Get Adobe Flash player

מלגזות

מה ניתן עוד לשפר בתכן מלגזות

יורם בוטניק

 

האם ניתן לשלב יופי עם פונקציונליות? מליסה בארנט 80 forklift
מנסה לענות על כך בכתבה במגזין Forkliftaction האחרון.
אמנם בשנים האחרונות תכנון המלגזות מנסה להדגיש מאפיינים כמו בטיחות, אחריות
סביבתית, ונוחיות המפעיל – אך גם הצד האסתטי לא נזנח.

 

תהליך תכנון מלגזה מן השרטוט הראשוני עד forklift parts240
רצפת הייצור נפרס על פני 7 שנים ומעורבים בו מומחים בתחומים מגוונים. לחלק מן
היצרנים הגדולים יש מחלקות מחקר ופיתוח וצוותי תכנון ולאחרים שיתוף פעולה עם חברות
תכנון ידועות ועם אוניברסיטאות. דוסאן הקוריאנית, למשל, הקימה אתר ענק
ייעודי לצורך זה. לינדה ידועה בשיתוף הפעולה שלה עם מחלקת ההנדסה של יצרן
מכוניות פורשה: "התיכון צריך להמחיש את האיכויות הטכניות והארגונומיות
של המלגזה", אומרים שם.

טויוטה אירופה חתמה על הסכם שת"פ עם מחלקת הנדסה וניהול של אוניברסיטה שוודית
ידועה, שיעדה להגיע תוך 5 שנים לכך שכל חלקי המלגזות שלה יהיו ברי-מחזור.

בשלב הייצור, כל רכיבי המלגזה מקובצים למפעלי ההרכבה של הגדולים, אבל הרכיבים
הללו, שרבים מהם (מלבד כמה עיקריים) מיוצרים ברחבי הגלובוס על ידי קבלני משנה –
רבים מהם בסין - ומעטים מייצרים בעצמם את "הכול".

שהרי במלגזה חשמלית למשל יש 2400 חלקים ורכיבים ובמלגזת דיזל 3200 וברור שהיקף
השוק לכך הוא עצום. מקובל לחשוב שחלקים מקוריים של יצרן הם יקרים, אך יש טוענים
שאיכות החלקים שאינם מקוריים (וזולים יותר) המסופקים כיום השתפרה בהרבה.

 

מה נותר לשפר

במנוע המלגזה: מנוע דיזלDoosan engine240 G2 של דוסאן זכה
לאחרונה בפרס העיצוב לשנת 2014. הוא כולל מערכת בעירה חדשה העונה לדרישות המחמירות
של אירופה ה'ירוקה', שאיננו נזקק לפילטר סילוק חלקיקים מיוחד והוא גם משפר יעילות,
מקטין רעידות ורעשים. במקום לנסות להתאים מנוע קיים לרגולציה החדשה, הלכנו על
תכנון מנוע חדש, אומרים שם.

 

צמיגים: יצרן טאיוואני מתגאה בצמיג לבן שאיננו מותיר סימנים, המתאים ליצרני
זכוכית ומרכזי הפצת מוצרי מזון ומתגאה גם ביכולת מיחזור גבוהה ויעילה.

יצרן איטלקי משווק צמיג המקטין משמעותית את עיוות הצורה שלו תוך הגדלת הבטיחות
ונוחיות המפעיל, ומייצר גם צמיגים ייעודיים לסביבות עבודה קשוחות.

בקרת הפעלה: עברה מהידראוליקה לאלקטרוניקה תוך יכולות הפעלה קלה ומשופרת
בהרבה של המפעיל.

 

טכנולוגיות ניטור ומעקב: כאן נדרשות כמובן טיפוסי בקרה אחרים לגמרי המקיפים
גם מעקב אחרי ביצועי מנועים, תפעול, אחזקה וכ'. יצרן איטלקי, לואיג'י
פומאטי, בעל חברת CIMA 1915 מתמחה
בייצור מערכות היגוי ומעקב אחר ביצועי מכלולי מלגזה שונים, כולל כלים מגולוונים
לתעשיית המזון.

 

 cabin240

הקבינה: יצרן קנדי אומר שכל שימוש אופייני של המלגזה דורש תכן קבינה משלו.
לאחר קבלת נתונים מהמשתמש, הוא יוצר דגם ראשוני ובוחנים אותו בכל הפרמטרים
הנדרשים, ורק בהמשך לפס הייצור.

