Get Adobe Flash player

מרכזים לוגיסטיים

חידושים באחסון דינמי

בעקבות כתבה של בוב טרבילוק, MMH דצמבר 2012

highdensity2

לאחרונה אנו פוגשים עוד ועוד מרכזים לוגיסטיים העוברים לטכנולוגיה של אחסון דינמי דחוס (או צפוף) למשטחים, המשלב מדפי אחסון ב'רחובות' ארוכים lane) (deep עם קרוניות אוטומטיות (shuttles) לשינוע משטחים מ\אל המדפים.

 כנראה שהדרישה לכך באה מן המגמה החדשה בשרשרת האספקה, לפיה הדגש הוא על שינוע מהיר ככל האפשר של המוצר בדרכו לצרכן הסופי.

פתרונות של אחסון צפוף ודינמי שבהם המשטחים 'מחליקים' על המדפים ידועים כבר שנים לא מעטות. היתרון כאן הוא שהמלגזה יכולה להגיע בקלות ובמהירות למשטח הנדרש. פתרונות אלו התאימו ליצרנים שנזקקו למספר גדול של משטחים עבור מספר מוגבל של SKUs (יחידות אחסון מלאי) עם מועדי משלוח של ימים או שבועות ולא של חודשים. לדעת מומחים, פתרון זה מאפשר ניצול מלא של 80-90% מנפח המחסן – לעומת כ-60% בלבד בשיטה הקונוונציונלית של מערכת drive-in rack כלומר אתה יכול להקטין את נפח האחסון הדרוש לך בשליש עבור אותה כמות משטחים ואף שימוש בפחות מלגזות, המשטח נמצא כל הזמן במעבר מוכן לשינוע.
כאמור, פתרונות אלו עוזרים בעיקר ליצרנים שלהם רמות מלאי נמוכות ליחידת אחסון מלאי בצירוף מספר גדל והולך של יחידות כאלו, במשלוחים יותר ויותר תכופים. וכאן, בעזרת ה'שאטלים' (קרונית) ניתן בקלות ובמהירות להוסיף (או להשבית), למשל, עוד קרוניות שינוע בזמן של שינויים בביקוש. יש כאן אלמנט חשוב של גמישות שאין למשל במערכות
AS/RS.
ניתן לציין  גורמים נוספים לעניין הגובר בטכנולוגיה זו, בייחוד בתעשיית המשקאות (למשל), בין השאר, מחסור במקום בשדרוג של מחסני הפצה (במקום בניית חדשים), והרחקת עובדים מסביבת עבודה חריגה כמו קירור והקפאה.

 בשימוש כיום 4 טיפוסי פתרונות טכנולוגיים של אחסון משטחים דינמי-צפוף:

1. הפתרון המכני: כאן המשטחים נשלפים בקצה אחד של שורת המדפים (lane) ומוטענים מצדו האחר. המשטחים נמצאים על מסילה הנוספת למדף ובעזרת גלגילות או רולרים וצנרת אוויר דחוס המעלה את הגלגיליות שתחת משטח רצוי מאפשרת לו להתקדם בכוח הגרוויטציה בכיוון הרצוי. מתאים לשיטת FIFO, גם למטענים במשקל שונה.

2. קרונית מונחית-רדיו: בדומה לקודם, המשטחים נעים קדימה או אחורנית בשורת המדף. מלגזן מציב קרונית כזו בשורה המיועדת ובעזרת אות רדיו מכוון אותה לבצע את הנדרש, ובאותו זמן הוא יכול גם להביא קרונית נוספת. מחסן המשנע כרגיל  16-18 משטחים בשעה באמצעות מלגזה עשוי להכפיל את מספר המשטחים המשונעים בעזרת קרונית כזו,

3. קרונית מונהגת כבל: שילוב אמצעים לתנועה אנכית ואופקית – המשטח מועמס ע"י מלגזה או מסוע למעלית אנכית, זו משבצת את המשטח למפלס שנבחר, ומכאן קרונית העברה (עם מסלולים אפשריים לכל המדפים) משנעת אותו – (קדימה ואחורנית) ומניחה על קרונית מכוונת כבל בשורת האחסון המיועדת. כל זאת בעזרת תכנה ייעודית כמובן, הקובעת אוטומטית את המיקום האופטימלי של המשטח על פי תבניות ההזמנות.

4. קרונית אוטומטית: עושה שימוש במעלית אנכית לשינוע המשטח לגובה המתאים של המערכת, אפשרות ליותר מקרונית אחת לאורך ה'רחוב' (בדומה לקרונית mini-load ).

 

Cross-Docking

 מאת יצחק דנה*


 

Dana80 Cross-Docking מוגדר כתהליך של קבלת מוצרים והפצתם באותו יום או תוך זמן קצר, ללא הפניית המוצרים למערכות האחסון במחסנים, להלן הסוגים העיקריים:

·  Manufacturing Cross Docking – בתהליך זה מתקבלים מוצרים המיועדים למפעל הייצור, שיטה זו מאפיינת זימון מוצרים Just-in-time.

·  Distributor Cross Docking – בשיטה זו מאחדים משלוחים המגיעים ממקורות שונים למשטח מעורב פריטים המיועד ללקוח ספציפי. המשלוח מבוצע מייד לאחר שהפריט האחרון מגיע ונארז. המטרה העיקרית של שיטה זו הינה חיסכון בהוצאות הפצה.

·  Transportation Cross Docking – בתהליך זה מעורבים מוצרים המגיעים כמשלוחים חלקיים (LTL) ממספר כלי רכב שונים ומאוחדים למשלוח אחד.

· Retail Cross Docking – בשיטה זו מקבל המרכז הלוגיסטי מוצרים שנארזו מראש ע"י הספקים בהתאם ליעדם הסופי – החנות או נקודת המכירה. שיטה זו חוסכת עלויות בכל שרשרת האספקה של היצרנים ושל הרשת הקמעונאית.

· Opportunistic Cross Docking – יכול להתבצע בכל מחסן המעביר ישירות את המוצרים שהתקבלו אל רציפי ההטענה כאשר יעד הסחורה ידוע מראש.

 

cross docking320  דוגמאות לשימוש בתהליך זה ניתן למצוא, בין השאר,  במערכות ההפצה הבאות:

·  העברה של מוצרים שלוקטו מראש (Pre-Picked) להזמנת לקוח/ות ע"מ להמשיך את הפצתם באזור הפצה נתון ( בד"כ באמצעי הפצה "קלים"  יותר).

·  העברה של מוצרים שלוקטו מראש למחסני ספקי שירותים לוגיסטיים ע"מ לבצע האחדה של משלוחים חלקיים.

·  העברה של מוצרים ממספר מפעלי ייצור/מרכזי אספקה למחסני ספקי שירותים לוגיסטיים ע"מ שיבצע האחדת המוצרים ופיצול המשלוחים עפ"י קווי ההפצה.

· העברה של מוצרים כנ"ל למרכזי HUB המפעילים מערכות סיווג ומיון ומבצעות מספר קווי הפצה בתדירות גבוהה ( כדוגמת מרכז ההפצה של UPS בשדה התעופה).

· מפגש דרכים של כלי רכב והעברת מוצרים מהמוביל הראשי למספר כלי רכב עפ"י קווי חלוקה.

 

שלוש רמות עיקריות של Cross-Docks  

1. נגיעה אחת (One-touch) – הפריטים שמתקבלים מועמסים בנגיעה אחת בלבד לכלי הרכב של מערכת ההפצה. בשיטה זו נמדדת בעיקר יעילות הפריקה והעמסה של המוצרים.

2. שתי נגיעות – המוצרים המתקבלים ממתינים ברציפי הקבלה ומועברים מאוחר יותר לאזור ההפצה. בשיטה זו נמדדת בעיקר האופטימיזציה של ההטענה ושל קווי ההפצה.

3. מספר רב של נגיעות - המוצרים המתקבלים מאוחסנים ברציף הקבלה, מאוחר יותר מתבצעת במקום זה חלוקה משנית של הסחורה ופיזור עפ"י יעדי העמסה. לעתים הסחורה גם ממוינת ונארזת/ממושטחת מחדש לפני העמסתה להפצה.

 

יתרונות השיטה

cross docking320 · ראשית, זה מאיץ את זמן ההגעה לשווקים או נקודות המכירה ע"י ניתוב מהיר של המוצרים המתקבלים ישירות אל יעדיהם.

· משפרת את שורת הרווח של החברה ע"י מניעת העברת המוצרים לאזורי האחסון וצמצום עלויות המחסן, העבודה לוגיסטית ועלויות אחזקת המלאי.

· מאפשרת להשיג את הצרכים המיוחדים של לקוחות לחוצים בזמן כגון: מבצעי מכירות, אסטרטגיות שיווקיות המבוססות על מהירות תגובה, תמיכה בשרשרות אספקה של just-in-time  ומערכות לוגיסטיות המבוססות על האחדת מטענים של רשת של ספקים.

· מקטינה את עלויות ההפצה מכיוון שע"י האחדת מטענים, בד"כ עולה הנצילות של כלי התחבורה ועלותם קטנה.

· מפשטת את התהליכים הלוגיסטיים בתוך שרשרת האספקה של רשתות קמעונאיות.

 

המוצרים המתאימים להפצה בשיטת ה-Cross-Docking

· מוצרים מתכלים בעלי מועדי תפוגה וטריות קצרים ביותר.

· מוצרים שהם מבורקדים ובעלי תגי מכירה מראש המתאימים יותר להפצה מידית ללא צורך בשרותי ערך מוסף למוצר ( אריזה, הוראות הפעלה, מדבקות, סטים, קיוט וכד' )

· מוצרים המשתתפים במבצעי קידום מכירות שלגביהם קיימת חשיבות רבה לזמן.

· מוצרים להם קיים ביקוש ברמה קבועה שלגביהם ניתן להזרים את המוצרים בהתאם לניתוח סטטיסטי.

· מוצרים שלוקטו ונארזו מראש בהתאם להזמנות וליעדם הסופי.

· מוצרים שלא נדרשת עבורם בקרת איכות מיוחדת בשלב הקבלה או ההפצה.

טכנולוגיות ואמצעים הנדרשים לביצוע Cross-Docking

· מערכות קבלה והפצה מתאימות מבחינת רציפים, דלתות, רמפות ומשווי גובה.

· ציוד מתאים להעמסה ופריקה מהירים.

· שטח מתאים להכנה וריכוז של קווי ההפצה.

· מערכות מידע ושליטה מתאימות כולל WMS, מערכות סורקים ובר-קוד , תוכנות לתכנון העמסה נכונה ומהירה של מוצרים ע"ג כלי רכב.

מהניסיון של Wal-Mart

mdr-conveyor-system1 Wal-Mart האמריקאית, מייחסת את הצלחתה, בין השאר, בתכנון שרשרת האספקה וביישום שיטות Cross-Docking. להערכתם, השיטה מוזילה את מחירי המכירה של המוצרים בכ-2-3 אחוז ותורמת רבות להצלחת החברה, להלן מאפייני הביצוע של החברה:

· 85% מהמשלוחים מבוצעים בשיטת ה Cross-Docking.

· הסחורה ממתינה במרכזי ההפצה – לא יותר מ 48 שעות.

·הסחורה מתקבלת מהספקים ממותגת מראש לכל סניף ולכל מחלקה.

· זמן האספקה התקצר מאד.

· מבצעי המכירות מתבצעים תוך שליטה לוגיסטית מרבית.

· מערכת מידע בזמן אמת המקשרת בין מטה החברה, הסניפים, המרכזים הלוגיסטיים והספקים.

· התבססות על טכנולוגיות לוגיסטיות חדשניות.

לסיכום, השיטה הולכת ותופסת תאוצה רבה בתהליכי תכנון וביצוע של שרשרות אספקה. בצד היתרונות, היא דורשת תכנון לוגיסטי קפדני ושימוש בטכנולוגיות לוגיסטיות מתקדמות.

crossdocking

 

 

* יצחק דנה הינו מנכ"ל של חברת הייעוץ והתיכנון הלוגיסטי A.G.S – ניתן ליצור קשר This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

מבוא לסוגי מסועים

מסועים לא ממונעים (גרוויטציונים)

 skatewheel_con.170הפשוטים ביותר, מנצלים את כוחות ההתמד והגרוויטציה לשינוע המוצרים. מקובלים שני סוגים: מסוע גלילים(roller) : מקובל בתחנות עבודה ואיסוף הזמנות, יותר יציב ופחות יקר   ומסוע גלגילוני החלקה (skatewheel): שומר על מהירות התנועה של המוצר כי כל גלגל מסתובב בנפרד, עדיף בפניות.
החיסרון שלהם: חוסר בקרה על התנועה.

