Get Adobe Flash player

בשרשרת האספקה

זעזועים סיסמיים בשרשרת האספקה

יורם בוטניק

לקראת סוף שנת 2017, מגיעים איתותים לוהטים כמעט מכל מגזרי שרשרת האספקה בארץ בעקבות מהפיכת הקניות האינטרנטיות העוברת על העולם, וביתר שאת אצלנו. לא עובר יום כמעט בלי שנתבשר על בניית ורכישת מרלו"גים חדשים, שותפויות חדשות וכניסה אפשרית של רשתות ענק מחו"ל להצטרף לבולמוס השוק הישראלי הרותח, החרד עתה אף מפני 'פלישת'  אמזון אלינו.

דואר ישראל, שלא מזמן חנך את מרכז השילוח החדש שלו במודיעין, כבר מתכנן הרחבה, ומנגד, בעקבות נפילת חברת "טבע", בעיתונות הכלכלית מתפרסמת ידיעה על מכירה אפשרית של המרלו"ג החדיש של החברה בשוהם, שעליו היתה גאוות כל הענף בשנים האחרונות.


ראשנו סחר
חר.!

החידושים שיובילו את שרשרת האספקה

יורם בוטניק

 

 דו"ח של גארטנר מציין 9 טכנולוגיות ואסטרטגיות שיובילו את שרשרות אספקה כבר בשנת 2022, כלומר תוך כחמש שנים:


1. אנליזה דסקרפטיבית (תיאורית): מאפשרת לקבל תמונה מדויקת על "מה קורה בשרשרת שלי"

2. מרכזי מצוינות: קבוצות מובחנות בשרשרת, שתפקידן לזהות, לפתח ולהטמיע את הפרקטיקות הטובות ביותר לעסק.

3. אנליזה דיאגנוסטית (לאלו שכבר יש להם דסקרפטיבית): מסבירה אירועים ומגמות ברשת.

4. סגמנטציה מכוונת-מטרה: פילוח וקטגוריזציה של קבוצות לקוחות וספקים – ליתר יעילות וניצול יתרונות.

5. ניהול שרשרת האספקה כשירות תהליכי-עסקי ע"י הוספת שירותים חיצוניים שונים (דרך 'ענן' למשל).

6. שקיפות נרחבת וכוללת, המאפשרת גם לעתים  מבט-על לבחינת השרשרת כולה.

7. טכנולוגיות BIG DATA לזיהוי מגמות בתחום.

8.פלטפורמות ללימוד חברתי: לעזרה וקידום של עובדי הרשת.

9. שרשרות מרוכזות-פתרון

 

מתוך DC VELOCITY, 09.2017

 

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ


בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לקוחות קטנים ובינוניים. חן גולדנר, סמנכ"ל לוגיסטיקה ושרשרת אספקה בפריץ, היזם של הפרויקט כי השירות החדש מאפשר בקרה ותפעול כל שרשרת האספקה של הלקוח בתוכנה אחת ובכל פלטפורמה – וזאת במרכזי האחסון והשילוח של פריץ. הפתרון מייתר את הצורך של לקוחות אלו  בניהול התהליכים הלוגיסטיים ובאחזקת מחסן על כל הכרוך בכך. חן גולדנר אומר כי בדיקות העלו כי על ידי העברת הטיפול בכל התחומים הללו לחברה מתמחה ובעלת אמינות וניסיון כמו פריץ, יכולה החברה לחסוך כ-30% עד 40% בעלויות ולהתמקדטוב יותר בתחום הליבה שלה.

הקנייה ברשת יוצרת מבנה חדש לשרשרת האספקה

יורם בוטניק

נכון שזו אמריקה והמרחק גדול, אבל המגמות בסחר אלקטרוני והשפעותיהן על הלוגיסטיקה כבר הולכות ונפרשות – והן יגיעו, באופן זה או אחר, גם הנה וכדאי להכירן כבר כיום.
בארה"ב המודל המסורתי של "חישור האופניים", כלומר מרכז (לוגיסטי) ממנו יוצאים קווי אספקה לכל עבר באזור 'שלו', צמח לו מודל חדש הבנוי על ריבוי ספקים, תקשורת דיגיטלית, ואוטומציה חכמה.