חלונות ומגני רוח: אסור לקחת אותם כמובן מאליו אומר יצרן איטלקי של זכוכית קשה, במיוחד
בסביבה של קירור עמוק, שם נדרש חימום שלה. מיוצרת כיום גם זכוכית פוליקרבונט
מבודדת לחלוטין ומחוממת אלקטרונית לסביבה כזו.

 

 

 

 

 

מראות צד: יצרן אוסטרי mirors240 BOLO זכה בפרס
עיצוב בתחום, לאחר שתאגיד BMW גילו בו עניין וכיום יש
גם פיתוח מתקדם שלו בחברה אחרת. ייחודו הוא ביכולת להציג למפעיל חלק ניכר מסביבת
הפעולה שלו ובכך לשפר הבטיחות למטען ולסביבתו.

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

מנועי הדיזל משיבים מלחמה

 

לנוכח החמרת הרגולציה באירופה נגד זיהום האוויר, יצרני מנועי הדיזל נענים לאתגר. דוגמה Doosan80
טובה לכך הוא מנוע דיזל Doosan
G2 בעל מערכת בעירה התואמת לדרישות הרגולציה
האירופית ללא שימוש בפילטר חקליקים יקר וכןמערכת הזרקת דלק המשפרת את יעילות הבעירה
ב-33% ומפחיתה רעידות בשיעור דומה ואת רמות הרעש ב-10%, לפחות על פי דיווחי החברה.

ובחזית החשמל, נראה ששיפורים במטענים (chargers)
מחזקים את מעמד מנועי החשמל. חברת Powercell
האנגלית השיקה מטען חדש עם יעילות של 96% המקטין את עלות מחזור טעינה בשליש וגם
מבטל את הסיכון של טעינת חסר או יתר, וחברת EnerSys
גם היא השיקה מטען חדש המקטין את צריכת האנרגיה ב-25% ואת זמן הטעינה בשעתיים.

וברקע – טכנולוגיית תאי-דלק מימני המאיימת על שתיהן הודות לירידה בעלויות.

וולמרט הודיעה לאחרונה כי תרכוש עוד 1700 מלגזות מימן של Plug Power בשנתיים הקרובות ורבים הולכים בעקבותיה, אך לפי שעה
עקב אכילס של טכנולוגיה זו הוא בעלות הגבוהה של המתקנים והתשתית הנדרשת להם, המקשה
על עסקים קטנים ובינוניים לרכוש אותה. מעריכים כי כיום כ-3000 מלגזות כאלו פועלות
בצפון אמריקה (מתוך כ-200,000 בסך הכול).

אחת האפשרויות להוזלה היא ייצור עצמי של מימן נוזלי (מגז טבעי ומים) באתר המשתמש,
אותו מציעה חברת Nuvera (גם בהפעלה
ואחזקה שלה) עבור מרכזי הפצה הצורכים 25-50 ק"ג מימן ביום.

ובינתיים, טויוטה הודיעה כי בשנת 2015 תוציא לשוק רכב סדאן מימני, שיתווסף ליונדאי
טוסון המופץ כבר בקליפורניה, וגם GM
בתמונה.

קצת יותר יעילות בחדר המצברים

battery80
חדר המצברים נראה לא פעם כסרח-עודף של
המרלו"ג, אך הפעלה גרועה שלו מביאה לבזבוז בולט בהפעלת המרלו"ג. רוב טיפוסי הבזבוז הידועים לנו היטב מתורת ה-LEAN
מצויים גם כאן:

 

 

battroom 280

 

1. תנועה מיותרת לחדר המצברים בגלל מידע לא מספיק על מצב טעינת המצבר.

2. עודף מצברים ונקודות הטענה לעומת הנדרש
בפועל.

3. תנועה מיותרת של מצברים בתהליך הטיפול.

4. יותר מדי אנשים עוסקים בפעילות במקום (את
חלקם ניתן לנצל היטב בתפקידים אחרים במרלו"ג).

5. נוצר תור של מפעילי מלגזות בגלל סדרי עבודה גרועים תוך בזבוז זמן של מפעילים
ועובדים.

6. מגרעות: המפעיל עשוי לבחור מצבר לא מתאים
שמקטין את משך חיי המצבר, הוספת יותר מדי או פחות מדי מים למצבר ובכך מסכנת אותו.
מחקרים מראים כי הבזבוז המיותר – הישיר והעקיף -בחדר המצברים עשוי להגיע
למאות-אלפי דולר בשנה.

