Get Adobe Flash player

בשרשרת האספקה

החידושים שיובילו את שרשרת האספקה

יורם בוטניק

 

 דו"ח של גארטנר מציין 9 טכנולוגיות ואסטרטגיות שיובילו את שרשרות אספקה כבר בשנת 2022, כלומר תוך כחמש שנים:


1. אנליזה דסקרפטיבית (תיאורית): מאפשרת לקבל תמונה מדויקת על "מה קורה בשרשרת שלי"

2. מרכזי מצוינות: קבוצות מובחנות בשרשרת, שתפקידן לזהות, לפתח ולהטמיע את הפרקטיקות הטובות ביותר לעסק.

3. אנליזה דיאגנוסטית (לאלו שכבר יש להם דסקרפטיבית): מסבירה אירועים ומגמות ברשת.

4. סגמנטציה מכוונת-מטרה: פילוח וקטגוריזציה של קבוצות לקוחות וספקים – ליתר יעילות וניצול יתרונות.

5. ניהול שרשרת האספקה כשירות תהליכי-עסקי ע"י הוספת שירותים חיצוניים שונים (דרך 'ענן' למשל).

6. שקיפות נרחבת וכוללת, המאפשרת גם לעתים  מבט-על לבחינת השרשרת כולה.

7. טכנולוגיות BIG DATA לזיהוי מגמות בתחום.

8.פלטפורמות ללימוד חברתי: לעזרה וקידום של עובדי הרשת.

9. שרשרות מרוכזות-פתרון

 

מתוך DC VELOCITY, 09.2017

 

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ


בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לקוחות קטנים ובינוניים. חן גולדנר, סמנכ"ל לוגיסטיקה ושרשרת אספקה בפריץ, היזם של הפרויקט כי השירות החדש מאפשר בקרה ותפעול כל שרשרת האספקה של הלקוח בתוכנה אחת ובכל פלטפורמה – וזאת במרכזי האחסון והשילוח של פריץ. הפתרון מייתר את הצורך של לקוחות אלו  בניהול התהליכים הלוגיסטיים ובאחזקת מחסן על כל הכרוך בכך. חן גולדנר אומר כי בדיקות העלו כי על ידי העברת הטיפול בכל התחומים הללו לחברה מתמחה ובעלת אמינות וניסיון כמו פריץ, יכולה החברה לחסוך כ-30% עד 40% בעלויות ולהתמקדטוב יותר בתחום הליבה שלה.

הקנייה ברשת יוצרת מבנה חדש לשרשרת האספקה

יורם בוטניק

נכון שזו אמריקה והמרחק גדול, אבל המגמות בסחר אלקטרוני והשפעותיהן על הלוגיסטיקה כבר הולכות ונפרשות – והן יגיעו, באופן זה או אחר, גם הנה וכדאי להכירן כבר כיום.
בארה"ב המודל המסורתי של "חישור האופניים", כלומר מרכז (לוגיסטי) ממנו יוצאים קווי אספקה לכל עבר באזור 'שלו', צמח לו מודל חדש הבנוי על ריבוי ספקים, תקשורת דיגיטלית, ואוטומציה חכמה.

כדאי לשים לב לכמה נתונים: בתחום הקמעונאות, הסחר האלקטרוני גדל ב-15% שנתית והגיע להיקף מכירות של 370 מיליארד דולר. ההיקף של B2C כלומר אספקה ישירות לצרכן כבר מגיע שם ל-8% מסך כל מכירות הרשתות והוא צפוי  להגיע 14-16% (טריליון דולר) בעוד 5 שנים (בארץ הרבה פחות בינתיים).

מתגלה אפוא מודל חדש לגמרי. במקום שהספקים-יצרנים 'דוחפים' תיבות ומשטחים לחנויות פיסיות הצרכן הדיגיטלי 'מושך' סל-מוצרים (customized basket) לאתר איסוף מועדף (בית, בחנות, אתרי איסוף וכ'). התופעה יוצרת שינוי מבני בתפיסת שרשרת האספקה המקובלת.

שתי תופעות מאפיינות את הלוגיסטיקה של הסחר האלקטרוני:
א. מיקום מבחר ומגוון המוצרים קרוב לביקוש: כדי להגדיל את חלקן של ההזמנות באינטרנט ולצמצם עוד ועוד בזמני האספקה ללקוח, הקמעונאים וחנויות המותגים הם מקדמים פריסה קרובה של מרכזי מילוי הזמנות (fulfillment centers) שם ניתן לטפל במגוון רחב של יחידות ניטול. איסוף המוצרים ובניית הזמנת הלקוח האינדיווידואלי מתבצע שם בעזרת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר כמו מסועים משוכללים עם  eaches picking (חיישנים לזיהוי ספציפי של מוצרים על המסוע) – ולא במחסן האחורי של החנות.

 בין 2010 ל-2016 השקיעה אמזון כ-13 טריליון! דולר בפריסת מרכזים כאלו ברחבי ארה"ב. גם וול מארט הקימה 6 מרכזי איסוף ושילוח כאלו, וגם רשתות אחרות הצטרפו לחגיגה, לרוב בעזרת ספקי שירותים לוג'.

ב. גובר הביקוש למסירת 'המייל האחרון': לפי נתוני UPS 50% ממסירות המשלוחים שלה מיועדות לצרכני 'המייל האחרון' (ממשלוחי הסחר האלקטרוני בכלל). המשלוחים עוברים ממרכזי האיסוף והשילוח לחנות מקומית או נקודת איסוף אחרת שבחר הלקוח. מילוי הזמנה כזו לקח 8 ימים לפני שלוש שנים, היום הוא 5 ימים ועוד צפוי לקטון.

 ה'מייל האחרון' הוא סיפור יקר. קמעונאים וספקי מותגים מובילים בארה"ב משלמים  בין 55  ל-65 מיליארד דולר בצורך לאסוף, לארוז ולהביאם לבית הלקוח. היקף משלוחים אלו הגיע ל-370 מיליארד דולר בשנת 2016, והוא אחראי על15-18% מן ההוצאה על מכירות הספק (בהשוואה ל-4-9% בחנויות המסורתיות).

בארה"ב הביצוע של משלוחי סחר אלקטרוני מתחלק בין UPS, פדקס, ושירות הדואר האמריקני, ישנם ספקי משלוחים לטווח קצר, וגם פלטפורמות מעורבות כמו אובר ודליב. המבנה הקיים של הגדולות (חישורי הגלגל) – הן מחזיקות ב-85% ממסירות המייל האחרון כיום בהוצאה של 30 מיליארד דולר - כופה על הגדולות שילובים שונים כדי לעמוד בתחרות.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

"אמזון מפסידה במסירה המוקדמת"
בעקבות כתבה של דן גילמור, עורך ב-Supply chain Digest
בשנת 2016 לאמזון היו הכנסות ממשלוחי מוצרים בכמעט 9 מיליארד דולר, אבל היא הוציאה סכום כפול כמעט של 16.16 מיליארד על העלויות של משלוחים מהירים אלו לצרכנים, כלומר בעצם היא מפסידה עליהם. אולם הצמיחה הכללית שלה, ובעקבות זאת גם במנייה שלה בעשרות אחוזים, מפצה על כך בבירור. אמזון יודעת זאת כמובן, אך מאמינה, בצדק, שהגידול הענק בהיקף הלקוחות מקזז בקלות הפסדים אלו.
אגב, התוצאות הפיננסיות של UPS – שהולכת בעקבות אמזון, בלית ברירה (גם פדקס) - ברבעון האחרון מצביעות על קיטון ברווחיות עקב הגידול במשלוחים 'המוזלים' של לקוחות רשת.
תהליך זה, שהוא הרסני לרשתות המסורתיות, יצטמצם דרמטית כאשר הצרכנים ייאלצו לשלם עבור העלות האמיתית של המשלוחים הללו. שהרי במציאות, לעולם המחיר בחנות נמוך מזה שבסחר המקוון.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------


הצמיחה של "מסירה באותו יום"
קמעונאים מנסים כמובן לקצר את זמן מילוי ההזמנה. מכון מחקר מצא כי היקף אספקת 'באותו יום' יגיע ל-3-4 מיליארד דולרם בשנה הבאה. (בעיקר מזון, מוצרי צריכה ופריטי יוקרה). כך רוצה הצרכן האמריקאי 'החדש' והם גם מוכנים לשלם עבורו, בעוד המוכרים מחפשים כל דרך להקטנת ההוצאה הכרוכה בכך. הרווחיות כאן תלויה בביקוש ובמיקום של מסלול חלוקתם. המגמה הכללית מצביעה על המשך גידול בתחום זה.
לסיכום, מה שמאפשר את צמיחת הסחר האלקטרוני הן הטכנולוגיות הדיגיטליות המתקדמות והגידול המואץ באוטומציה, ובין השאר בינה מלאכותית, אלגוריתמים חדשים לעיבוד נתונים סטטיסטיים שמאפשרים חיזוי מדויק של ביקושים, החזקת מלאים ועוד. ובפתח – רובוטים לאספקת משלוחים שינווטו את דרכם במרחבים האורבניים (שלא להזכיר כלי טיס זעירים). טכנולוגיות נוספות 'בשטח': אנליזה עם 'ענן', חיישנים לזיהוי לפי תמונה, קישור מיידי ועוד.


מבוסס על מאמר של קליף הולסט
Supply Chain Digest/Material Handling editor


 

"אין ארוחות חינם"

יורם בוטניק


לנוכח התחרות הקשה בעולם בשילוח B2C מציגות פדקס ו-UPS את תגובתן לתופעה הנוגסת בחלק השוק שלהן, על כך מדווח בכתבה במגזין Velocity ממרץ השנה. הטענה הרווחת היא שרבים מבין המשלחים מצפים "לקבל משהו ללא עלות". ב-2016 שיעור משלוחי  B2C בתוך ארה"ב הגיע ל52% מתוך כלל המשלוחים. לאחרונה הודה מייסד פדקס כי החברה אינה מרוויחה על משלוחים אלו, ו-UPS מוצאיה מיליוני דולרים בשיפוץ ואוטומציה של מרכזי השילוח והחלוקה שלה של Tier 1 החדשים אותם היא מקימה (יש לה גם שירות מוזל בו המייל האחרון מועבר לבית הדואר של הלקוח או לאלפי 'נקודות מסירה' שהוקמו ברחבי היבשת) אבל זה פוגע ברווחיות של הענקיות.
הקמעונאים מרגישים היטב את תיקוני המחיר של חברות השילוח אך אין להם הרבה אלטרנטיבות, גם לא אמזון המתחרה בהם. ההיסטוריה מראה כי ענקיות השילוח, וגם המשלחים, יתגברו במשך הזמן על אתגרי השיווק האלקטרוני, בדרכים שונות.
נראה שהעברת משלוחי 'המייל האחרון' למובילים משתלמת, לפחות ל-UPS. לפחות 35% ממשלוחיה נעשים דרך הדואר הממשלתי משום שכל עצירה עולה כסף.


 

 conducter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תשכ"ח -​ לשנה טובה


 

הבאנר של הפורום לניהול שרשרת האספקה

theforum

 

flower2 170

 

 

 

logistics banner

 

logisti-net banner

 

 

 

 

 

iscmc

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

הטמעת מערכת ERP בענף המזון - מניסיונה של פריניר

עמיחי קידר חברת אינטנטיה   הפרויקט כלל את כל המודולים בנושאי התכנון והייצור, השיווק והמכירות, ה

כך תנהל משא ומתן

יורם בוטניק: לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המח

עומס-יתר של מידע

חברות המשלבות כמה יזמות שיפור במקביל עלולות לגרום לעומס-יתר של מידע על עובדיהן. במקרים לא מועטים, ה

מלגזות

שינויים מעטים בדירוג יצרני המלגזות העולמי

על פי הדירוג האחרון של MMH ממשיכה טויוטה להוביל את טבלת מובילי הדירוג, עם הכנסות של 8.563 מיליארד דולר,

יצרני המלגזות המובילים 2016-7

  1.      טויוטה  2.      KION 3.      מיצובישי-ניצ'יו 4.&

בשרשרת האספקה

קריית ההדרכה של צה"ל בנגב - עידן חדש למענה הלוגיסטי

סא"ל ארז אלי, רע"ן התפעול והלוגיסטיקה בקריית ההדרכה, בוגר תואר M.B.A אונ' בן-גוריון ותואר B.A בלוגי

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ

בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לק

7 עקרונות לניהול שרשרת האספקה

7 עקרונות לניהול שרשרת האספקה  בעקבות מאמרם הקלאסי של אנדרסן, בריט, ג'י פאבר, שהתפרסם במגזין Supply Ch

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

מלאי של תירוצים

  מלאי של תירוציםיובל הוד, אקסנצ'ר     מלאי הוא דבר שקשה לחיות איתו ו/או בלעדיו. וקשה למצו

מונחי ניהול ותפעול מלאי

  מונחי ניהול ותפעול מלאי   ניתוח ABC"עיקרון פארטו" המיושם על קבוצת מוצרי מלאי להשגת בקרה וניהול מש

אתגרי ניהול המלאי

כלים וטכנולוגיה לתמיכה בקבלת החלטותתוכנות CPFR לתכנון משותף נמצאות עמנו כבר כעשרים שנה ובדרך כלל פו

סיפורי פרוייקטים

ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

 הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א

פרויקט מחשוב רצפת הייצור בפלסן סאסא

הרצל בן ציון מנכ"ל משותף בפסגה ומנחה הפרויקט   פלסן סאסא היא חברה ישראלית המתמחה בתכנון ואספקת

מערכות מידע ותפעול במרלו"ג טמפו

 נפלאות התוכנות לניהול שרשרת האספקה של ענק התוכנות SAP הוצגו בפני קהל של קרוב למאה משתתפים, רבים מ