 

 

מסועים ממונעים
משמשים בעיקר לשינוע פריטים קטנים יחסית. מקובלים בעיקר סגנונות של מסועים כאלו: מסועי רצועה ומסועי גלילים ממונעים.
belt_con.170מסועי רצועה: במסורתיים לרוב מנוע AC המקושר לגלגלת (pulley) כאשר הרצועה (מחומרים שונים, בהתאם לייעוד) נעה על גבי גלילים או משטח החלקה ממתכת (slider bed). בדרך כלל, מסועי רצועה זולים ממסועי גלילים ממונעים.

roller_170מסועי גלילים: משמשים כיום בהרבה מרכזי הפצה, מכיוון שהם מאפשרים יצירת מקבץ (או צבר) של מוצרים (accumulation), והדבר מאפשר הכוונה (לפרק זמן מוגבל) של מקבץ זה לממיין אוטומטי או ל-palletizer.


מקובלים 3 סוגי גלילים ממונעים: הינע בעזרת מסילה או גלגל שיניים (line shaft) שהוא הזול יותר אך דורש יותר טיפול ואחזקה,  הינע רצועה, וגלילים ממונעים,
גלילים מונעי רצועה (belt-driven): הרצועה או החגורה מגומי או פלסטיק נעה מתחת מערך הגלילים. כאשר המנוע מפעיל אותה, היא מניעה את הגלילים. מסוע כזה מתאים לטיפול בצברים.
גלילים ממונעים: לרוב מחולקים לכמה אזורים קטנים ולכל מסוע מנוע עצמאי (המופעל רק כאשר מונח עליו פריט), אך כולם מקושרים זה לזה כך שניתן גם להפעילם ולהפסיקם גם ביחד.  המנועים בדרך כלל של 24 וולט, ז"י, יותר חסכוניים.
'כלל האצבע' לתכנון מסועי גלילים אומר: "צריך שבכל מצב, יהיו לפחות 3 גלילים הנושאים את הפריט".

מסוע רצועה מחולק (segmented)

segment_con170למעשה זהו חלק או פיתוח של מסוע הגלילים הממונע, כאשר כאן מקטע או אזור מסוים שלו עטוף ברצועה או חגורה, והדבר מחבר את יכולת הצבירה (accumulation) של מסוע הגלילים עם יציבות הרצועה, מאפשר בקרה טובה על  תנועת קרטונים. 

מסוע זרימה מבוקר
מעין שילוב של מסוע לא ממונע וממונע. מאפשר הטיה (skew) של פריטים לאחד הצדדים לשם הפנייתם לשלוחת מסוע גרוויטציוני צמוד בקצב מבוקר.

 

מסוע ממונע לשינוע משטחים

 pallet_conveyor170מופעל לרוב ביחד עם ממשטח או יחידת אחסון אוטומטית AS/RS. מקובלים שני סוגים: מסוע שרשרת (זולים יותר, מתאים למשטחים זהים ובמצב טוב), ומסוע גלילים (לרוב הנעת שרשרת בצד הגלילים). שניהם מתאימים גם למטענים כבדים, איטיים יחסית – 4 משטחים לדקה בערך.
מסועי שרשרת למשטחים מחולקים למקטעים, כאשר לכ"א מהם מנוע AC משלו, המאפשר בקרה טובה יותר וריכוז מסוים של משטחים.

 

 

בעקבות כתבה במגזין MMH אפריל  2011


 

רכישת מסוע - על מה לשים לב

ההוצאה הכבדה ביותר בהפעלת מסועים היא בצריכת האנרגיה, אומר מומחה בתחום, ולכן שים לב  ליעילות האנרגטית של המערכת. למשל העדפה של יחידת כוח 24 וולט, DC, על פני  יחידת  AC פחות יעילה – בחירה שתחסוך לך 50% באנרגיה.
צעד נוסף, בחירה במערכת הינע מבוזרת – במקום מרכזית. במערכות מסוע מודולאריות תוכל להפעיל כך רק את שלוחות המסוע הנדרשות באותו מועד. דבר זה עשוי לחסוך 10-20% נוספים בעלויות האנרגיה וגם פחות שחיקה לא נחוצה.
מהירות המסוע: כללית, ככל שגדלה המהירות – עולות עלויות התפעול: שקול היטב את צרכיך הריאליים. קיימת כמובן האופציה של בחירה במסוע בעל מהירות משתנה המתאימה לדרישות הפעלה משתנות.
אם אתה מפעיל מסועים בעלי רוחב שונה, כדאי לבחור בכאלה שיש להם רכיבים משותפים רבים ככל האפשר.
בחר גם מודלים שקל להחליף בהם חלקים שונים.

 מנועים
מנועי מסועים מגיעים היום בשלושה דגמים בסיסיים: סטנדרטי, חסכוני באנרגיה, וסופר-חסכוני. האחרונים עשויים להביא לחיסכון ניכר במשך שירותם.

גיר
גם הבחירה בגיר מתאים (gearbox) משפיעה על צריכת האנרגיה. גיר שחוק פירושו יותר אנרגיה בעשרות אחוזים. לעומת זאת, גיר מטיפוס helical bevel הוא בעל שיעורי יעילות של 95-98 אחוזים. גיר יעיל יותר גם מאפשר חיסכון בהספק מנוע נדרש, והוא כרוך בפחות שחיקה לאורך זמן.

רכיבי מערכת
מומלץ להעדיף מסועי רצועה עם חורים מובילים (sprockets) על מסועי שרשרת (גלילים), ואלטרנטיבה טובה יותר היא בחירה במערכת העברת כוח ישירה (direct drive) שלא נזקקת לחלקי חילוף ולאחזקה שוטפת.

מתוך גיליון MMH ינואר 2011 

טבלת יצרני מסועים מובילים בעולם

table600

 

מדריך לציוד של מסועי מיון

 

Diverter (pusher) 

Vertical_diverterדחפן: התקן עם זרוע ניידת בניצב למסוע הולכה ראשי, המשמש לדחיפת קרטון או פריט אל המסוע הניצב. לאחר הדחיפה, הדחפן נסוג עד להסטה הבאה.

Deflector

מנתב, זרוע מכוונת, מעין "שוטר" לניתוב קרטונים על המסוע. זרוע נייחת או ניידת מנתבת אריזות קרטון מן המסוע לקו או או למגלשה (chute). בדרך כלל לא משמש במסועי חגורה או גלילים. מאפייני תפעול: שיעור מיון נמוך (20-100 בדקה), מוגבל למשקלים של עד 150 ליברות. ניתן לשימוש במיון דו-כיווני.

Pullers (Rake)

מחלצים: מספר שרשרות מתרוממות מצוידות בשיניים להרמת הקרטון ולהעברתו למסלול אחר. מאפייני תפעול: ניתן להתקינם היכן שיש מספיק מקום לכך. שיעור מיון עד 80 לדקה, עבור קרטונים במשקל עד 300 ליברות.

Pullers (Pop-up belt&chain)

מחלצים: התקן "קופץ" המתרומם בין גלילי המסוע, משמש לשינוי כיוון של פריט. מערכות לשינוע מסעות כבדים, אפשרות דו-כיוונית, בדרך כלל משמשים במסועי גלילים (rollers).

Pop-up (Wheels)

גלגלונים "קופצים": ממונעים, בדרך כלל משופעים, המתרוממים עד תחתית הקרטון ומעבירים אותו לשלוחה (spur). עומס מרבי עד 300 ליברות, קצב מיון 60-150 פריטים לדקה, מגע עדין.

Pop-up (Rollers)

גלילים "קופצים": גלילים ממונעים הממוקמים בתוך מסועי שרשרת או גלילים, משמשים להרמת הקרטון מעל שטח פני המסוע והדיפתו למסלול צדדי. קצב מיון עד 150 בדקה, ומשקלים עד 500 ליברות.

Sliding shoe

נעל החלקה: סדרה של לוחיות נעות המחליקות על פני המסוע ליצירת מגע עם המוצר והסטתו למסלול צדדי. למיון מהיר, של עד 200 פריטים בדקה, משמש להסטת פריטים מקו יחיד לכמה קווי פריקה.

Tilting device (Tilt tray, Tilt slat)

התקני הטיה או פליטה באמצעות חוליות או "מגשים". קרטונים או מוצרים הנישאים ע"י מגשים בתלייה, שניתן להטותם בשיפוע בנקודת פריקה. משמש במגוון מוצרים וצורות, קצב מיון עד 365 בדקה. המערכת פועלת עם שינויי הרמה והגבהות.

Cross belt

רצועה צולבת: המוצר מוסע על פני קטעי רצועה קצרים, בעת פליטה מבוצעת פנייה  ב90- מעלות למסלול המסוע. הרצועה מסיטה את הפריט בנקודת המיון. שיטה זו מצטיינת בשיעורי מיון גבוהים, עד 670 פריטים בדקה, ניתן לטפל במספר גדול של נקודות הסטה, מאפיין מסועי לולאה (מעגל סגור) רציפים.

 

מחסן עם מעברים צרים

מתכנון וירטואלי להפעלה יום-יומית

תירגם ועיבד יוסי גולן*

 

מחסן מעברים-צרים מודרני

 yosigolan130 יותר ויותר חברות עוברות במהירות למחסנים עם מעברים צרים כדי לנצל טוב יותר את השטח המוגדר שלהם. במקביל, מוצאות החברות כי הן יכולות ליצור מערכת שינוע יעילה וסביבת עבודה טובה יותר.
חברת ATLET נמצאת בקו הראשון כבר משנות השמונים עם 'הדמיית ציוד האחסנה ותהליכי הזרימה'. תוכנת ניתוח תהליכים לוגיסטים שלה מציגה אלפי פרויקטים של אחסון ומרכזים לוגיסטיים מכל העולם.
רוחב המעברים במחסן מעברים-צרים טיפוסי הנו כ-1.6 מטר. גובה האחסון הנו כשישה עד 15 מטרים ומשולבות בו פונקציות להקטנת מהירות בתחילת ובקצה מעברים,  משולבות בו.

קיבולת אחסון: מחסן "מעברים-צרים" יכול לחסוך 25% מהשטח

המונח "מעברים-צרים" הנו כינוי רגיל בתחום הלוגיסטיקה והאחסון לציון מעברים שרוחבם קטן מ 2 מטר, בדרך כלל יהא רוחבם בין 1.2 לבין 1.8 מטר.  ה"מעבר-הצר" מאפשר ניצול טוב יותר של שטח הרצפה מעבודה עם מעברים ברוחב רגיל.
לדוגמא,  למחסן רגיל בו מאוחסנים 1,700 משטחים ב 10 שורות כפולות, גב אל גב, של 17 משטחים בכל שורה ברוחב 2.8 מטר של המעברים,  יידרש שטח הגדול ב 30% ממחסן מטיפוס "מעברים-צרים" ברוחב 1.6 מטר של המעברים.
ואם נוסיף כי ניתן לנצל טוב יותר גם את גובה האחסון ב"מעברים-הצרים" באמצעות בחירת מלגזות מותאמות אזי קיבולת האחסון תגדל משמעותית.

האחסון האופטימאלי

הפתרון האופטימאלי לאחסון הנו זה המאזן ביעילות בין הוצאות האחסנה לבין הוצאות השינוע.
ניתן לראות כי כאשר מספר הסבבים במחסן הנו נמוך, ההשפעה של עלות האחסנה מכריעה ואילו כאשר תנועת סבב המשטחים במחסן מהירה, עלות השינוע חשובה יותר.
                                            

בחירת מחסן עם מעברים-צרים-במיוחד - צורך או הזדמנות

Atlet_picker200כאשר מתפתח צורך בהרחבת שטח האחסון במסגרת מבנה/השטח הקיים, 'מחסן מעברים צרים' הנו פתרון אמין אשר מאפשר יעילות שינוע גבוהה.
אולם יש סיבות נוספות לבחירת פתרון המחסן המשולב מעברים-צרים:

בניין חדש/הרחבה בשטח מוגבל או עלות קרקע גבוהה.
צורך בגידול מספר מקומות האחסון במחסן קיים.
צורך בשינוי יעוד שטח אחסון קיים למטרה אחרת.
מיזוג מחסנים מפוזרים למחסן מרכזי אחד.
חסכון בשטח אחסון למוצרים המאוחסנים לזמן ממושך.
צורך באחסון ביניים של מוצרים בהליכי הייצור.
צורך במקומות אחסון למטרות נוספות, לדוגמא, מלאי לתקופות ביקושים מואצות.
צורך בשיפור יעילות הליקוט או/ו האחסנה.

 רווחים משטח אחסנה מצומצם
הדוגמא הבאה מדגימה כיצד אחסון 'משולב מעברים-צרים' יכול להיות יעיל כלכלית יותר מאשר אחסון מסורתי רגיל הדורש שטח אחסון גדול יותר:
הנחה כללית: דרישת האחסון הנה ל 2,000 משטחים סטנדרטיים בסבב ממוצע של 11.2 מחזורים לשנה.
אחסון רגיל עם מעברים רחבים

רוחב                 43.2    מ'

אורך                 48.0    מ'

 גובה                 5.0      מ'

שטח אחסון        2071   מ"ר

נפח אחסון          10357 מ"ר

סוג מלגזה          מלגזת היגש.