 

עשה זאת נכון

א.
טעינה: יש לוודא טעינה מלאה כדי להבטיח
שתמיסת האלקטרוליט מעורבבת היטב. לעולם אל תנתק את כבלי המטען בזמן טעינה, יש
לאפשר למצברים להתקרר לפני שימוש (מומלץ בדרך כלל 8 שעות מינימום).

ב.
פריקה: יש לוודא פריקה מלאה, פריקה חלקית
פוגעת ביעילות המפעילים, פריקת יתר עשויה לגרום נזק למצבר.

ג.
תחלופת מצברים לא מספקת מעודדת היווצרות
קורוזיה. תחלופת-יתר לא מאפשרת זמן קירור מספיק ופוגעת בביצועיו.

ד.
הוספת נוזלים: פחות מדי גורמת לאיבוד קיבולת
וכך גם יותר מדי, חשוב להשתמש במים מזוקקים כי מי ברז רוויי מינרלים מזיקים למצבר.

ה.
כבלים ומחברים: תקן כבלים פגועים למניעת קצר
ושרפה, הקפד על תקינות המחברים.

ו.
שטיפה: הקפד על שטיפת חיצונית קבועה של
המצברים.

 

בעל טור במגזין MMH מדצמבר 2014 טוען שבאתרי
טעינת מצברי חשמל של מלגזות בהם מפעילי המלגזה מחליפים את המצבר בעצמם – 30%
מהמצברים 'סובלים' מתת-ניצול ו-20% מניצול יתר.

החלפת מצבר פגומה היא הסיבה העיקרית לפגיעה בכשירותה ובמשך חייה, וזה קורה כאשר
מפעילי המלגזות עצמם בוחרים איזה מצבר לקחת – ולא מונחים לכך ע"י הכוונה
מתאימה למצבר "הראוי". לרוב הם יבחרו במה שהכי נוח להם, במצבר הזמין
ביותר להחלפה באותו רגע, או בחדש ביותר, בעוד שהמצבר "הראוי" (שעבר
תקופת קירור מתאימה מאז טעינתו) מונח בירכתי חדר המצברים.

הנזק עקב כך הוא דרמטי: בבדיקה השוואתית שנערכה בחברה מסוימת במשך 3 חודשים לפני
ואחרי נהלי החלפה שונים התברר כי בשיטת החלפה נכונה, זמן העבודה הממוצע לפני החלפה
של המלגזות גדל בחצי שעה כמעט (6:57 מול 6:30).

האמצעי הטוב ביותר לפיקוח על כך היא מערכת ניהול חדר מצברים, בה מתועדים בדייקנות
כל הנתונים הרלוונטיים על מצב המצבר ועל טעינתו. בכך לא מפעיל המלגזה קובע אלא
המחשב – למשל איזה מצבר התקרר זמן רב יותר מאז טעינתו. נתונים ומידע נוספים
שהמערכת מספקת: זמינות המצברים (מלמד אם יש בהם עודף או חוסר), זמן הקירור הכולל
של המצברים, שיעור ניצול המצברים, איתור החלפה שלא בזמן ואחריות מפעיל, צריכת האנרגיה
של חדר המצברים, בכמות ובזמן.

 

Supply Chain 24/7

 

מימן? עופרת? פחמן? יון-ליתיום?

 

בעוד תאי דלק מימני להנעת מלגזות תופסים
תאוצה בחברות ענק עם ציי מלגזות גדולים, הרי גם הטכנולוגיות האחרות לא שוקטות על
השמרים. על פי הערכה של ארלן פורדי, מנהל תחום מצברים ביצרנית המלגזות ריימונד,
בתערוכת מצברים בארה"ב, במצברי העופרת:
ניכרת התקדמות להארכת משך חייהן, כמו שילוב קבלי-על, אלקטרודות –מיקרו ואלקטרודות
מחומרים אחרים (כמו פחמן). ואילו בסוללות יון-ליתיום מוצע כיום מגוון גדול
של סוללות אלו, אך רובן אינן זמינות לשימוש במלגזות. לעומת זאת רואים תכנון של
אלקטרודות סיליקון או פחמן (גראפן, שהוא פחמן טהור). הדרישות במלגזות הן מתח נמוך
יותר או אספקת זרמי-שיא גבוהים יותר – לעומת מקורות הכוח האחרים.

 

graphene80

מה כל כך מבטיח בגראפן (איור משמאל): פני השטח של 1 גרם גארפן (פחמן טהור) ננו
מגיעים ל-2600 מ"ר וזה הופך אותו לחומר אידיאלי לבניית אלקטרודות בקבלי-על עם
שיפור עצום בכושרן לאחסן חשמל, מה שמסמן אפשרויות מבטיחות בתחומים שונים.

אלקטרודות עשויות מחומר זה ישפרו תוך 15 שנים את ביצועי מצברים וקבלי-על המשמשים
ברכבים חשמליים, כולל מלגזות. מצברים וקבלים אלו עשויים לתפוס כחצי משוק מצברי
היון-ליתיום, המוערך כיום בעשרות מיליארדי דולרים בשנה.

MH&L news

 

 

 

 

יבואני מלגזות מובילים בישראל

flower1

G-E:
 SANI

 

א.א. מטריאל הנדלינג:
מלגזות דייהו ודוסאן

 

אליעזר סקר: מלגזות

Mitsubishi,

Caterpillar

 קלארק:​
מטרו מוטור

 

אמקול:

מלגזות Heli, O.P.
Pimespo

 

דוד צ'פניק:
מלגזות הייסטר, מניטו, Maxilift (סין)


דנזיו:
מלגזות ריימונד, B.T

טויוטה:
מלגזות טויוטה
 

מכשירי תנועה:

מלגזות ייל מלגזות ליגונג, יונדאי

 

חברת ציוד:

מלגזות לינדה
​NARROW AISLE

 

קומסקו ציוד מכני:
מלגזות קומטסו

 

קידמה
מלגזות ניסאן (ספרד), סטיל
, combilift

רום-אפ:
משווקי Maximal Crown,

 

נ. פלדמן ובניו
Global Power
(סין)

שינוע ציוד לוגיסטי:
E.P + OM
​KAT

רונטראק:
מלגזות UN (סיני)

איגל מלגזות ולוגיסטיקה

baoli איטליה (קבוצת KION) ATLET, OM,

Combilift,
נציגת Unicarrier
בישראל

המלגזן

תשכ"ח -​ לשנה טובה


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

עדכונים בתחום תגי RFID

   עם תפוצה גוברת של סורקי RFID ידניים נוצרת בעיה: איך תדע שהקורא אכן קורא את התג שאליו התכוונת? ה

כללי תקשורת אלחוטית

תקשורת אלחוטית בשרשרת האספקה מייק פאריון   אחד מחוקי מרפי קובע כידוע: "אם משהו עלול להשתבש, הוא

10 מיליארד דולר – רכש IT של וולמארט

לפי דו"ח של IDC רשת המרכולים הענקית רכשה מוצרי IT בהיקף של 10 מיליארד דולרים, ובכך היא במקום הראשון, כמע

מלגזות

יצרני המלגזות המובילים 2016-7

  1.      טויוטה  2.      KION 3.      מיצובישי-ניצ'יו 4.&

מצבר בטכנולוגיה מתקדמת

מפעלי דיימלר-בנץ בברמן, גרמניה, מהגדולים באירופה, בחרו בטכנולוגיית מצברים לכלי רכב ושינוע חדשה מ

בשרשרת האספקה

אספקה מרכזית ברשתות הקמעונאות

  הערך של ניהול מרכזי   זאב מנצור, מנהל אגף שרשרת האספקה, שופרסל   מודל אספקה מרכזית מיושם

קמעונות רב-ערוצית – רק מעטים מרוויחים

בסקר נרחב (2016) בין 350 ראשי חברות ענק, גדולות וקטנות בתחום הקמעונאות, בארה"ב ובאירופה העלו 2 חברות

רובוטים במרלו"ג?

        עורך DC Veocity מראיין מומחה רובוטיקה   שאלה: לנוכח תחזית של מכון מחקר ידוע בארה"ב ה

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

10 כללים לרכש נכון

מחלקות הרכש הולכות ותופסות מקום מרכזי במבנה הארגוני המתקדם. ההבנה שרכש נבון ויעיל יכולה לשפר דרמטי

אותות אזהרה לחברת החשמל

  על אחסון ואגירת חשמל במצברים יורם בוטניק בעקבות עבודת מחקר של חברת מק'נזי בנושא, יוני 2017 לד

מלאי של תירוצים

  מלאי של תירוציםיובל הוד, אקסנצ'ר     מלאי הוא דבר שקשה לחיות איתו ו/או בלעדיו. וקשה למצו

סיפורי פרוייקטים

החלטות אסטרטגיות – מתי ניתן לסמוך על תחושותיך הפנימיות?

  יורם בוטניק:    אנו מביאים בפני הגולשים קטעים מראיון מעניין מאין כמוהו של מערכת הרב

ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

 הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה