Get Adobe Flash player

ושוב לנושא המצברים


בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018


יורם בוטניק

נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה של מליסה בארנט על פתרונות אנרגיה למלגזותידועים וחדשים.

למשל, בתגובה למגבלה הידועה של הצורך במצברים כמשקל נגדי, שהיה מחסום למלגזות כבדות, הרי תכנונן נעשה היום כך שאותו משקל נגדי נמצא מחוץ לתא המצברים ומאפשר הצבת כמה סוגי מצברי ליתיום למקום המיועד, תוך שמירה על כושר הרמה גבוה.
הבחירה במקורות הינע אלטרנטיביים באה בעיקר משיקולי יעילות: בתפעול, בעלות, ובאחזקה – אומר יצרן מצברי חשמל אירופי, וגם ירד במידה רבה המחיר הגבוה של מצברי הליתיום. וכבר לא צריך 'להקריב' רווחים לטובת איכות סביבה.

 ככלל, מתחזק מעמדה ושימושה  של סוללת היון-ליתיום, בעיקר הודות ליעילותה האנרגטית, אומר איש לינדה, ויכולתה לשמש גם במלגזות הכבדות. איש תאי-ליפט מציין שהשימוש המתגבר בטכנולוגיה זו בתעשיות רבות הביא לצמצום  דרמטי בהבדלי המחיר לעומת מצברי העופרת, וזה יהיה בוודאי האמצעי הסטנדרטי בתעשייה – כפי שטכנולוגיית ה-LED החליפה את טכנולוגיית CRT בשוק הטלוויזיה.

אז מה עם המימן?

מקומו כרגע שולי בתחום שלנו אבל לא מעטים חוזים לו גדולות, מסיבות שונות. למשל, היתרון העיקרי של הינע המימן בהשוואה ליון ליתיום הוא זמן הטעינה הקצר וצפיפות אנרגיה נמוכה פי 200, כלומר, שטווח הנסיעה של רכבים מונעי מימן דומה לזה של רכבי דלק סטנדרטי וגדול בהרבה ממונעי יון ליתיום.
איש חברת Plug Power מגלה כי חברתו תספק לוול-מארט 58 מלגזות מימן וכן עומדת לפני עסקה עם אמזון (600 מיליון דולר) על ניסוי מלגזות אלו ב-10 מהמרלו"גים שלה בארה"ב.
גם בלינדה האירופית אומרים כי הביקוש לטכנולוגיית המימן גדל מאז 2010, זאת הודות לזמן טעינה קצר, אחזקה פשוטה, אפס פליטות, ויעילות גבוהה.
ועם זאת, נראה שהסיכוי הגדול של טכ' המימן מצוי בהכרזתה של טויוטה בשנה שעברה על בחינת 2 טיפוסי מלגזת מימן והצבת מטרה של שילוב 170 יח' כאלו בשנת 2020 על מנת להגיע לאפס פליטות במפעליה (זאת עם מיכל מימן דחוס דומה בממדיו לאלו של הטכ' האחרות, כאשר זמן הטעינה שלו יהיה כ-3 דקות). כדאי לציין שהממשלה היפנית שותפה לטויוטה במיזם זה.

ואולי בכלל טכנולוגיה מפתיעה אחרת?

מסתבר שגם כאן צפויות הפתעות, שיהוו אולי אתגר לדיזל, לגז, ליון ליתיום ולמימן. ממציא סוללת היון-ליתיום, ג'ון גודאינאף, עוסק עתה בפיתוח סוללת סודיום, שיהיו לה יתרונות מובהקים על הטכ' הקיימות. בסוללת מלח זו אנודת הליתיום מוחלפת במלח רגיל, ונוזל או ג'ל האלקטרוליט המקובל מוחלף לזכוכית מוצקה. מעריכים כי דרושות עוד 10 שנים להשלמת הפיתוח. כמו שנאמר: cum granis salis, כלומר, עם קמצוץ מלח...

ועדיין נשארו כמה אתגרים

השמרנות והספקנות הטבעיים שומרים עדיין על מעמד מצברי העופרת כמוביל בשוק, מעריכים מומחים, אולם כאשר צפוי למשל ששוק המצברים העולמי יוכפל עוד 4 שנים ושמחיר סוללות הליתיום ייחתך בחצי במהלך תקופה זו, עתידן מובטח.
ולמימן כידוע נותרו עדיין הבעיות של אחסון, הפצה, ואפילו של ייצור (יש הסבורים כי הוא כדאי רק כאשר המימן מופק כמוצר לוואי בתהליך כימי אחר). אך עדיין רוב המומחים מאמינים כי החשמל כמקור אנרגיה הוא העתיד בתחום זה (בדומה למגמה בתחום ההינע לרכב).

המלגזן

2018


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

עדכונים בתחום תגי RFID

   עם תפוצה גוברת של סורקי RFID ידניים נוצרת בעיה: איך תדע שהקורא אכן קורא את התג שאליו התכוונת? ה

ספקית המשקאות הבריטית שיפרה את ביצועי הליקוט וניהול המלאי עם מערכת של Zetes

כיצרנית הבריטית המובילה של משקאות עילית בחביות ובבקבוקים, Marston’s מפעילה 5 מבשלות, הפזורות באתרים

על פורטל הספקים של שירותי בריאות כללית

 גדי כהן, ראש חטיבת לוגיסטיקה, תשתיות ומערכות מידע שירותי בריאות כללית    מתוך מצגות הכנס ה-

מלגזות

מחלקות מלגזות תעשייתיות

​​מחלקות מלגזות ​(classes)  

ושוב לנושא המצברים

בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018 יורם בוטניק נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה ש

עם סיכום השנה החולפת ברישום מלגזות

בסיכום השנתי של 2017 של רישום מלגזות חדשות בישראל (בטבלה משמאל) נרשמת עלייה מתונה לעומת שנה קודם. עליו

בשרשרת האספקה

שרשרת אספקה – 6 תובנות

 ירון נחמנה, יועץ בכיר לשרשרת אספקה, חברת ISCS    סקר שרשרת האספקה הגלובלי השנתי של חברת PwC אשר

רשת סירס הידועה תצא מעסקי הקמעונאות

הרשת הניו-יורקית הידועהSears   מאשרת כי הפסידה 10 מיליארד דולר מאז 2010 והיא חייבת מעל 4 מיליארד דולר ל

הטכנולוגיות שיעצבו את עתיד ניהול שרשרת האספקה

ביג דאטה ואנליטקס: כוללות את המאמצים לאתר נתונים שאינם זמינים בדרך כלל, למזג אותם עם נתוניםקיימים,

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ

בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לק

מלאי ורכש

פורטל ספקים – כך רוכשים בארגונים במאה ה-21

מאת: דניאל כרמי, מנהל המכירות, סטור נקסט, אשר פיתחה פורטל ספקים לניהול מקוון של שרשרת האספקה  כיו

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

הבטחות חלולות

   לפני כ-50 שנה גידלו ושווקו בקליפורניה 2.2 מיליון טון עגבניות לייצור רוטב העגבניות הידוע, שבגי

סיפורי פרוייקטים

מערכות מידע ותפעול במרלו"ג טמפו

 נפלאות התוכנות לניהול שרשרת האספקה של ענק התוכנות SAP הוצגו בפני קהל של קרוב למאה משתתפים, רבים מ

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות   

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה