Get Adobe Flash player

אותות אזהרה לחברת החשמל

  על אחסון ואגירת חשמל במצברים

יורם בוטניק

בעקבות עבודת מחקר של חברת מק'נזי בנושא, יוני 2017


לדעת המחקר אחסון חשמל במצברים וסוללות היא הטכנולוגיה המהפכנית הבאה ויש לה השפעות מרחיקות לכת.

מחירי אחסון החשמל יורדים במהירות רבה מזו שציפו, בין השאר הודות לביקוש לרכב חשמלי, בעיקר באמצעות סוללות יון-ליתיום. המחיר של חשמל ממקור זה כיום: 230 דולר לקוט"ש (2016) בהשוואה ל-1000 דולרים בשנת 2010.
המחקר מצא שאחסון החשמל הוא כבר כלכלי ורווחי לשימושים מסחריים רבים – בייחוד לתקופות של צריכת שיא, כמלאי לשעת חירום, וכחלק מייצור ואספקת אנרגיה ירוקה. גדל גם הביקוש והשימוש לאחסון אנרגיה של מערכות סולריות בבתים פרטיים.
ככלל צפוי שהביקוש לחשמל של המתקנים הגדולים והרשתות הארציות לא יגדל ואף יירד. מתקנים קטנים וזולים לאחסון חשמל הופכים לאתגר מאיים על הספקים הקונוונציונליים (שעשויים גם להרוויח מאספקת חשמל שלא דרך הרשת הכללית).
 הזדמנויות נוספות הן למשל הנהגה של חיובי עלויות משתנים כמו "מדידת חשמל נטו" המאפשרת לצרכנים למכור לרשת הכללית חזרה חשמל 'עודף' במחיר קמעונאי, ומכירה לרשת חשמל 'ירוק' במחיר מובטח. כתופעת לוואי נראה שהספקים הגדולים נלחצים כי ירידת הביקוש דוחפת להעלאת המחיר לצרכנים הרגילים, כמו תעו"ז אצלנו. אחת הבעיות למשל, היא סכנה ליציבות האספקה ברשת מצד צרכנים המתחברים לרשת לאספקה 24/7 (לביטחון) אך בעצם מייצרים את רוב האנרגיה שהם צורכים במערכות הסולריות שלהם (כיום זה נפוץ באוסטרליה ובהוואי ויגיע גם לאחרים).

עדיין לא צפויה היעלמות של הרשתות הארציות ויצרני החשמל הקונוונציונלי, הריכוזי, אך יש מקומות שם זה צפוי יותר מאי-פעם.

סימנים לתגובת הנגד של הספקים הגדולים (או מדינתיים בארה"ב): אחסון חשמל כלכלי עשוי לעזור גם ליצרנים הגדולים בתכנון נכון ובתפעול נבון לנוכח השינויים הצפויים בביקוש. בארה"ב בוחנים כעת מודל פיצוי מסוים על חוזים לייצור מבוזר. והם עצמם בודקים ולעתים מקימים תחנות משנה  לייצור סולרי רשת. על יצרנים אלו להבין היטב לאן צועד העתיד ולפעול, כותבים החוקרים, 2 אפשרויות עומדות בפניהם: האחת,  מבנה פיצוי שונה מן הקיים על השימוש ברשת, והשנייה, ניצול הזדמנויות חדשות נוכח ההתקדמות הטכנולוגית. בעולם מדברים למשל על "חברות צד שלישי" (או חברות קבלניות) שיספקו אנרגיה מבוזרת תוך שילוב חסכוני  של חשמל סולרי ויכולת אחסונו, המותאמת ללקוחות מסוימים, אך כאן נדרשת כיום מערכת תמחור גמישה בין הספק ללקוח.

אחסון בסוללות ומצברים נכנס כיום לתקופה של אי ודאות ושינוי. אין ספק שנראה 'מנצחים גדולים' ו'מפסידים גדולים' בתחום זה.


 

2018


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

10 מיליארד דולר – רכש IT של וולמארט

לפי דו"ח של IDC רשת המרכולים הענקית רכשה מוצרי IT בהיקף של 10 מיליארד דולרים, ובכך היא במקום הראשון, כמע

כך תנהל משא ומתן

יורם בוטניק: לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המח

עומס-יתר של מידע

חברות המשלבות כמה יזמות שיפור במקביל עלולות לגרום לעומס-יתר של מידע על עובדיהן. במקרים לא מועטים, ה

מלגזות

מחלקות מלגזות תעשייתיות

​​מחלקות מלגזות ​(classes)  

הגדולות של השנה החולפת

יורם בוטניק   שלוש ספקיות המלגזות הגדולות בעולם אולי לא שינו את מקומן בראש הרשימה שמפרסם ג'וש בו

ושוב לנושא המצברים

בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018 יורם בוטניק נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה ש

בשרשרת האספקה

חששות למחסור בעובדי ייצור ומחסן

מאות מנהלים מבכירי המקצוענים של ענף הלוגיסטיקה בישראל- השתתפו בכנס בראשית דצמבר במרכז הכנסים  

לעשות יותר עם מה שיש

        בהרצאה מלווה במצגת בפני באי הכנס השנתי של האיגוד הישראלי לניהול שרשרת האספקה אמר

בעולם הקמעונאות – אתגרי דור ה-Z

הפדרציה הלאומית לסחר קמעונאי בארה"ב מפרסמת 10 תחזיות לצפוי לנו בתחום זה בשנה הקרובה:   1. יות

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

אתגרי ניהול המלאי

כלים וטכנולוגיה לתמיכה בקבלת החלטותתוכנות CPFR לתכנון משותף נמצאות עמנו כבר כעשרים שנה ובדרך כלל פו

אותות אזהרה לחברת החשמל

  על אחסון ואגירת חשמל במצברים יורם בוטניק בעקבות עבודת מחקר של חברת מק'נזי בנושא, יוני 2017 לד

מלאי של תירוצים

  מלאי של תירוציםיובל הוד, אקסנצ'ר     מלאי הוא דבר שקשה לחיות איתו ו/או בלעדיו. וקשה למצו

סיפורי פרוייקטים

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר

ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

 הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות