Get Adobe Flash player

תכנון בתנאי אי-ודאות

 איציק לוי,  מנכ"ל IGPS

מומחה בהקמה, ניהול וקידום מערכי תפעול ושירות מצייד עסקים בכלים לקיום ההבטחות העסקיות

 

השוק הישראלי מפגין בקיאות מעוררת הערצה (באמת!), בכל הנוגע להבנת אילוצי שרשראות האספקה והכרת הגישות הניהוליות להתמודדות עם אילוצים אלה. על פי המשתקף בכנסים המקצועיים ולאור הפרויקטים הנועזים בשרשראות האספקה של החברות הישראליות, ניכרת פעילות ערה של אימוץ והטמעת המתודולוגיות אשר בקידמת הידע.

planner1 אולם, כאשר באים לבחור וליישם את הכלים המקצועיים שתומכים בניהול איתן ומתקדם – יציב ואפקטיבי - של השרשרת וביישום מוצלח של המתודולוגיה, נוצרת הזדמנות ל "יצירתיות מקומית" (פירצה) אשר מסכנת את מימוש התועלת הרצויה.

בסופו של דבר, הצעד הראשון במעלה החיפוש אחר דרך המלך יהיה תמיד ניסוח/חידוד/הצגת הבעיה אשר לאורה מתבקש הפתרון.
כאשר אנו טוענים לשיפור הזמינות והעלאת איכות ביצועי עיתוד המלאי, תמיד תישאל השאלה: כמה לרכוש, כמה לייצר, כמה להחזיק בכל אתר לוגיסטי - ומדוע?

מדוע זה כל כך מורכב ומסובך?
uncertain2 התשובה פשוטה להפליא: ההתמודדות עם אי-הוודאות אינה מדע מדויק. הפתרון לא יכול להימצא בנוסחאות סטטיסטיות וגם לא באלגוריתמים מורכבים המנסים "לחזות" את הלא נודע. אבל ההחלטה המתקבלת היא בעלת השפעה רבה עבור הארגון ולעיתים היא הגוזרת בין רווח להפסד.
החיזוי של הכמות הנכונה להשגת מקסימום מכירות במינימום מלאי, אינו אפשרי!
לעומת זאת, השאיפה למקסימום מכירות במינימום מלאי – בהחלט מטרה עסקית ראויה ונעלה!

מה עושים:
1. מיפוי "גורמי שרשרת האספקה" לקבוצות השפעה מבחינת אי-הוודאות
2. זיהוי ואבחנה בין הידע הוודאי לבין הידע "הנסתר", בכל מכלול. נופתע לגלות שצד ההיצע ודאי יותר ומתמסר יותר לניהול ושיתוף פעולה.
3. במידת הצורך, שבירת מכלולים "קלאסיים" נוכח רמות שונות של אי-ודאות.
[לדוגמה: כאשר רמת אי הוודאות לגבי צריכת פריט מוגמר שונה מרמת אי-הוודאות לפריט בן/נכד אשר מזין מגוון פריטים מוגמרים].
4. הגדרת "תרומת גמישות" [מה המרכיב המרכזי המאפשר מידת גמישות למאמץ האירגוני], בכל מכלול.
5. זיהוי האילוץ (לעיתים נמצא מספר אילוצים) המרכזי בעל השפעה אפקטיבית על הגמישות, בכל מכלול.
6. בניית "באפרים" [גורם ריכוך (עתודה) נוכח תנודות לא ודאיות ולא צפויות של צריכה ואספקה] לכל פריט, בכל מכלול. כן! לכל פריט בכל אתר!
והעיקר, אבחנה בין המכלולים שבשליטת הארגון לבין אילו שאינם בשליטתו והוספת מנגנוני גיבוי והתראה לצורך התמודדות מהירה, נוכח שינויים בלתי צפויים.

ובמילים אחרות, הפרדה בין נתוני הביקוש ומופעי הצריכה אשר אינם ניתנים לחיזוי, לבין מכלולי האספקה המאפשרים קביעת "רמות שירות", זמני תגובה, ניהול מבוקר של הקיבולות הפיזיות, משטר הקדימויות ותיזמון האספקות [ייצור, רכש, הפצה].


פעולת התכנון כוללת:
1. מימוש התכנית: השלמת הבאפרים החסרים, תיאום מועדי אספקה בהינתן מגבלת קיבולת סופית, שיקוף (שילוב בכלי התכנון) של המידע הוודאי (כגון: מתי יתחיל המבצע; עונתיות; וכדומה).

2. עדכון התכנית וכיוונון המכלולים: התייחסות להתראות [לעדכן גודל באפר? לעדכן פרמטר? לסייג קבוצת פריטים?], תיעוד וניתוח חריגים ולחולל תהליכי שיפור מתמשך על בסיס עובדות שכיחות.

3. מדידה: הפקה ושיקוף המדדים – ביטוי למידת ההצלחה. תוצאות לעומת היעד (מטרה כמותית). זיהוי המכלולים ה"קשיחים" [אלה שתרומתם לגמישות נמוכה והשפעתם על התוצאות מורגשת].

שימו לב: הפעולה הקלאסית (לכאורה) של ה"פלנר" (planner) לפיה עליו לקבוע כמות וזמן, מהווה חלק קטן (עד 10% מזמנו) מסך פעילויות התכנון! [כפוף להצטיידות בכלים המתאימים והפעלת התכנית המלאה].

 

 אמור מעתה, ארבעה גורמים משפיעים על אי ודאות, איתה מתמודד המתכנן:
השיווק שיוצר את המותג ומרכיב את "סל ההבטחות" הראשוני.
שרשרת האספקה המקיימת את ההבטחות התפעוליות (איכות, מקום, זמן, כמות, מידה צבע, שירות).
הצרכן אשר יוצק את "צרכיו האנושיים" אל "חווית הקניה" ומעניק "תו-אמון", בהתאם ואמצעי תשלום, בע"ה.
המתחרים שאינם מקפידים בעמדות השמירה ומביאים את מלוא אונם בחדשנות ויצירתיות ומלחמת גבורה.


כאשר ביד אחת הצהרות השיווק, מגוון ערוצי ההפצה ומופעי הצריכה, וביד השנייה, מכלולי התפעול הכמהים להנחיות אופרטיביות -  והעין השלישית המצוידת בכלים ייעודיים ואוטומציה מתקדמת -  יכול המתכנן לצעוד בבטחה (מסערה לסערה), לעבר מדדים ראויים ורווחיים יותר.
ואם יקפיד בתכנית המלאה ויפעיל את הכלים הנכונים ותהיה לו התעוזה לעמוד על הסדר התפעולי כהילכתו, מובטחת לו מלאכה של מקצוענים, רצופת סיפוק ומקדמת מדדים וביצועים עסקיים, לשביעות רצון המנכ"ל וגם הבעלים.


בעקבות ניוזלטר ERP מאי 2013

ליצירת קשר: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 


 

דו-שיח
מזכירת מנהל החברה ליועץ: אני זקוקה לתיאור הפרויקט שלך ולפירוט העלויות הצפויות שלו.
היועץ: עיקרון אי הוודאות קובע שאם אתה מבין פרויקט – לא תדע את עלותו, ולהיפך...
המזכירה: המצאת את זה רק כרגע
היועץ: אבל אין הוא בהכרח שגוי!

 

 

 conducter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תשכ"ח -​ לשנה טובה


 

הבאנר של הפורום לניהול שרשרת האספקה

theforum

 

flower2 170

 

 

 

logistics banner

 

logisti-net banner

 

 

 

 

 

iscmc

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

תקציבי מערכות מידע הם תעלומה עבור מנהלי הארגון

     אריה עמית, יועץ אסטרטגי בכיר ל-IT ואמיר פייגנבוים מנמ"ר מכללה אקדמית תל אביב    מת

10 מיליארד דולר – רכש IT של וולמארט

לפי דו"ח של IDC רשת המרכולים הענקית רכשה מוצרי IT בהיקף של 10 מיליארד דולרים, ובכך היא במקום הראשון, כמע

על בחירת מערכת סריקת בר-קוד

להלן כמה טיפים לעזרה בבחירת מערכת כזו: 1.נצל האפשרות של בדיקת מערכת כזו לתקופת ניסיון כדי לראות עד כ

מלגזות

שינויים מעטים בדירוג יצרני המלגזות העולמי

על פי הדירוג האחרון של MMH ממשיכה טויוטה להוביל את טבלת מובילי הדירוג, עם הכנסות של 8.563 מיליארד דולר,

יצרני המלגזות המובילים 2016-7

  1.      טויוטה  2.      KION 3.      מיצובישי-ניצ'יו 4.&

בשרשרת האספקה

ניתוח ומדידת שרשראות אספקה ע"פ מודל SCOR

ניתוח ומדידת שרשראות אספקה ע"פ מודל SCOR   חן אשכנזיאביב ניהול הנדסה ומערכות מידעמודל SCOR - supply Cha

הביאו כסף אבל נכשלו בתפעול

יורם בוטניק בוועידה ה-6 לרכש, לוגיסטיקה ושרשרת האספקה של "מידע כנסים" בכפר המכביה השתתפו רביםשהאזינ

בעולם הקמעונאות – אתגרי דור ה-Z

הפדרציה הלאומית לסחר קמעונאי בארה"ב מפרסמת 10 תחזיות לצפוי לנו בתחום זה בשנה הקרובה:   1. יות

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

אל תסמוך על האינטואיציה

יורם בוטניקתכופות אני מוצא שנושא רמות המלאי מתסכל את העוסקים בו, כותב מומחה ידוע בתחום, רבים מהם  

שגיאות נפוצות ותיקונן בניהול מלאי

 מומחה מראשי חברה המספקת תוכנות לניהול מלאי, מציין כמה שגיאות נפוצות שעושים המשתמשים – יצרנים ו

ניהול מלאי מתקדם

מתוך סקירה מקיפה על ניהול מלאי מתקדם מאת שני מחברים: Norm Saenz, Don Both הם משתתפים קבועים במגזין Logistics Manageme

סיפורי פרוייקטים

פרויקט מחשוב רצפת הייצור בפלסן סאסא

הרצל בן ציון מנכ"ל משותף בפסגה ומנחה הפרויקט   פלסן סאסא היא חברה ישראלית המתמחה בתכנון ואספקת

החלטות אסטרטגיות – מתי ניתן לסמוך על תחושותיך הפנימיות?

  יורם בוטניק:    אנו מביאים בפני הגולשים קטעים מראיון מעניין מאין כמוהו של מערכת הרב

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה