת להשיג בטחון כל התקשורת מול הפורטל מתבצעת באופן מוצפן בלבד, תוך זיהוי חד ערכי של משתמש המערכת. בנוסף, בין הפורטל והעולם החיצון ממוצבות מספר שכבות הגנה מבוססות תשתית ואפליקציות. בצורה זו מובטחת יתירות מקסימלית וחסינות מפני כשלים מערכתיים וגורמים עויינים (שאנחנו מכירים טוב יותר בתור האקרים).

 פורטל הספקים של סטורנקסט –מאפשר את המסחר האלקטרוני לכל סוגי הספקיםפורטל הספקים של סטורנקסט הוקם לראשונה ב-2005, לאחר איפיון הפורטל בשיתוף לקוחות נבחרים, במטרה לממש את היעדים שהוגדרו לו - נוחות העבודה של משתמשי המערכת, יצירת חוויית משתמש חיובית עבורם, וכמובן – מיקסום הערך המוסף למשתמשים, במטרה להפוך את המערכת לחלק אינטגרלי מתהליכי העבודה. כיום, מועברות באמצעות מערכות סטורנקסט למעלה מ-180,000 תעודות ביום ממוצע. בין גופי הרכש העושים במערכות אלה שימוש ניתן למצוא את רפאל, אל-אופ, HP ורבים (וטובים) אחרים, כשלמולם מעל ל-3000 ספקים שונים.
ורק נסבר את האוזן – היקף הרכש הכספי השנתי המתנהל באתר הוא למעלה מ-30 מיליארד שקלים.



 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

על פורטל הספקים של שירותי בריאות כללית

 גדי כהן, ראש חטיבת לוגיסטיקה, תשתיות ומערכות מידע שירותי בריאות כללית    מתוך מצגות הכנס ה-

כללי תקשורת אלחוטית

תקשורת אלחוטית בשרשרת האספקה מייק פאריון   אחד מחוקי מרפי קובע כידוע: "אם משהו עלול להשתבש, הוא

עומס-יתר של מידע

חברות המשלבות כמה יזמות שיפור במקביל עלולות לגרום לעומס-יתר של מידע על עובדיהן. במקרים לא מועטים, ה

מלגזות

מלגזה 'חסכונית' חדשה בקלמאר

אפשר לומר ש"הענקים" מנסים להיכנס לשוק של "הגדולים" קלמאר השוודית, הידועה כספקית מלגזות ענ

מנועי חשמל מתקדמים למלגזות בהייסטר

הדגם החשמלי   החברה החלה בבדיקת קו חדש של מנועי חשמל מתקדמים המיועדים למלגזות-ענק הפועלות בדר

פרסי העיצוב של IFOY למלגזות מחסן

על דעת שופטי תחרות IFOI לבחירת מלגזת השנה בקטגוריית המרלו"גים נבחרה iGo neo  של STILL, המסוגלת לעקוב

בשרשרת האספקה

רשת סירס הידועה תצא מעסקי הקמעונאות

הרשת הניו-יורקית הידועהSears   מאשרת כי הפסידה 10 מיליארד דולר מאז 2010 והיא חייבת מעל 4 מיליארד דולר ל

ניתוח ומדידת שרשראות אספקה ע"פ מודל SCOR

ניתוח ומדידת שרשראות אספקה ע"פ מודל SCOR   חן אשכנזיאביב ניהול הנדסה ומערכות מידעמודל SCOR - supply Cha

סחר אלקטרוני – תנאים להצלחה

  צרכנים בארה"ב הוציאו 56.1 מיליארד דולר על רכש דרך אתרים אלקטרוניים ברבע הראשון של השנה, ובמכיר

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

סיור מקצועי ב"ליימן שליסל"

 ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל וחברת "ליימן שליסל בע"מ" קיימו סיור מקצועי במרכז הלו

מלאי ורכש

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

תורת המשחקים במכרזים מקוונים

  רו"ח ליאור אגאי, 2014 האונ' העברית, ירושלים  שרשרת האספקה   מכרז מקוון מתנהל בזמן אמת באמצע

הבטחות חלולות

   לפני כ-50 שנה גידלו ושווקו בקליפורניה 2.2 מיליון טון עגבניות לייצור רוטב העגבניות הידוע, שבגי

סיפורי פרוייקטים

פרויקט מחשוב רצפת הייצור בפלסן סאסא

הרצל בן ציון מנכ"ל משותף בפסגה ומנחה הפרויקט   פלסן סאסא היא חברה ישראלית המתמחה בתכנון ואספקת

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות   

ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

 הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א