Get Adobe Flash player

מלגזות

מנועי הדיזל משיבים מלחמה

 

לנוכח החמרת הרגולציה באירופה נגד זיהום האוויר, יצרני מנועי הדיזל נענים לאתגר. דוגמה Doosan80
טובה לכך הוא מנוע דיזל Doosan
G2 בעל מערכת בעירה התואמת לדרישות הרגולציה
האירופית ללא שימוש בפילטר חקליקים יקר וכןמערכת הזרקת דלק המשפרת את יעילות הבעירה
ב-33% ומפחיתה רעידות בשיעור דומה ואת רמות הרעש ב-10%, לפחות על פי דיווחי החברה.

ובחזית החשמל, נראה ששיפורים במטענים (chargers)
מחזקים את מעמד מנועי החשמל. חברת Powercell
האנגלית השיקה מטען חדש עם יעילות של 96% המקטין את עלות מחזור טעינה בשליש וגם
מבטל את הסיכון של טעינת חסר או יתר, וחברת EnerSys
גם היא השיקה מטען חדש המקטין את צריכת האנרגיה ב-25% ואת זמן הטעינה בשעתיים.

וברקע – טכנולוגיית תאי-דלק מימני המאיימת על שתיהן הודות לירידה בעלויות.

וולמרט הודיעה לאחרונה כי תרכוש עוד 1700 מלגזות מימן של Plug Power בשנתיים הקרובות ורבים הולכים בעקבותיה, אך לפי שעה
עקב אכילס של טכנולוגיה זו הוא בעלות הגבוהה של המתקנים והתשתית הנדרשת להם, המקשה
על עסקים קטנים ובינוניים לרכוש אותה. מעריכים כי כיום כ-3000 מלגזות כאלו פועלות
בצפון אמריקה (מתוך כ-200,000 בסך הכול).

אחת האפשרויות להוזלה היא ייצור עצמי של מימן נוזלי (מגז טבעי ומים) באתר המשתמש,
אותו מציעה חברת Nuvera (גם בהפעלה
ואחזקה שלה) עבור מרכזי הפצה הצורכים 25-50 ק"ג מימן ביום.

ובינתיים, טויוטה הודיעה כי בשנת 2015 תוציא לשוק רכב סדאן מימני, שיתווסף ליונדאי
טוסון המופץ כבר בקליפורניה, וגם GM
בתמונה.

קצת יותר יעילות בחדר המצברים

battery80
חדר המצברים נראה לא פעם כסרח-עודף של
המרלו"ג, אך הפעלה גרועה שלו מביאה לבזבוז בולט בהפעלת המרלו"ג. רוב טיפוסי הבזבוז הידועים לנו היטב מתורת ה-LEAN
מצויים גם כאן:

 

 

battroom 280

 

1. תנועה מיותרת לחדר המצברים בגלל מידע לא מספיק על מצב טעינת המצבר.

2. עודף מצברים ונקודות הטענה לעומת הנדרש
בפועל.

3. תנועה מיותרת של מצברים בתהליך הטיפול.

4. יותר מדי אנשים עוסקים בפעילות במקום (את
חלקם ניתן לנצל היטב בתפקידים אחרים במרלו"ג).

5. נוצר תור של מפעילי מלגזות בגלל סדרי עבודה גרועים תוך בזבוז זמן של מפעילים
ועובדים.

6. מגרעות: המפעיל עשוי לבחור מצבר לא מתאים
שמקטין את משך חיי המצבר, הוספת יותר מדי או פחות מדי מים למצבר ובכך מסכנת אותו.
מחקרים מראים כי הבזבוז המיותר – הישיר והעקיף -בחדר המצברים עשוי להגיע
למאות-אלפי דולר בשנה.

 

עשה זאת נכון

א.
טעינה: יש לוודא טעינה מלאה כדי להבטיח
שתמיסת האלקטרוליט מעורבבת היטב. לעולם אל תנתק את כבלי המטען בזמן טעינה, יש
לאפשר למצברים להתקרר לפני שימוש (מומלץ בדרך כלל 8 שעות מינימום).

ב.
פריקה: יש לוודא פריקה מלאה, פריקה חלקית
פוגעת ביעילות המפעילים, פריקת יתר עשויה לגרום נזק למצבר.

ג.
תחלופת מצברים לא מספקת מעודדת היווצרות
קורוזיה. תחלופת-יתר לא מאפשרת זמן קירור מספיק ופוגעת בביצועיו.

ד.
הוספת נוזלים: פחות מדי גורמת לאיבוד קיבולת
וכך גם יותר מדי, חשוב להשתמש במים מזוקקים כי מי ברז רוויי מינרלים מזיקים למצבר.

ה.
כבלים ומחברים: תקן כבלים פגועים למניעת קצר
ושרפה, הקפד על תקינות המחברים.

ו.
שטיפה: הקפד על שטיפת חיצונית קבועה של
המצברים.

 

בעל טור במגזין MMH מדצמבר 2014 טוען שבאתרי
טעינת מצברי חשמל של מלגזות בהם מפעילי המלגזה מחליפים את המצבר בעצמם – 30%
מהמצברים 'סובלים' מתת-ניצול ו-20% מניצול יתר.

החלפת מצבר פגומה היא הסיבה העיקרית לפגיעה בכשירותה ובמשך חייה, וזה קורה כאשר
מפעילי המלגזות עצמם בוחרים איזה מצבר לקחת – ולא מונחים לכך ע"י הכוונה
מתאימה למצבר "הראוי". לרוב הם יבחרו במה שהכי נוח להם, במצבר הזמין
ביותר להחלפה באותו רגע, או בחדש ביותר, בעוד שהמצבר "הראוי" (שעבר
תקופת קירור מתאימה מאז טעינתו) מונח בירכתי חדר המצברים.

הנזק עקב כך הוא דרמטי: בבדיקה השוואתית שנערכה בחברה מסוימת במשך 3 חודשים לפני
ואחרי נהלי החלפה שונים התברר כי בשיטת החלפה נכונה, זמן העבודה הממוצע לפני החלפה
של המלגזות גדל בחצי שעה כמעט (6:57 מול 6:30).

האמצעי הטוב ביותר לפיקוח על כך היא מערכת ניהול חדר מצברים, בה מתועדים בדייקנות
כל הנתונים הרלוונטיים על מצב המצבר ועל טעינתו. בכך לא מפעיל המלגזה קובע אלא
המחשב – למשל איזה מצבר התקרר זמן רב יותר מאז טעינתו. נתונים ומידע נוספים
שהמערכת מספקת: זמינות המצברים (מלמד אם יש בהם עודף או חוסר), זמן הקירור הכולל
של המצברים, שיעור ניצול המצברים, איתור החלפה שלא בזמן ואחריות מפעיל, צריכת האנרגיה
של חדר המצברים, בכמות ובזמן.

 

Supply Chain 24/7

 

מימן? עופרת? פחמן? יון-ליתיום?

 

בעוד תאי דלק מימני להנעת מלגזות תופסים
תאוצה בחברות ענק עם ציי מלגזות גדולים, הרי גם הטכנולוגיות האחרות לא שוקטות על
השמרים. על פי הערכה של ארלן פורדי, מנהל תחום מצברים ביצרנית המלגזות ריימונד,
בתערוכת מצברים בארה"ב, במצברי העופרת:
ניכרת התקדמות להארכת משך חייהן, כמו שילוב קבלי-על, אלקטרודות –מיקרו ואלקטרודות
מחומרים אחרים (כמו פחמן). ואילו בסוללות יון-ליתיום מוצע כיום מגוון גדול
של סוללות אלו, אך רובן אינן זמינות לשימוש במלגזות. לעומת זאת רואים תכנון של
אלקטרודות סיליקון או פחמן (גראפן, שהוא פחמן טהור). הדרישות במלגזות הן מתח נמוך
יותר או אספקת זרמי-שיא גבוהים יותר – לעומת מקורות הכוח האחרים.

 

graphene80

מה כל כך מבטיח בגראפן (איור משמאל): פני השטח של 1 גרם גארפן (פחמן טהור) ננו
מגיעים ל-2600 מ"ר וזה הופך אותו לחומר אידיאלי לבניית אלקטרודות בקבלי-על עם
שיפור עצום בכושרן לאחסן חשמל, מה שמסמן אפשרויות מבטיחות בתחומים שונים.

אלקטרודות עשויות מחומר זה ישפרו תוך 15 שנים את ביצועי מצברים וקבלי-על המשמשים
ברכבים חשמליים, כולל מלגזות. מצברים וקבלים אלו עשויים לתפוס כחצי משוק מצברי
היון-ליתיום, המוערך כיום בעשרות מיליארדי דולרים בשנה.

MH&L news

 

 

 

 

יבואני מלגזות מובילים בישראל

flower1

G-E:
 SANI

 

א.א. מטריאל הנדלינג:
מלגזות דייהו ודוסאן

 

אליעזר סקר: מלגזות

Mitsubishi,

Caterpillar

 קלארק:​
מטרו מוטור

 

אמקול:

מלגזות Heli, O.P.
Pimespo

 

דוד צ'פניק:
מלגזות הייסטר, מניטו, Maxilift (סין)


דנזיו:
מלגזות ריימונד, B.T

טויוטה:
מלגזות טויוטה
 

מכשירי תנועה:

מלגזות ייל מלגזות ליגונג, יונדאי

 

חברת ציוד:

מלגזות לינדה
​NARROW AISLE

 

קומסקו ציוד מכני:
מלגזות קומטסו

 

קידמה
מלגזות ניסאן (ספרד), סטיל
, combilift

רום-אפ:
משווקי Maximal Crown,

 

נ. פלדמן ובניו
Global Power
(סין)

שינוע ציוד לוגיסטי:
E.P + OM
​KAT

רונטראק:
מלגזות UN (סיני)

איגל מלגזות ולוגיסטיקה

baoli איטליה (קבוצת KION) ATLET, OM,

Combilift,
נציגת Unicarrier
בישראל

מתי להחליף מלגזה?

 

 יורם בוטניק

 

oldnew "חברות נוטות להמשיך ולהעסיק מלגזות זמן רב מדי" טוען מסמך של חברת HYSTER המתפרסם במגזין אוקטובר 2012 של MMH, ולמרות העניין הברור שיש ליצרן המלגזות המפורסם לטעון כך, דומה שראוי להקשיב לנימוקיו. חברות אלו, כותבים מומחי הייסטר, מעדיפות לתקנן במקום להחליפן בחדשות, ותכופות בעלות גבוהה יותר וביעילות פחותה. אחת המכשלות של בעלי מלגזות היא אי יכולתם לזהות את העלויות העלומות הכרוכות בהעסקת ספקי שירות שונים, שהרי כידוע, עלות רכש מלגזה חדשה מהווה רק 20% מעלותה הכוללת במשך חייה.
לעתים, אומרים מומחי הייסטר, מלגזות משמשות היטב אף 10 שנים ויותר, אך אין זה כלכלי. לכל מלגזה יש גבול למשך הפעלתה הכלכלית-אפקטיבית, ובנקודת זמן מסוימת עלות אחזקתה עולה על עלות החלפתה. הניסיון מראה כי הוצאות     האחזקה והתפעול של מלגזת בעירה פנימית שעשתה יותר מ-10,000 שעות עבודה עולות בתלילות.
במציאות של כל משתמש קיימים שלל גורמים המשפיעים על איתור אותה נקודת זמן בה המלגזה עדיין יעילה כלכלית עבורו, ביניהם תכיפות טיפולי האחזקה, עומס העבודה שלה (עבודה בשלוש משמרות מקצרת את חיי המלגזה), טמפרטורות קיצוניות, ועוד.
graph 1.224 כללית, משך החיים של מלגזה חשמלית ארוך מזה של מלגזת דיזל (או גז). זאת משום יש בהן הרבה פחות חלקים נעים.
אחזקה תקופתית תאריך את חייה הכלכליים האפקטיביים של המלגזה, מומלצים טיפולים כאלו כל 1000-2000 שעות עבודה.

אסטרטגיה של החלפה מתוכננת

אין מנהל צי מלגזות המסוגל לדעת ולחשב בדיוק את כל הנתונים למועד מתאים של החלפת מלגזה, ולכן הייסטר מציגה מעין מפה המדריכה את המשתמש מתי כדאי לו להחליף מלגזה (בהנחה שקיבלה טיפולים תקופתיים).
מרכיב מפתח בניהול צי מלגזות הוא אסטרטגיה של החלפה מתוכננת. כללית כאמור, משך חיי המלגזה האפקטיבי הוא בין 10-12 אלף שעות עבודה. המפה לעיל משרטטת דוגמה של עלות כוללת למלגזה בתקופה של 20,000 שעות עבודה בהשוואה לסך עלויות התפעול למלגזה עם שעות עבודה זהות – אבל עם החלפה מתוכננת כל 10,000 שעות. המפה או הטבלה הזו מצביעה למשל על כך שהחלפה כל 10 אלפים שעות מקטינה את זמן עבודת השירות בחצי.
ולסיכום, החלפה בזמן הנכון חוסכת עלויות תחזוקה, משפרת יעילות, חוסכת כסף, ומקצרת את החזר ההשקעה.

 

guide 1.320

 

המלגזן



 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

כך תנהל משא ומתן

יורם בוטניק: לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המח

תקציבי מערכות מידע הם תעלומה עבור מנהלי הארגון

     אריה עמית, יועץ אסטרטגי בכיר ל-IT ואמיר פייגנבוים מנמ"ר מכללה אקדמית תל אביב    מת

הטמעת מערכת ERP בענף המזון - מניסיונה של פריניר

עמיחי קידר חברת אינטנטיה   הפרויקט כלל את כל המודולים בנושאי התכנון והייצור, השיווק והמכירות, ה

מלגזות

מצבר בטכנולוגיה מתקדמת

מפעלי דיימלר-בנץ בברמן, גרמניה, מהגדולים באירופה, בחרו בטכנולוגיית מצברים לכלי רכב ושינוע חדשה מ

מלגזה 'חסכונית' חדשה בקלמאר

אפשר לומר ש"הענקים" מנסים להיכנס לשוק של "הגדולים" קלמאר השוודית, הידועה כספקית מלגזות ענ

בשרשרת האספקה

רובוטים במרלו"ג?

        עורך DC Veocity מראיין מומחה רובוטיקה   שאלה: לנוכח תחזית של מכון מחקר ידוע בארה"ב ה

קריית ההדרכה של צה"ל בנגב - עידן חדש למענה הלוגיסטי

סא"ל ארז אלי, רע"ן התפעול והלוגיסטיקה בקריית ההדרכה, בוגר תואר M.B.A אונ' בן-גוריון ותואר B.A בלוגי

הטכנולוגיות שיעצבו את עתיד ניהול שרשרת האספקה

ביג דאטה ואנליטקס: כוללות את המאמצים לאתר נתונים שאינם זמינים בדרך כלל, למזג אותם עם נתוניםקיימים,

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

סיור מקצועי ב"ליימן שליסל"

 ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל וחברת "ליימן שליסל בע"מ" קיימו סיור מקצועי במרכז הלו

מלאי ורכש

מדוע המלאים לא יורדים?

מדוע המלאים לא יורדים? בעקבות Manufacturing Engineering ספטמבר 2006 ריצ'רד ג'. שונברגרהמסלול שעובר המוצר בין מפע

אתגרי ניהול המלאי

כלים וטכנולוגיה לתמיכה בקבלת החלטותתוכנות CPFR לתכנון משותף נמצאות עמנו כבר כעשרים שנה ובדרך כלל פו

החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה ה

סיפורי פרוייקטים

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר

על אופן קבלת החלטות

 בתנאי אי ודאות כאשר מציגים חלופה נוספת ההחלטות משתפרות באופן דרמטי   קטעים מראיון של ע

מערכות מידע ותפעול במרלו"ג טמפו

 נפלאות התוכנות לניהול שרשרת האספקה של ענק התוכנות SAP הוצגו בפני קהל של קרוב למאה משתתפים, רבים מ