Get Adobe Flash player

מלאי ורכש

תורת המשחקים במכרזים מקוונים

 

רו"ח ליאור אגאי, 2014

האונ' העברית, ירושלים

 game theoryשרשרת האספקה

 

מכרז מקוון מתנהל בזמן אמת באמצעות מדיה אלקטרונית, על גבי רשת האינטרנט, כאשר מן הצד האחד יושבים עורכי המרכז ומן בר השני הספקים מגישים הצעותיהם.

 

סוגי מכרזים

 

מכרז רגיל - הצעות מוגשות במעטפה סגורה, כל ההצעות נפתחות בו זמנית, ההצעה הזוכה היא

ההצעה הטובה ביותר בהתאם לאמות המידה
שקבע עורך המכרז.

יתרונות: אינו מהווה חסם כניסה למכרז, קשה יותר לבסס שיתופי פעולה (של מתחרים),
מחליש את ההשפעות השליליות של 'קללת המנצח'.

חסרונות: אינו מאפשר הצעות חוזרות ועלול לגרום למחירים גבוהים יותר ולתוצאה
לא יעילה. חסר את מרכיב התחרות, האסטרטגיה הדומיננטית אינה להציע את ההצעה הנמוכה
ביותר האפשרית.

 

מכרז אנגלי - מכירה פומבית בהגשת הצעות יורדות עד שנותרת
הצעה יחידה. ניתן לקבוע האם

המתמודדים רואים את ההצעה המובילה, האם
הם יודעים את מיקומם ואת מספר המשתתפים.

 

מכרז הולנדי - הצעות עולות באופן הדרגתי ורציף עד שיש
מציע.

יתרונות: גורם לפירמה הזוכה לחשוף את הערכתה האמתית, כאשר אחת הפירמות חזקה מהאחרות,
היא עשויה אף להציע מחירי הפסד מחשש לאבד את נתח השוק.

חסרונות: מעודד השתתפות פירמות חלשות יותר אך עלול לגרום למחירי זכייה
גבוהים יותר, רמת סיכון גבוהה יותר במקרה של מתמודדים חלשים כאשר אף ספק אינו לוחץ
ומסיים את תהליך התיחור.

 

מכרז מחיר שני - מהלך המכרז זהה למכרז רגיל. הזוכה במכרז
הוא בעל ההצעה הטובה ביותר, אך המחיר שמשולם לו הוא מחיר ההצעה השנייה בטיבה.

יתרונות: התחרות היא על עצם הזכייה ולא על המחיר ולכן האסטרטגיה השולטת היא
להציע את המחיר הנמוך ביותר האפשרי.

חסרונות: בהעדר אינפורמציה מלאה על המוצר
או אם חלק מהפירמות מעריכות את המוצר בצורה שונה, עלולים להיווצר פערים
גדולם בין המחיר הראשון לשני. פירמות חזקות עלולות להציע הצעות אגרסיביות כדחי
להביא לכך ששאר הפירמות יפרשו מוקדם וכך ייווצר הפרש גדול בין המחיר הראשון לשני.

 

מכרז Max Bid - מכרז שבו רק לאחר שמגישים מספר מסוים של הצעות מחיר, ההצעה הנמוכה ביותר
שאין מולה הצעה מקבילה היא הזוכה.

 

מכרז יפני מכרז בו המחיר יורד במרווחים קבועים והזוכה או קבוצת הזוכים הם
האחרונים שנותרו.

 

מכרז טאיוואני– מכרז כמויות, מכרז בו המחיר קבוע אך הכמות משתנה, הזוכה הוא הספק
שיציע את הכמות הגדולה ביותר במחיר נתון.

 

מרבית הכישלונות במכרזים מקוונים בעולם נבעו מבחירה לא מתאימה של המכרז המקוון והערכה לא נכונה של מידת התחרות בענף.

ניהול מלאי מתקדם

storeמתוך סקירה מקיפה על ניהול מלאי מתקדם מאת שני מחברים: Norm Saenz, Don Both הם משתתפים קבועים במגזין Logistics Management ובחרנו להביא בפני הגולשים את עיקרי הדברים.