כדאי לשים לב לכמה נתונים: בתחום הקמעונאות, הסחר האלקטרוני גדל ב-15% שנתית והגיע להיקף מכירות של 370 מיליארד דולר. ההיקף של B2C כלומר אספקה ישירות לצרכן כבר מגיע שם ל-8% מסך כל מכירות הרשתות והוא צפוי  להגיע 14-16% (טריליון דולר) בעוד 5 שנים (בארץ הרבה פחות בינתיים).

מתגלה אפוא מודל חדש לגמרי. במקום שהספקים-יצרנים 'דוחפים' תיבות ומשטחים לחנויות פיסיות הצרכן הדיגיטלי 'מושך' סל-מוצרים (customized basket) לאתר איסוף מועדף (בית, בחנות, אתרי איסוף וכ'). התופעה יוצרת שינוי מבני בתפיסת שרשרת האספקה המקובלת.

שתי תופעות מאפיינות את הלוגיסטיקה של הסחר האלקטרוני:
א. מיקום מבחר ומגוון המוצרים קרוב לביקוש: כדי להגדיל את חלקן של ההזמנות באינטרנט ולצמצם עוד ועוד בזמני האספקה ללקוח, הקמעונאים וחנויות המותגים הם מקדמים פריסה קרובה של מרכזי מילוי הזמנות (fulfillment centers) שם ניתן לטפל במגוון רחב של יחידות ניטול. איסוף המוצרים ובניית הזמנת הלקוח האינדיווידואלי מתבצע שם בעזרת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר כמו מסועים משוכללים עם  eaches picking (חיישנים לזיהוי ספציפי של מוצרים על המסוע) – ולא במחסן האחורי של החנות.

 בין 2010 ל-2016 השקיעה אמזון כ-13 טריליון! דולר בפריסת מרכזים כאלו ברחבי ארה"ב. גם וול מארט הקימה 6 מרכזי איסוף ושילוח כאלו, וגם רשתות אחרות הצטרפו לחגיגה, לרוב בעזרת ספקי שירותים לוג'.

ב. גובר הביקוש למסירת 'המייל האחרון': לפי נתוני UPS 50% ממסירות המשלוחים שלה מיועדות לצרכני 'המייל האחרון' (ממשלוחי הסחר האלקטרוני בכלל). המשלוחים עוברים ממרכזי האיסוף והשילוח לחנות מקומית או נקודת איסוף אחרת שבחר הלקוח. מילוי הזמנה כזו לקח 8 ימים לפני שלוש שנים, היום הוא 5 ימים ועוד צפוי לקטון.

 ה'מייל האחרון' הוא סיפור יקר. קמעונאים וספקי מותגים מובילים בארה"ב משלמים  בין 55  ל-65 מיליארד דולר בצורך לאסוף, לארוז ולהביאם לבית הלקוח. היקף משלוחים אלו הגיע ל-370 מיליארד דולר בשנת 2016, והוא אחראי על15-18% מן ההוצאה על מכירות הספק (בהשוואה ל-4-9% בחנויות המסורתיות).

בארה"ב הביצוע של משלוחי סחר אלקטרוני מתחלק בין UPS, פדקס, ושירות הדואר האמריקני, ישנם ספקי משלוחים לטווח קצר, וגם פלטפורמות מעורבות כמו אובר ודליב. המבנה הקיים של הגדולות (חישורי הגלגל) – הן מחזיקות ב-85% ממסירות המייל האחרון כיום בהוצאה של 30 מיליארד דולר - כופה על הגדולות שילובים שונים כדי לעמוד בתחרות.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

"אמזון מפסידה במסירה המוקדמת"
בעקבות כתבה של דן גילמור, עורך ב-Supply chain Digest
בשנת 2016 לאמזון היו הכנסות ממשלוחי מוצרים בכמעט 9 מיליארד דולר, אבל היא הוציאה סכום כפול כמעט של 16.16 מיליארד על העלויות של משלוחים מהירים אלו לצרכנים, כלומר בעצם היא מפסידה עליהם. אולם הצמיחה הכללית שלה, ובעקבות זאת גם במנייה שלה בעשרות אחוזים, מפצה על כך בבירור. אמזון יודעת זאת כמובן, אך מאמינה, בצדק, שהגידול הענק בהיקף הלקוחות מקזז בקלות הפסדים אלו.
אגב, התוצאות הפיננסיות של UPS – שהולכת בעקבות אמזון, בלית ברירה (גם פדקס) - ברבעון האחרון מצביעות על קיטון ברווחיות עקב הגידול במשלוחים 'המוזלים' של לקוחות רשת.
תהליך זה, שהוא הרסני לרשתות המסורתיות, יצטמצם דרמטית כאשר הצרכנים ייאלצו לשלם עבור העלות האמיתית של המשלוחים הללו. שהרי במציאות, לעולם המחיר בחנות נמוך מזה שבסחר המקוון.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------


הצמיחה של "מסירה באותו יום"
קמעונאים מנסים כמובן לקצר את זמן מילוי ההזמנה. מכון מחקר מצא כי היקף אספקת 'באותו יום' יגיע ל-3-4 מיליארד דולרם בשנה הבאה. (בעיקר מזון, מוצרי צריכה ופריטי יוקרה). כך רוצה הצרכן האמריקאי 'החדש' והם גם מוכנים לשלם עבורו, בעוד המוכרים מחפשים כל דרך להקטנת ההוצאה הכרוכה בכך. הרווחיות כאן תלויה בביקוש ובמיקום של מסלול חלוקתם. המגמה הכללית מצביעה על המשך גידול בתחום זה.
לסיכום, מה שמאפשר את צמיחת הסחר האלקטרוני הן הטכנולוגיות הדיגיטליות המתקדמות והגידול המואץ באוטומציה, ובין השאר בינה מלאכותית, אלגוריתמים חדשים לעיבוד נתונים סטטיסטיים שמאפשרים חיזוי מדויק של ביקושים, החזקת מלאים ועוד. ובפתח – רובוטים לאספקת משלוחים שינווטו את דרכם במרחבים האורבניים (שלא להזכיר כלי טיס זעירים). טכנולוגיות נוספות 'בשטח': אנליזה עם 'ענן', חיישנים לזיהוי לפי תמונה, קישור מיידי ועוד.


מבוסס על מאמר של קליף הולסט
Supply Chain Digest/Material Handling editor


 

 conducter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018


 

הבאנר של הפורום לניהול שרשרת האספקה

theforum

 

flower2 170

 

 

 

logistics banner

 

logisti-net banner

 

 

 

 

 

iscmc

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

על פורטל הספקים של שירותי בריאות כללית

 גדי כהן, ראש חטיבת לוגיסטיקה, תשתיות ומערכות מידע שירותי בריאות כללית    מתוך מצגות הכנס ה-

ספקית המשקאות הבריטית שיפרה את ביצועי הליקוט וניהול המלאי עם מערכת של Zetes

כיצרנית הבריטית המובילה של משקאות עילית בחביות ובבקבוקים, Marston’s מפעילה 5 מבשלות, הפזורות באתרים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

מלגזות

הגדולות של השנה החולפת

יורם בוטניק   שלוש ספקיות המלגזות הגדולות בעולם אולי לא שינו את מקומן בראש הרשימה שמפרסם ג'וש בו

מצבר בטכנולוגיה מתקדמת

מפעלי דיימלר-בנץ בברמן, גרמניה, מהגדולים באירופה, בחרו בטכנולוגיית מצברים לכלי רכב ושינוע חדשה מ

בשרשרת האספקה

החידושים שיובילו את שרשרת האספקה

יורם בוטניק    דו"ח של גארטנר מציין 9 טכנולוגיות ואסטרטגיות שיובילו את שרשרות אספקה כבר

מוצרים מתכלים – לדחוף או למשוך

 חוקר צרפתי, טום מק'נמארה, מנסה לבחון איזו שיטה בתחום של מוצרים מתכלים יעילה יותר – דחיפה או מש

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ

בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לק

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

הבטחות חלולות

   לפני כ-50 שנה גידלו ושווקו בקליפורניה 2.2 מיליון טון עגבניות לייצור רוטב העגבניות הידוע, שבגי

תורת המשחקים במכרזים מקוונים

  רו"ח ליאור אגאי, 2014 האונ' העברית, ירושלים  שרשרת האספקה   מכרז מקוון מתנהל בזמן אמת באמצע

אתגרי ניהול המלאי

כלים וטכנולוגיה לתמיכה בקבלת החלטותתוכנות CPFR לתכנון משותף נמצאות עמנו כבר כעשרים שנה ובדרך כלל פו

סיפורי פרוייקטים

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות   

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה