Get Adobe Flash player

שרשרת אספקה – 6 תובנות

 ירון נחמנה, יועץ בכיר לשרשרת אספקה, חברת ISCS

 

comp.1 סקר שרשרת האספקה הגלובלי השנתי של חברת PwC אשר כלל למעלה מ-500 מומחי שרשרת אספקה מאירופה, צפון אמריקה ואסיה ממגוון חברות ומגזרי תעשיה, מתווה שש תובנות מרכזיות בתחום ניהול שרשרת אספקה לשנת 2013. להלן תמצית התובנות.

 

 1. ארגונים אשר מתייחסים לשרשרת האספקה כנכס אסטרטגי משיגים ביצועים גבוהים ב-70%
הארגונים המובילים מציגים 15.3 סבבי מלאי לעומת 3.8 אצל הארגונים הנחשלים - עובדה שמצביעה על יעילות תפעולית ושביעות רצון גבוהה של לקוחות הארגון, שבאה לידי ביטוי גם בשורה התחתונה. הארגונים המובילים מציגים רווח ממוצע של 15.6% EBIT לעומת ממוצע של 7.3% אצל הנחשלים.

 

2. התמקצעות בכדי לעמוד בדרישות הלקוחות
אתגרי שרשרת האספקה הינם רבים ומגוונים החל מגידול בעלויות ושחיקת רווחיות, דרך מתן מענה לצרכים שונים של הלקוחות, תנודתיות גבוהה בשוק, פערים בכ"א מיומן ועוד.
הארגונים המובילים מתמודדים עם ריבוי האתגרים הללו ע"י התמקדות בשלושה מנועים:
• רמת שירות גבוהה בכמות ובזמן.
• הפחתת עלויות וגמישות בשרשרת האספקה.
• הטמעה של כלים וטכנולוגיות המאפשרים גמישות לוגיסטית ומפשטים תהליכים עסקיים.

הארגונים המובילים מתמקדים במספר מנופים על מנת להגדיל את הערך משרשרת האספקה. שני המנופים שמייצרים את הערך הגבוה ביותר הם מקסום ביצועי האספקה וצמצום עלויות האספקה.
90% מהארגונים המובילים השיגו ביצועים של למעלה מ 96% תודות לתהליכי תכנון מקצה לקצה (Integrated business planning), הגדלת סבבי המלאי ואופטימיזציה של מלאי הביטחון.

 

3. קונפיגורציה של שרשרת אספקה לפי לקוחות
הארגונים המובילים מתאימים קונפיגורציות שונות של שרשרת אספקה בהיבטים של תהליכים, רשת לוגיסטית ורמות שירות שונות עבור מחירים שונים. יחד עם זאת ארגונים אלו ממוקדים יותר מבחינת ערוצי ההפצה: רק 35% מהארגונים המובילים נעזרים ביותר מערוץ הפצה אחד לעומת למעלה מ 80% אצל הארגונים הנחשלים. השילוב של מיקוד בערוצי ההפצה יחד עם התאמת התהליכים ושירות הלקוחות מהווים נוסחה מנצחת.

 

4. מיקור חוץ מול שימור יכולות ליבה
ארגונים מוציאים למיקור חוץ 60% מהאחסנה והפעילות הלוגיסטית וכ-50% מפעילויות הייצור אך ישמרו בתוך הארגון תהליכי ליבה אסטרטגיים כגון תכנון המכירות והתפעול (S&OP), רכש אסטרטגי ומחקר ופיתוח.
תהליכים אלו מנוהלים באופן מרכזי בעוד שתהליכי ייצור והפצה מנוהלים לפי אזורים גיאוגרפיים על מנת להגדיל את יכולת הגמישות. באופן מעניין תהליכים אלו נכונים לכל הארגונים ולא רק למובילים.

 

5. השגת יתרון תחרותי ביכולות שרשרת האספקה
ארגונים רבים דואגים לספק את מוצריהם באופן יעיל אך הארגונים המובילים לא מסתפקים בכך ויוצרים יתרון תחרותי בעזרת תהליכי יחודיים כגון ניהול בזמן אמת של תמונת הביקושים והאספקות יחד עם הספקים והלקוחות המרכזיים או ניהול יעיל של המיסוי בשרשרת האספקה. ארגונים בשווקים מתפתחים אינם ממתינים להתפתחות הדרגתית שאפיינה את השווקים המפותחים וסוגרים את הפער במהירות.

