על סחר אלקטרוני בסופרמרקטים - האם הטכנולוגיה תחליף את העובדים?

יורם בוטניק

עולם הלוגיסטיקה מגשש עדיין את דרכו בתחום הסחר האלקטרוני, בסופרמרקטים למשל, וגם בישראל הרוב 'יושב על הגדר' ומחכה לראות אולי תתרחש פריצת דרך בתחום. שהרי בדומה למצב בעולם, הרווחיות נמוכה או גבולית ובעיית 'המייל האחרון' במרכזים האורבניים הצפופים (בין השאר) מעכבת את השינוי.
אנו מביאים בפני הגולשים עיקרי כתבה המציגה חשיבה חדשה ומקורית לנושא, והיא גדושה כמובן בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום.
 ספק רב אם יזם ישראלי יתחבר לרעיון אך מעניין גם ללמוד מה קורה מסביב. ולאחר הקריאה טרדה אותי מחשבה: החלפת עובדים בטכנולוגיה היא כדאית, כך אומרים, אך אם קורה ופרויקט עתיר טכנולוגיה כזה נכשל (מאיזו שהיא סיבה) – אתה נשאר עם ציוד חסר ערך שהשקעת בו מיליונים רבים.

 
למרות שדפוסי הרכישה שלנו כצרכני מזון בסופרמרקטים ובחנויות הוא די קבוע, דומה שלא הצליחו עדיין להקים דפוס או מודל מוצלח של רכש וקנייה אלקטרונית – פרט למעטים מאד, שגם הם מצויים לרוב על גבול הרווחיות. בין הסיבות: בשונה מעסקים רבים, חנויות מזון "מתופעלות" בעיקר על ידי הקונים עצמם, הם מלקטים את המוצרים ולעתים גם משלמים בעמדות אוטומטיות.
חנויות מכולת ומזון עם שירות סחר אלק' חייבות לגייס אנשים לא מעטים לאיסוף הפריטים המוזמנים, אריזתם ושילוחם, וזה עולה הרבה כסף...


 
בתמונה: מודל ההפצה החדש

 למרות שדפוסי הרכישה שלנו כצרכני מזון בסופרמרקטים ובחנויות הוא די קבוע, דומה שלא הצליחו עדיין להקים דפוס או מודל מוצלח של רכש וקנייה אלקטרונית – פרט למעטים מאד, שגם הם מצויים לרוב על גבול הרווחיות. בין הסיבות: בשונה מעסקים רבים, חנויות מזון "מתופעלות" בעיקר על ידי הקונים עצמם, הם מלקטים את המוצרים ולעתים גם משלמים בעמדות אוטומטיות.
חנויות מכולת ומזון עם שירות סחר אלק' חייבות לגייס אנשים לא מעטים לאיסוף הפריטים המוזמנים, אריזתם ושילוחם, וזה עולה הרבה כסף...

חברת סטרט-אפ מבוסטון מציעה מודל שונה, שיעניק יתרונות הן לקונים והן לספקים. עיקרו: פיתוח מרכזי מילוי הזמנות מיקרו, המנצלים טכנולוגיית 'שאטלים' רובוטיים כדי לאסוף הזמנות קונים, ובכך לאפשר שירות מהיר וזול (יחסית). מרכזי-מיקרו כאלו יוקמו בצד צירי תחבורה של מרכזים אורבניים (כחמישית משטח סופרמרקט רגיל) ויקלו על רוב הרוכשים לאוספם. מי שיעדיף עד דלת הבית ישלם בהתאם. הזמנות און-ליין יבוצעו תוך 30 דקות מרגע ההזמנה, וזה אף יקל על הזמנה ואיסוף בדרך חזרה מהעבודה.

לבו של המודל המוצע הוא OSR Shuttle של חברת Knapp, שהיא מערכת אחסון אוטומטית, שבמקור נועדה לשינוע מהיר של מוצרים. לדברי המפתחים, המערכת תוכל לבצע את משימותיה בחמישית מכוח העבודה הדרוש לאיסוף כמקובל כיום, ובדיוק מרבי.

מרכז כזה מתוכנן לטפל ב-4500 תיבות פרודוקטים, המאוחסנים בשני טורים עם מעליות, כ"א 15 מדפים לגובה, ועשויה לאחסן כמה עשרות אלפי SKU וזאת בשטח של כעשירית מסופרמרקט רגיל. ה'שאטל' שאוסף את ההזמנות מכוון אותן לאחד משלושה אזורים: קפואים, מקוררים ורגיל והוא מסוגל לטפל ב-1200 קווי משלוח בשעה.

הזמנות הלקוחות נאספות לתחנות איסוף, בהן עובדים מרכזים הפריטים הנדרשים לקרטונים, וניתן לבצע כשבעים הזמנות בשעה. כשלושה-רבעים מכל הפריטים הנדרשים ניתן לאחסן במערכת עצמה.

 

בעקבות כתבה ב-DC Velocity יוני 2017