 

משקל עלויות המלאי בשרשרת האספקה מתקרב לאלו של התחבורה, וכדאי לבחון מחדש מוסכמות בניהול מלאי של סקטורים שונים ומגוונים באופיים. המאמר מפרט כמה הצעות לניהול ולבקרת המלאי:

 

דע מה יש לך
ברמת יחידות הניטול – כמה והיכן הן מוצבות וכן את ההיסטוריה או שיעור השימוש של כל יחידה (ב-WMS או ERP). לאחר מכן חפש מלאי עודף או ישן.

 

הבן סימני אזהרה
הסימן המובהק למלאי מיותר הוא אבק על המדפים, סימן נוסף, פער בין המלאי הרשום לזה שעל המדפים, וכן כשצוות המחסן מתקשה לאתר מוצרים לפי דרישות של לוח זמנים שלהם (כמו FIFO, סדרת ייצור וכ').

 

ניהול השינוי
קל לזהות בעיות מלתקנן. ובכל זאת, אחד הגורמים העיקריים למלאים עודפים בשנים האחרונות נעוץ בדחף של השיווק להגביר את המכירות, וכאן יש לשקול יתרונות וחסרונות מבחינת העלויות והתועלות לחברה - לחלופות שונות.ניתן לעשות זאת, למשל, בעזרת סימולציה.

 

שיפור בתהליכי קליטת מוצרים
כדאי לשתף פעולה עם אנשי הרכש ותכנון המוצרים הנקלטים אצלך באמצעות: שילוח הודעות ASN, מעורבות ב'חלונות' שילוח וההליכים הקשורים בקליטת מוצרים, הצבת קריטריונים ממשיים לקבלה ו\או דחייה של מוצרים, הקפדה על סימני זיהוי קריאים או אוטומטיים. זיהוי, ספירה ורישום מוצרים נקלטים במערכת המחשוב הוא תנאי הכרחי.

 

תהליכי שילוח וחידוש מלאי
העוסקים בכך חייבים לאמת את דיוק רישום המלאי ברמת המיקום וכן בדיקה ויזואלית.

 

שיפור איסוף המוצרים
מחייב הכוונת WMS באתרים גדולים חייב איסוף באחת הטכנולוגיות המתקדמות.

 

אימות הדיוק
אוטומטי היכן שזה מעשי (מקובל במסועים) ולעתים על בדיקת מדגמים. שגיאות נפוצות באיסוף הזמנות הן: ריבוי יחידות ניטול באותו מיקום, כמות לא נכונה, פריטים דומים המוצבים בסמוך, אופן רשימת איסוף לקוי, תאורה לקויה.

 

שיפור החזרות
הבעיות כאן מקיפות: אימות איכות לפני ההחזרה למלאי, פסילת מוצרים ישנים או שפג תוקף שימושם, בקרה על המועד בו הן חוזרות לספר המלאי. חשוב לנתח הסיבות להחזרות.

 

המטרה העליונה
התכלית כאן היא השגת אופטימיזציית מלאי כדי להקטין עד כמה שניתן השקעת מזומנים, ללא סיכון של הארגון

החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה האווירית. הסקירה הנוכחית שהוצגה בוועידת הפורום לתפעול באוקטובר השנה מציגה עדכונים נוספים למהפך זה.

 

יעקב גולדמן

yaki.goldman.iai.80 סמנכ"ל לתפעול, רכש ולוגיסטיקה, תע"א

 

התעשייה האווירית כוללת 20 מפעלים המאורגנים ב-6 חטיבות עסקיות, קיימים קווי מוצרים לשווקים הצבאיים והאזרחיים. במפעלי התע"א מנוהלים בו-זמנית יותר מ 500 פרויקטים בהיקפים שבין 2 מיליון ל-1 מיליארד דולר, הכוללים מרכיבי פיתוח וייצור.
השונות בין המפעלים בקווי המוצרים ובפרויקטים מעלה אתגרים אסטרטגים רבים לגבי תפעול: מה לרכז, מה לבזר, מה הכלים והשיטות המיטביות לניהול ארגון כל כך גדול ומורכב?

 

התעשייה האווירית – כרטיס ביקור
כ-15,500 עובדים
מפרנסים כ-40 אלף בתי אב
צבר הזמנות – 10.4 מיליארד דולר.
מזומנים – 2 מיליארד דולר
חברה מוטת יצוא – כ-80% יצוא.
החברה מדווחת לבורסה, השלימה לאחרונה גיוס סדרה שלישית של אג"ח בסך של כ-1.2 מיליארד ₪ - מהגיוסים הגדולים בבורסה בשנים האחרונות. מ-2006 שולם למדינה דיבידנד בסך 500 מיליון ₪. חברה לא מקבלת תמיכה כספית ממשלתית מכל סוג.
פרישה לפנסיה מוקדמת של 1,940 עובדים בשנים 2013 - 2006 ע"ח החברה – 400 מיליון דולר.

כ-500 פרויקטים מנוהלים בחברה, היקפם הכולל: כ-22 מיליארד דולר, מתוכם כ-8 מיליארד פיתוח.

 

הסביבה העסקית
גורמים חיצונים: תחרות גוברת בשווקי היעד, ירידה בתקציבי הביטחון, התארכות המשבר בתעופה, שער דולר חלש מול השקל.
גורמים פנימיים: מבנה ארגוני מבוזר, 20 מפעלים, ניהול בו-זמני של 500 פרויקטי פיתוח, ייצור MRO, הוצאות שכר הולכות וגדלות, השקעות רבות בחדשנות טכנולוגית, ארגון עובדים דומיננטי.

 

rikuz.netunim

 

 

היכן מצוי "הכסף הגדול"?

ברמה האסטרטגית, ההחלטה הראשונה והחשובה ביותר היא, במה מתמקדים. נוח להתמקד בייצור (ורבים עושים זאת) אך שם היחס עלות/תועלת – במציאות שלנו - נמוך יותר. ההחלטה על 'הקונספט' (למשל, איזה סוג מל"ט) קובעת בעצם את מרבית העלות הסופית של המוצר (כ-60%), ומבחינת תע"א, בשלב ה"תיכון" מצוי 'הכסף הגדול' (כ-40%). עלויות שלב הייצור הן הקטנות ביותר (רק 10% בתעשייה שלנו).
הנתונים מראים כי הוצאות הרכש וקבלנות המשנה מגיעות לשיעור של 60% מסך כל מכירות החברה. בעקבות זאת הוחלט להתמקד בהעלאת כושר התחרות של התע"א ע"י שיפור תהליכי הניהול, הפיתוח והרכש.

לשם כך החלטנו לבנות כלי ניהול ובקרה מרכזיים ואחידים

 

 לשימוש במערכת מרכזית לניהול החברה בחרנו בזו של SAP. המערכת תומכת במחזור החיים הכספי החל מרמת

ההזמנה ועד הניהול הכספי וגביית התשלומים מהלקוחות, בניהול הפרויקטים, בדיווח אחיד - שימוש במערכת דיווח אחידה לפרויקטים, עם פורמט אחיד, מבוסס על מערכות מרכזיות ומעט הקלדה, ועם NPI (מתודולוגיה לפיתוח מוצרים חדשים) - יישום תהליך אחיד, מובנה, מוגדר ומתועד לתכנון ולביצוע של פרויקטים. ובנוסף, שימוש במערכת מידע תומכת המשמשת לניהול הידע הארגוני

 

הערה: מערכת מידע אינטגרטיבית SAP הוכנסה לשימוש החל משנת 2005. המערכת כוללת את פעילויות החברה בתחומים : פיננסי, ניהול פרויקטים, רכש מלאי ועוד כל תנועה כספית בחברה מנוהלת באמצעות מערכת ה SAP המערכת כבדה לתפעול, שימוש מיטבי במידע הקיים בחברה מתבצע על ידי הוספת תוכניות\מערכות נלוות.

 

bitzuim

מדדי ביצוע  בתע"א 

 

ההחלטה האסטרטגית השלישית הייתה על כלי פיתוח אחידים

בחרנו בכלי IBM וכלי HP עבור הנדסת מערכת והנדסת תוכנה. החלטה על אימוץ כלים אחידים לפיתוח, למרות השונות והמורכבות של הפרויקטים מאפשרת שרשור דרישות בין פרויקטים המנוהלים במפעלים שונים של החברה, עם קישוריות מלאה – מדרישות החוזה עד מימוש ובדיקות.

 

ההחלטה הרביעית: מבנה ארגוני היברידי ברכש

הבעיה: במבנה הקודם, היו 15 ארגוני רכש לחטיבות ולמפעלים השונים, ותיאורטית יכלו כולם לפנות לאותו ספק, כאשר כל אחד רואה רק את הרכש שלו - אין לכאורה חברה אחת, ואין מינוף לגודל תע"א. הפתרון: השלמת ריכוז הרכש ברמת החטיבה, הקמת מוקדי רכש (במספר טכנולוגיות יבוצע רכש מלא עבור כל החברה על ידי מוקד רכש שמונה לנושא) שיהיו הגוף היחיד בתע"א שיעמוד מול הספקים בנושאי אחריותם, שילוב צוותי ייעוץ תפעולי וטכנולוגי שתפקידם לפעול לרוחב החברה בכדי להביא לעמידה ביעדי הרכש לפעילות או הטכנולוגיה שבאחריותם.


תוצאות המהפך ברכש: משנת 2006 עד שנת 2013 היקף החיסכון ברכש עומד על 950 מיליון דולרים.

 

החלטות נוספות שהתקבלו בתע"א: ניהול לפי יעדים ושילוב אוטומציה בקווי הייצור.

 

iai 3 robot

 

iai 4automation

שגיאות נפוצות ותיקונן בניהול מלאי

 מומחה מראשי חברה המספקת תוכנות לניהול מלאי, מציין כמה שגיאות נפוצות שעושים המשתמשים – יצרנים ומנהלי מרלו"גים – כפי שתועדו על ידי חונכי התוכנה של החברה, העוזרים ללקוחותיהם בזמן הטמעתה באתר שלהם.

oops1. התאם את רמות מלאי מינימום-מקסימום לנהלים הפיננסיים של העסק שלך. הן משפיעות על השורה התחתונה.

 

2. רכשת תוכנת ניהול מלאי בהון עתק? אל תחסוך בהוצאה על הדרכה בהטמעתה. לימוד עצמי ייקח לך חודשים רבים רק כדי ללמוד את ההפעלה הבסיסית.

 

3. פעמים רבות, אדם מבחוץ (כמו החונכים שלנו) רואים באתר דברים "ברורים מאליהם" שאותם ניתן לתקן או לשפר בקלות – שעובדי הלקוח לא מבחינים בהם (לדוגמה, הצבת מוצרים שתנועתם גדולה רחוק מרציפי המשלוח).

 

4. נדיר שחברות מנצלות את כל היכולות שהתוכנה מספקת. רבים מבקשים 'תוספת ביצועים' כשבפועל היכולת הנדרשת כבר מצויה בתוכנה. מסקנה, או שתייעד מאנשיך להכרת התוכנה לעומק או שתשלם למומחה חיצוני.

 

5. הפסק את ספירת המלאי השנתית ועבור לבדיקות מלאי חלקיות, מדי פעם – למשל של אזור מסוים במחסן.

 

MH&L אפריל 2013

אתגרי ניהול המלאי

כלים וטכנולוגיה לתמיכה בקבלת החלטות
תוכנות CPFR לתכנון משותף נמצאות עמנו כבר כעשרים שנה ובדרך כלל פועלות היטב וצפוי שמשתמשים יצרפו לה את האפליקציה להקטנת סיכונים, ורואים גם שיפורים בתחומים כמו איתור 'מלאי מת', ליקוט פריטים ודרכי אחסונם.
אחד המומחים בתחום מצביע על האפשרויות לייעול ניהול המלאי, למשל בשיטה של build to order – או איגום (pooling) מוצרים לפני הרכבתם הסופית, שיש להם מרכיבים משותפים רבים. אמצעי נוסף, בקרה בזמן אמת על כל כמות יחידות האחסון בכל רמות האחסון, אימות של כל פריט המיועד למשלוח, ועוד...