  Cartoon_boxes_140אחסון עם 'מעברים-צרים'

רוחב                 21.5    מ'

אורך                 41.1    מ'

גובה                  9.5       מ'

שטח אחסון        885   מ"ר     (57% חסכון)

נפח אחסון          8,405 מ"ר     (19% חסכון)

סוג מלגזה          מלגזת ליקוט VNA.

 הדוגמה (יותר מפורטת במקור) מצביעה על חסכון ההוצאות בשיעור 21% בעלות הלוגיסטית, המושג באמצעות השינוי לאחסון במחסן משולב מעברים-צרים בנוסף לשטח האחסון הקטן יותר ולגובה האחסון (וישנן אפשרויות חילופיות נוספות).
ערך סבב המשטחים משפיע לגבי הבחירה בגובה המבנה והאחסנה. אחסון גבוה אינו רעיון מוצלח עבור מחסן עם סבבי משטחים גבוהים!
 

האם המחסן האוטומטי תמיד משתלם?

automatic-pickingכאשר רוצים להשיג ניצול אופטימאלי של השטח, מגדל אחסון משטחים (מחסן מופעל עגורן) הנו הפתרון. השוואת הכדאיות של המחסן המסורתי, המחסן המשולב 'מעברים-צרים' ומגדל אחסון משטחים מראה כי היעילות אינה קשורה בהכרח ברמת המיכון של המחסן.
הרמה של המיכון/האוטומאציה של מערכות האחסון צריכות כנראה להימדד כהבדל בין סך כול ההוצאות הלוגיסטיות של המערכת לבין מרכיב הוצאות העובדים. לפי חישוב שלנו, המחסן המשולב 'מעברים-צרים' מציג רמת יעילות גבוהה בהשוואה למגדל אחסון המשטחים. זאת למרות העובדה כי הוצאות שכ"ע של הצוותים הנן גבוהות בצורה ניכרת. בנוסף, הפעילות גמישה יותר.


בניית מרכז לוגיסטי משולב 'מעברים-צרים'

מבנה ההזמנות,  סבבי המשטחים המתוכנן וקצב הפעילות קובעים את המתווה: הלוגיסטיקה המודרנית 'טוענת' לאחסון 'מעברים-צרים'. עם טכנולוגיות מידע ממוחשבות ומערכת חכמה לניהול הזמנות, ערך המלאי יכול להיות קטן יותר כאשר מתחזקים רמת סבבים גבוהה של הסחורה וזמני אחסון קצרים. בעיות מתעוררות רק כאשר זמני ההמתנה הנם ארוכים מדי ולכן חשוב לתכנן ולבצע הדמיות של מתווים שונים והליכי זרימה אפשריים בחיפוש אחרי פתרון אופטימאלי.
לדוגמא, נבחנה בהדמיה הפעלת מחסן בן 2,000 מקומות למשטחים, 5 קומות אחסון, מעברים ברוחב 1.5 מטר.
עם תבנית מחסן של 4 מעברים, אורך מעבר 50 מטרים. מול תבנית ל 8 מעברים, אורך מעבר 25 מטרים, רואים כי זמן ההמתנה גדל ביחד עם הגידול במספר הפריטים ל'שורת הזמנה'. ע"י הכפלת מספר המעברים והקטנת אורך המעבר בחצי, ל- 25 מטר, ניתן להקטין את זמני ההמתנה.

מרחקי נסיעה ומיקומים בהתאם לתדירות

voice_picker170מעברי מידוף ארוכים עשויים לגרום לבזבוז זמן גם בזמני המתנה וגם לנסיעות. מיקומים בהתאם לתדירות הסבבים הנה שיטה מקובלת על מנת לקצר את זמני הסבבים, אולם, הרבה עבודה נדרשת על מנת להתחיל הליכי מיקום בהתאם לתדירות הסבבים במחסן קיים ומסיבה זו ניתן לבצע הדמיה של האסטרטגיה (באמצעות תוכנת ניתוח לוגיסטית של חברת אטלט Atlet Logistic Analyzer) ולהעריכה יחסית לנסיבות השונות.

מעברים-צרים או שילוב?

באזורים עם תנועה כבדה ניתן להקל על התזוזה ע"י הרחבת אחד המעברים על מנת לאפשר תנועת מלגזות. רק שטח קטן מבוזבז אך זמן רב נחסך.
שיטה נוספת לשיפור היחס שבין שטח הרצפה וזמני האחסון היא להשתמש בשיטת 'מדפי זרימה' (Flowracks) עבור פריטים מסוימים.
במחסן יותאם אזור אחסנה מתאים, המשטחים מועמסים במעבר הרחב יותר, המשטחים גולשים מטה למיקום הפנוי והליקוט יבוצע במעבר הצר. כך נשמר עקרון FIFO בתהליך במקביל לצמצום בשטח האחסון והקטנת זמני האחסנה.

 בחירת הרצפה הנכונה

הרצפה הנה חלק רגיש מאוד של המחסן הגבוה. היא צריכה לעמוד בעומסים הכבדים של המטענים הנוצרים במידוף הגבוה. במעברים מנותבים הרצפה נשחקת רק לאורך מסלולי הגלגלים מה שדורש ציפוי רצפה עמיד במיוחד. חימום הרצפה תורם חיובית לסביבת העבודה.
הרצפה חייבת להיות שטוחה. ככל שהמידוף גבוה יותר רמת הרצפה חייבת להיות גבוהה יותר על מנת למנוע בעיות בתנועת המלגזות. אם הרצפה אינה שטוחה מספיק זה עשוי לגרום למלגזה להתנדנד ולפגוע במדפים הגבוהים של המחסן.


 

 * המאמר תורגם מתוך החוברת FROM VIRTUAL DESIGN TO EVERYDAY  OPERATION אשר הופקה ופורסמה ע"י חברת ATLET משבדיה כשרות לעוסקים בתחום הלוגיסטי והמחסן 'צר המעברים'. היא מיועדת לקורא העברי ולקהל הישראלי העוסק בתחום השינוע והמחסנים.

יוסי גולן, אחים לוינסון מהנדסים בע"מ.

 

 

 

correlation

 

 

 dezeen Fornasetti II Collection for Cole Son 2sq

 

 

 

 

 

תשכ"ח -​ לשנה טובה


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

כללי תקשורת אלחוטית

תקשורת אלחוטית בשרשרת האספקה מייק פאריון   אחד מחוקי מרפי קובע כידוע: "אם משהו עלול להשתבש, הוא

על בחירת מערכת סריקת בר-קוד

להלן כמה טיפים לעזרה בבחירת מערכת כזו: 1.נצל האפשרות של בדיקת מערכת כזו לתקופת ניסיון כדי לראות עד כ

תקציבי מערכות מידע הם תעלומה עבור מנהלי הארגון

     אריה עמית, יועץ אסטרטגי בכיר ל-IT ואמיר פייגנבוים מנמ"ר מכללה אקדמית תל אביב    מת

מלגזות

שינויים מעטים בדירוג יצרני המלגזות העולמי

על פי הדירוג האחרון של MMH ממשיכה טויוטה להוביל את טבלת מובילי הדירוג, עם הכנסות של 8.563 מיליארד דולר,

יצרני המלגזות המובילים 2016-7

  1.      טויוטה  2.      KION 3.      מיצובישי-ניצ'יו 4.&

בשרשרת האספקה

הפק יתרון מתנודתיות שרשרת האספקה

המציאות מוכיחה שיש לא מעט טכנולוגיות שהבטיחו רבות ואכזבו בסופו של דבר. הלהיט כיום הוא ייצור תלת-מימ

סיור מקצועי ב"ליימן שליסל"

 ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל וחברת "ליימן שליסל בע"מ" קיימו סיור מקצועי במרכז הלו

ניהול עלויות הובלה – בעולם ובישראל

מאת: שוקו פיק   מהן המגמות בניהול עלויות ההובלה בחלק אחר של העולם, אשר ארצנוהקטנטונת מהווה כחצי

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מונחי ניהול ותפעול מלאי

  מונחי ניהול ותפעול מלאי   ניתוח ABC"עיקרון פארטו" המיושם על קבוצת מוצרי מלאי להשגת בקרה וניהול מש

פורטל ספקים – כך רוכשים בארגונים במאה ה-21

מאת: דניאל כרמי, מנהל המכירות, סטור נקסט, אשר פיתחה פורטל ספקים לניהול מקוון של שרשרת האספקה  כיו

סיפורי פרוייקטים

מערכות מידע ותפעול במרלו"ג טמפו

 נפלאות התוכנות לניהול שרשרת האספקה של ענק התוכנות SAP הוצגו בפני קהל של קרוב למאה משתתפים, רבים מ

החלטות אסטרטגיות – מתי ניתן לסמוך על תחושותיך הפנימיות?

  יורם בוטניק:    אנו מביאים בפני הגולשים קטעים מראיון מעניין מאין כמוהו של מערכת הרב

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר