Get Adobe Flash player

אסטרטגיות לשרשרת אספקה

 

 

 

  

מחקרו ההיסטורי של מרשל פישר בנושא הניב מחקרים נוספים המציגים מאז כמה מודלים לניסוח אסטרטגיה agile80לשרשרת האספקה. חוקרים מזהים כיום 4 גורמי מפתח קריטיים לגיבוש מעין "מפת דרכים" לגיבוש אסטרטגיה כזו: מאפייני תחום התעשייה או השוק בו פועל הארגון, ערך מוסף ייחודי (המיצוב התחרותי שלו), התהליכים הפנימיים בשרשרת שלו, והמיקוד הניהולי של הארגון.

6 מודלים לשרשרת האספקה
לאחר שחברה או ארגון מבינים היטב את הגורמים שצוינו לעיל, הם יכולים להחליט, איזה מבין 6 המודלים מתאים להם. אנו מחלקים אותם לשתי קבוצות: אלו המכוונות להשגת יעילות ואלו המכוונות לתגובתיות מרבית.

 

שרשרות אספקה "יעילות"
בקבוצת ה'יעילות' (effidiency) נמצאות בדרך כלל תעשיות המלט, פלדה, נייר, מוצרים בייצור המוני והדומות להן, ושרשרת האספקה שלהן מאופיינות ב'יעילות', 'מהירות', ו'זרימה רצופה'.
מודל ה'יעילות' כאן מתאים לתעשיות הפועלות בשוק תחרותי, עם מתחרים אחדים על אותם לקוחות, ללא יתרון תחרותי ייחודי (מה שמכונה במאמר (value proposal, והתחרות ביניהן היא בדרך כלל כמעט רק על המחיר. עוד מאפיינים: ביקוש לא יציב, הייצור מבוסס על תחזיות שיווק, אמינות גבוהה באספקה.
מנהלים בקבוצה זו חייבים להתרכז בהשגת "יעילות מקצה לקצה", בעיקר באמצעות מה שקרוי ניצול נכסים תוך יעילות מרבית של הציוד – להורדת עלויות, וכן לדאוג לתחזיות ביקוש מדויקות. למודל שרשרת האספקה מצליח מסוג זה חייבות להיות התכונות הבאות:
1. עודף כושר ייצור (קיבולת) להתמודדות עם שיאי ביקוש.
2. SKU פורטפוליו קטן יותר
3. מחזור הייצור מתוכנן לרצף הגיוני של SKU (פחות זמן להתאמות וכוונונים מחדש)
4. אחידות מרבית במטענים להקטנת עלויות שינוע – עם אפשרות לקונסולידציה
5. קיבולת מספיקה של מחסנים לתקופות ביקושים גבוהים
6. שיתופי פעולה עם לקוחות קבועים ועם ביקוש יציב

eff80 

המודל 'המהיר'
מתאים לחברות של מוצרים "אופנתיים" עם מחזור חיים קצר וכאלו המוכרות באמצעות קטלוגים. ללקוחות חשובה מהירות זמינותם בשוק. נדרשת יכולת פיתוח מוצרים חדשים מהירה במחיר סביר וכן הקטנת עלויות שוק (market mediation costs). הייצור כאן מתבסס על מנה (batch) יחידה ל-SKU ומתבסס על תחזיות שוק. הגורמים להצלחה במודל זה הם:
1. מאגר גדול של ספקים (או ייצור במיקור חוץ)
2. SKUs אופייניים המתאימים למערך
3. נדרשות תחזיות מדויקות מאד לניבוי מגמות שוק וכן S&OP מתקדם.
4. בגלל שינויים תכופים במוצרים הנדרשים, נדרשת גם יכולת לייצר במנות קטנות ולרכוש חומרי גלם בכמויות קטנות.
5. סטנדרטיזציה בחומרי גלם מפשטת את המערך.

 

מודל "זרימה רציפה"
מאפייניו העיקריים: יציבות בביקוש ובאספקה עם מערך ייצור ותהליכים המבטיחים זאת. אופייני לשרשרות אספקה בוגרות, עם חידוש מלאי קבוע על פי נתוני רמות מלאי מינימום אצל הקמעונאי. מתאים לעסקים אם חיי מדף קצרים (מוצרי חלב, לחמים), מחייבים מערכות שיתוף מידע מתקדמות. גורמים חשובים כאן הם:
1. קבלת הזמנות מסודרת ואמינה במועדים קבועים, (ולא לפי זמן ביצוע ההזמנה).
2. מחזור הייצור חייב להיות מתוכנן על פי רצף הגיוני של SKUs להקטנת זמני כוונון המערך.
3. העדפת לקוחות גדולים עם ביקוש קבוע ולעתים 'דחיקת' אלו עם שינויים תכופים.

 

שרשרות אספקה "תגובתיות"cooperation120
אלו מאופיינות באי-ודאות גבוהה של ביקושים ועלויות שוק גבוהות המחייבות מודל 'זריז', 'מותאם להזמנה', ו'גמיש'.

 

המודל הזריז (agile)
מתאים ליצרני מוצרים עם מאפיינים ייחודיים לכל לקוח, במנות קטנות, לרוב עם ביקוש לא ניתן לחיזוי, "מייצרים על פי הזמנה" (עד "נקודת הניתוק"-decoupling point – שממנה מוסיפים חלקים בהתאם לקונפיגורציה) עם דגש זריזות בהתאמת הייצור לביקושים – ללא התקנת קיבולת-יתר. גורמים קובעים כאן הם: ריכוז מוקדם של מוצרים דומים במרכיביהם, שיתוף פעולה עם הלקוח ועוד. תעשיות אופייניות: אריזות, כימיקלים מיוחדים, שירותי עיבוד מתכות ודומות.

 

מודל 'לפי הזמנה' (custom-configured)
רלוונטיות גבוהה ליחס בין עלות נכסים לעלות הכוללת, מאופיין בריבוי קונפיגורציות אפשריות של המוצרים הסופיים – לרוב על ידי צירוף חלקים בעת ההרכבה ב'נקודת הניתוק' – (לעתים מודל זה מתחיל רק מנקודה זו). קשה להפיק תחזיות מדויקות וכדאי להתקין עודף כושר ייצור לעמידה בהזמנות משתנות. האתגר העיקרי כאן הוא להקטין את הסיבוך והמורכבות.
אופייני ליצרני מחשבים (דל ואחרים), כלי רכב, תעשיית הנייר, מסעדות שירות מהיר.

 

המודל הגמיש
מתאים לחברות העובדות מול ביקוש לא צפוי עם 'שיאים' ו'בורות'. אופייני לחברות שירות לעזרה במצבי משבר. כאן יש להבטיח זמינות אמצעים קריטיים, תגובה מהירה, יכולות טכניות וטכנולוגיות גבוהות. דוגמאות בולטות הן חברות

המספקות שירות למכונות עיבוד מתכות (חלק שנשבר וכ').

 

 

ערך יורם בוטניק על פי: supplychainquarterly.com

 

 

 

 conducter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

הבאנר של הפורום לניהול שרשרת האספקה

theforum

 

flower2 170

 

 

 

logistics banner

 

logisti-net banner

 

 

 

 

 

iscmc

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

עדכונים בתחום תגי RFID

   עם תפוצה גוברת של סורקי RFID ידניים נוצרת בעיה: איך תדע שהקורא אכן קורא את התג שאליו התכוונת? ה

ענן על ראשינו, הרוח איתן

     סגן-נשיא חברת המחקר גארטנר C.D.Klappich חוזה כי בשנים הקרובות נראה שתי מגמות בולטות על ניהול

טכנולוגיות מידע בשרשרת האספקה

מתוך אתר http://erp.org.il     במפגש שנערך ב-24.3.15 במסגרת מפגשי "שולחן עגול" של מועדון המנמ"רים מיסודן ש

מלגזות

מצבר בטכנולוגיה מתקדמת

מפעלי דיימלר-בנץ בברמן, גרמניה, מהגדולים באירופה, בחרו בטכנולוגיית מצברים לכלי רכב ושינוע חדשה מ

מלגזה 'חסכונית' חדשה בקלמאר

אפשר לומר ש"הענקים" מנסים להיכנס לשוק של "הגדולים" קלמאר השוודית, הידועה כספקית מלגזות ענ

בשרשרת האספקה

רשת סירס הידועה תצא מעסקי הקמעונאות

הרשת הניו-יורקית הידועהSears   מאשרת כי הפסידה 10 מיליארד דולר מאז 2010 והיא חייבת מעל 4 מיליארד דולר ל

אספקה מרכזית ברשתות הקמעונאות

  הערך של ניהול מרכזי   זאב מנצור, מנהל אגף שרשרת האספקה, שופרסל   מודל אספקה מרכזית מיושם

קמעונות רב-ערוצית – רק מעטים מרוויחים

בסקר נרחב (2016) בין 350 ראשי חברות ענק, גדולות וקטנות בתחום הקמעונאות, בארה"ב ובאירופה העלו 2 חברות

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

סיור מקצועי ב"ליימן שליסל"

 ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל וחברת "ליימן שליסל בע"מ" קיימו סיור מקצועי במרכז הלו

מלאי ורכש

אותות אזהרה לחברת החשמל

  על אחסון ואגירת חשמל במצברים יורם בוטניק בעקבות עבודת מחקר של חברת מק'נזי בנושא, יוני 2017 לד

ומהו היחס אצלך בעסק?

  לשכת המסחר של ארה"ב מפרסמת כי השנה, היחס בין מלאי למכירות של הפירמות עומד על 1.41 וזה נחשב חריג,

10 כללים לרכש נכון

מחלקות הרכש הולכות ותופסות מקום מרכזי במבנה הארגוני המתקדם. ההבנה שרכש נבון ויעיל יכולה לשפר דרמטי

סיפורי פרוייקטים

פרויקט מחשוב רצפת הייצור בפלסן סאסא

הרצל בן ציון מנכ"ל משותף בפסגה ומנחה הפרויקט   פלסן סאסא היא חברה ישראלית המתמחה בתכנון ואספקת

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר

כימדע הטמיעה מערכת ברקוד בשיתוף אבוט אינפורמטיקס

  כימדע כימיקלים עדינים הטמיעהבשיתוף אבוט אינפורמטיקס מערכת ברקוד נוספת במפעלה בתהליך הייצור,