 

המלאי – צורך או בזבוז?
פרייזל הוא חריג בקהילת מעריצי קהילת ה-LEAN שעבורם מלאי הוא בעצם בזבוז. רוב החברות, הוא אומר, אינן יודעות בעצם איזה רמות מלאי כדאיות להן לשיפור ביצועיהן הפיננסיים, התפעוליים והפיננסיים. יש לחץ רב של אסכולות הניהול 'הרזה' להקטין אותן ללא הבנה של המשמעויות המלאות, והוא מזהיר מפני over-leaning שעלולה להפוך למלכודת.

 

זהירות עם תוכנות לוגיסטיות
expert מומחה מזהיר כי על פירמות לדעת כי שני-שליש מן העבודה הכרוכה בהטמעת אפליקציה של תוכנה לוגיסטית נופלת על כתפיהן. ספקי התוכנות הללו אינם אחראים לאלפי המטלות המפורטות שחייבים לבצע עוד לפני השקת המערכת.
כדאי מאד לבחון את האפשרות לבצע שורה של שיפורים 'קטנים' לאורך שרשרת האספקה כמו בזרימת החומרים, הקבלה, האחסון ואיסוף ההזמנות - לפני שעושים מהפכות גדולות. לרוב, רק אנשים מעטים בפירמה מכירים היטב את מערכות הניהול והמידע המוצעות להן (ומעבירים את תחום המלאי לאפליקציה חיצונית ואז זה הופך לקשה יותר).

 

מתוך מגזין ינואר-פברואר 2013 של WERC Sheets

2018


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

ענן על ראשינו, הרוח איתן

     סגן-נשיא חברת המחקר גארטנר C.D.Klappich חוזה כי בשנים הקרובות נראה שתי מגמות בולטות על ניהול

כללי תקשורת אלחוטית

תקשורת אלחוטית בשרשרת האספקה מייק פאריון   אחד מחוקי מרפי קובע כידוע: "אם משהו עלול להשתבש, הוא

על בחירת מערכת סריקת בר-קוד

להלן כמה טיפים לעזרה בבחירת מערכת כזו: 1.נצל האפשרות של בדיקת מערכת כזו לתקופת ניסיון כדי לראות עד כ

מלגזות

מחלקות מלגזות תעשייתיות

​​מחלקות מלגזות ​(classes)  

ושוב לנושא המצברים

בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018 יורם בוטניק נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה ש

עם סיכום השנה החולפת ברישום מלגזות

בסיכום השנתי של 2017 של רישום מלגזות חדשות בישראל (בטבלה משמאל) נרשמת עלייה מתונה לעומת שנה קודם. עליו

בשרשרת האספקה

ניהול עלויות הובלה – בעולם ובישראל

מאת: שוקו פיק   מהן המגמות בניהול עלויות ההובלה בחלק אחר של העולם, אשר ארצנוהקטנטונת מהווה כחצי

סחר אלקטרוני – תנאים להצלחה

  צרכנים בארה"ב הוציאו 56.1 מיליארד דולר על רכש דרך אתרים אלקטרוניים ברבע הראשון של השנה, ובמכיר

רשת סירס הידועה תצא מעסקי הקמעונאות

הרשת הניו-יורקית הידועהSears   מאשרת כי הפסידה 10 מיליארד דולר מאז 2010 והיא חייבת מעל 4 מיליארד דולר ל

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ

בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לק

מלאי ורכש

אל תסמוך על האינטואיציה

יורם בוטניקתכופות אני מוצא שנושא רמות המלאי מתסכל את העוסקים בו, כותב מומחה ידוע בתחום, רבים מהם  

אתגרי ניהול המלאי

כלים וטכנולוגיה לתמיכה בקבלת החלטותתוכנות CPFR לתכנון משותף נמצאות עמנו כבר כעשרים שנה ובדרך כלל פו

פורטל ספקים – כך רוכשים בארגונים במאה ה-21

מאת: דניאל כרמי, מנהל המכירות, סטור נקסט, אשר פיתחה פורטל ספקים לניהול מקוון של שרשרת האספקה  כיו

סיפורי פרוייקטים

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות   

מערכות מידע ותפעול במרלו"ג טמפו

 נפלאות התוכנות לניהול שרשרת האספקה של ענק התוכנות SAP הוצגו בפני קהל של קרוב למאה משתתפים, רבים מ