אותות אזהרה לשרשרת האספקה

 

warning1 1. יש לך מטרות או משימות אבל לא אסטרטגיה ברורה: אתה רוצה לשפר מדדי ביצוע מסוימים אבל חסרה לך אסטרטגיה איך להגיע לכך. כיום ניתן להיעזר בכלי תכנון המציעים מודלים מגוונים למטרה זו. תכנה כזו עוזרת למנהלים לבחון לעומק וברזולוציה גבוהה חלופות אסטרטגיות ומה כרוך בכל בחירה מבחינת העלויות, הקושי בהטמעה, היתרונות

וכ'.


2. אנשים בארגון שואלים: מדוע אנו עושים זאת כך דווקא? למשל, מדוע מרכזי ההפצה שלנו ממוקמים שם דווקא? אולי מגוון המוצרים והלקוחות שלנו השתנה מאד בשנים האחרונות ומחייב היערכות שונה? הצרה היא שמנהלים נוטים להתרכז בטווח הקצר ותכופות אינם מבחינים בשינויים ארוכי הטווח. דוגמה: מקובל היה לחשוב שאחזקת מלאי היא יקרה ואילו מחירי התובלה זולים, אבל כיום המציאות הפוכה וראוי לשקול הגדלת מלאים דווקא.
warning2
3. מספר המוצרים והלקוחות גדל בקצב מהיר מן התקציבים שלך: אנשי השיווק למשל להוטים להוסיף 'להיטים' חדשים ומבטיחים לכאורה, אבל עליך להרגיל אותם להוריד מן המדפים פריטים קיימים בתמורה וזאת ללא סנטימנטים, כי הרשת מוגבלת ביכולותיה.

4. בחן בפתיחות שיתופי-פעולה, קונסולידציה ואפילו מיזוג עם חברות אחרות: כמובן כאשר נראים יתרונות מוכחים לשני הצדדים. בארה"ב כבר מקובל מזמן רשתות המקיפות את כל היבשת אבל באירופה זה מחלחל יותר לאט.


5. כשל שירות רציני: אם זה קורה יותר מפעם אחת, יש לך בעיה מערכתית (זה אופייני יותר לשרשרות אספקה 'רזות' עם מלאים מינימאליים וכן למוצרים עם ביקוש משתנה).

6. 'פחד באוויר', הבוס עצבני: לכאורה ללא סיבה נראית לעין. התרופה: הערכת סיכונים מחודשת להקטנת האי-ודאות והסיכונים נוכח 'קטסטרופות' אפשריות.

7. בחן את החוזה עם ספק TPL: מוטב לבחון זאת לקראת סיום מועד ההתקשרות הנוכחית. ייתכן ששינויים פנימיים מחייבים הסכם שונה או ספק שירותים אחר

.
 

DCVelocity, July 2013