Get Adobe Flash player

ושוב לנושא המצברים


בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018


יורם בוטניק

נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה של מליסה בארנט על פתרונות אנרגיה למלגזותידועים וחדשים.

למשל, בתגובה למגבלה הידועה של הצורך במצברים כמשקל נגדי, שהיה מחסום למלגזות כבדות, הרי תכנונן נעשה היום כך שאותו משקל נגדי נמצא מחוץ לתא המצברים ומאפשר הצבת כמה סוגי מצברי ליתיום למקום המיועד, תוך שמירה על כושר הרמה גבוה.
הבחירה במקורות הינע אלטרנטיביים באה בעיקר משיקולי יעילות: בתפעול, בעלות, ובאחזקה – אומר יצרן מצברי חשמל אירופי, וגם ירד במידה רבה המחיר הגבוה של מצברי הליתיום. וכבר לא צריך 'להקריב' רווחים לטובת איכות סביבה.

 ככלל, מתחזק מעמדה ושימושה  של סוללת היון-ליתיום, בעיקר הודות ליעילותה האנרגטית, אומר איש לינדה, ויכולתה לשמש גם במלגזות הכבדות. איש תאי-ליפט מציין שהשימוש המתגבר בטכנולוגיה זו בתעשיות רבות הביא לצמצום  דרמטי בהבדלי המחיר לעומת מצברי העופרת, וזה יהיה בוודאי האמצעי הסטנדרטי בתעשייה – כפי שטכנולוגיית ה-LED החליפה את טכנולוגיית CRT בשוק הטלוויזיה.

אז מה עם המימן?

מקומו כרגע שולי בתחום שלנו אבל לא מעטים חוזים לו גדולות, מסיבות שונות. למשל, היתרון העיקרי של הינע המימן בהשוואה ליון ליתיום הוא זמן הטעינה הקצר וצפיפות אנרגיה נמוכה פי 200, כלומר, שטווח הנסיעה של רכבים מונעי מימן דומה לזה של רכבי דלק סטנדרטי וגדול בהרבה ממונעי יון ליתיום.
איש חברת Plug Power מגלה כי חברתו תספק לוול-מארט 58 מלגזות מימן וכן עומדת לפני עסקה עם אמזון (600 מיליון דולר) על ניסוי מלגזות אלו ב-10 מהמרלו"גים שלה בארה"ב.
גם בלינדה האירופית אומרים כי הביקוש לטכנולוגיית המימן גדל מאז 2010, זאת הודות לזמן טעינה קצר, אחזקה פשוטה, אפס פליטות, ויעילות גבוהה.
ועם זאת, נראה שהסיכוי הגדול של טכ' המימן מצוי בהכרזתה של טויוטה בשנה שעברה על בחינת 2 טיפוסי מלגזת מימן והצבת מטרה של שילוב 170 יח' כאלו בשנת 2020 על מנת להגיע לאפס פליטות במפעליה (זאת עם מיכל מימן דחוס דומה בממדיו לאלו של הטכ' האחרות, כאשר זמן הטעינה שלו יהיה כ-3 דקות). כדאי לציין שהממשלה היפנית שותפה לטויוטה במיזם זה.

ואולי בכלל טכנולוגיה מפתיעה אחרת?

מסתבר שגם כאן צפויות הפתעות, שיהוו אולי אתגר לדיזל, לגז, ליון ליתיום ולמימן. ממציא סוללת היון-ליתיום, ג'ון גודאינאף, עוסק עתה בפיתוח סוללת סודיום, שיהיו לה יתרונות מובהקים על הטכ' הקיימות. בסוללת מלח זו אנודת הליתיום מוחלפת במלח רגיל, ונוזל או ג'ל האלקטרוליט המקובל מוחלף לזכוכית מוצקה. מעריכים כי דרושות עוד 10 שנים להשלמת הפיתוח. כמו שנאמר: cum granis salis, כלומר, עם קמצוץ מלח...

ועדיין נשארו כמה אתגרים

השמרנות והספקנות הטבעיים שומרים עדיין על מעמד מצברי העופרת כמוביל בשוק, מעריכים מומחים, אולם כאשר צפוי למשל ששוק המצברים העולמי יוכפל עוד 4 שנים ושמחיר סוללות הליתיום ייחתך בחצי במהלך תקופה זו, עתידן מובטח.
ולמימן כידוע נותרו עדיין הבעיות של אחסון, הפצה, ואפילו של ייצור (יש הסבורים כי הוא כדאי רק כאשר המימן מופק כמוצר לוואי בתהליך כימי אחר). אך עדיין רוב המומחים מאמינים כי החשמל כמקור אנרגיה הוא העתיד בתחום זה (בדומה למגמה בתחום ההינע לרכב).

המלגזן

2018


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

על בחירת מערכת סריקת בר-קוד

להלן כמה טיפים לעזרה בבחירת מערכת כזו: 1.נצל האפשרות של בדיקת מערכת כזו לתקופת ניסיון כדי לראות עד כ

עומס-יתר של מידע

חברות המשלבות כמה יזמות שיפור במקביל עלולות לגרום לעומס-יתר של מידע על עובדיהן. במקרים לא מועטים, ה

מלגזות

מחלקות מלגזות תעשייתיות

​​מחלקות מלגזות ​(classes)  

ושוב לנושא המצברים

בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018 יורם בוטניק נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה ש

עם סיכום השנה החולפת ברישום מלגזות

בסיכום השנתי של 2017 של רישום מלגזות חדשות בישראל (בטבלה משמאל) נרשמת עלייה מתונה לעומת שנה קודם. עליו

בשרשרת האספקה

ניתוח ומדידת שרשראות אספקה ע"פ מודל SCOR

ניתוח ומדידת שרשראות אספקה ע"פ מודל SCOR   חן אשכנזיאביב ניהול הנדסה ומערכות מידעמודל SCOR - supply Cha

זעזועים סיסמיים בשרשרת האספקה

​​יורם בוטניק לקראת סוף שנת 2017, מגיעים איתותים לוהטים כמעט מכל מגזרי שרשרת האספקה בארץ בעקבות מ

הפק יתרון מתנודתיות שרשרת האספקה

המציאות מוכיחה שיש לא מעט טכנולוגיות שהבטיחו רבות ואכזבו בסופו של דבר. הלהיט כיום הוא ייצור תלת-מימ

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ

בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לק

מלאי ורכש

מדוע המלאים לא יורדים?

מדוע המלאים לא יורדים? בעקבות Manufacturing Engineering ספטמבר 2006 ריצ'רד ג'. שונברגרהמסלול שעובר המוצר בין מפע

פורטל ספקים – כך רוכשים בארגונים במאה ה-21

מאת: דניאל כרמי, מנהל המכירות, סטור נקסט, אשר פיתחה פורטל ספקים לניהול מקוון של שרשרת האספקה  כיו

שגיאות נפוצות ותיקונן בניהול מלאי

 מומחה מראשי חברה המספקת תוכנות לניהול מלאי, מציין כמה שגיאות נפוצות שעושים המשתמשים – יצרנים ו

סיפורי פרוייקטים

על אופן קבלת החלטות

 בתנאי אי ודאות כאשר מציגים חלופה נוספת ההחלטות משתפרות באופן דרמטי   קטעים מראיון של ע

מערכות מידע ותפעול במרלו"ג טמפו

 נפלאות התוכנות לניהול שרשרת האספקה של ענק התוכנות SAP הוצגו בפני קהל של קרוב למאה משתתפים, רבים מ

החלטות אסטרטגיות – מתי ניתן לסמוך על תחושותיך הפנימיות?

  יורם בוטניק:    אנו מביאים בפני הגולשים קטעים מראיון מעניין מאין כמוהו של מערכת הרב