 

6. אימוץ טכנולוגיות מתקדמות של הדור הבא והתעניינות גוברת בתחום הקיימות בשרשרת האספקה
למרות קיומן של טכנולוגיות מתקדמות להגברת השקיפות וכלים תומכי החלטה מבוססי מנוע סטטיסטי, ארגונים רבים עדיין אינם ממצים את האפשרויות הגלומות בטכנולוגיות אלו. זה עומד להשתנות: יותר ממחצית מהנשאלים ציינו כי הם בתהליכי יישום או מתכוונים ליישם כלים חדשים לשיפור השקיפות ולאוטומציה של תהליכים. תחום זה בולט בעיקר במגזרי הפארמה, הטכנולוגיה, הטלקום, הקמעונאות ויצרני מוצרי הצריכה שמתכוונים להשקיע באופן משמעותי בתחום זה בשנים הקרובות.

 

פורסם בעלון הדיגיטלי של מנהלי טכנולוגיות מידע בישראל, מאי 2013

 


 

בספר של דאגלס ר. הופשטטר מצאנו רשימה של יכולות התבונה האנושית. את חלקן היינו מאחלים למנהלי שרשרות אספקה:
1. להגיב למצבים בגמישות רבה מאד
2. לנצל נסיבות מקריות
3. להבין מסרים לא ברורים או סותרים
4. לזהות את החשיבות היחסית של גורמים שונים בתוך מצב

 

יורם בוטניק

 

 conducter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018


 

הבאנר של הפורום לניהול שרשרת האספקה

theforum

 

flower2 170

 

 

 

logistics banner

 

logisti-net banner

 

 

 

 

 

iscmc

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

10 מיליארד דולר – רכש IT של וולמארט

לפי דו"ח של IDC רשת המרכולים הענקית רכשה מוצרי IT בהיקף של 10 מיליארד דולרים, ובכך היא במקום הראשון, כמע

טכנולוגיות מידע בשרשרת האספקה

מתוך אתר http://erp.org.il     במפגש שנערך ב-24.3.15 במסגרת מפגשי "שולחן עגול" של מועדון המנמ"רים מיסודן ש

ענן על ראשינו, הרוח איתן

     סגן-נשיא חברת המחקר גארטנר C.D.Klappich חוזה כי בשנים הקרובות נראה שתי מגמות בולטות על ניהול

מלגזות

מחלקות מלגזות תעשייתיות

​​מחלקות מלגזות ​(classes)  

ושוב לנושא המצברים

בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018 יורם בוטניק נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה ש

עם סיכום השנה החולפת ברישום מלגזות

בסיכום השנתי של 2017 של רישום מלגזות חדשות בישראל (בטבלה משמאל) נרשמת עלייה מתונה לעומת שנה קודם. עליו

בשרשרת האספקה

אותות אזהרה לשרשרת האספקה

   1. יש לך מטרות או משימות אבל לא אסטרטגיה ברורה: אתה רוצה לשפר מדדי ביצוע מסוימים אבל חסרה לך א

תכנון בתנאי אי-ודאות

 איציק לוי,  מנכ"ל IGPS מומחה בהקמה, ניהול וקידום מערכי תפעול ושירות מצייד עסקים בכלים לקיום ההב

לעשות יותר עם מה שיש

        בהרצאה מלווה במצגת בפני באי הכנס השנתי של האיגוד הישראלי לניהול שרשרת האספקה אמר

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ

בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לק

מלאי ורכש

מדוע המלאים לא יורדים?

מדוע המלאים לא יורדים? בעקבות Manufacturing Engineering ספטמבר 2006 ריצ'רד ג'. שונברגרהמסלול שעובר המוצר בין מפע

10 כללים לרכש נכון

מחלקות הרכש הולכות ותופסות מקום מרכזי במבנה הארגוני המתקדם. ההבנה שרכש נבון ויעיל יכולה לשפר דרמטי

שגיאות נפוצות ותיקונן בניהול מלאי

 מומחה מראשי חברה המספקת תוכנות לניהול מלאי, מציין כמה שגיאות נפוצות שעושים המשתמשים – יצרנים ו

סיפורי פרוייקטים

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות   

החלטות אסטרטגיות – מתי ניתן לסמוך על תחושותיך הפנימיות?

  יורם בוטניק:    אנו מביאים בפני הגולשים קטעים מראיון מעניין מאין כמוהו של מערכת הרב

מערכות מידע ותפעול במרלו"ג טמפו

 נפלאות התוכנות לניהול שרשרת האספקה של ענק התוכנות SAP הוצגו בפני קהל של קרוב למאה משתתפים, רבים מ