זה ייגמר בבכי...

​יורם בוטניק;
 
 בחודש שעבר דיווחנו באתר זה את הידיעה שכניסת אמזון לשוק חלוקה המזון הטרי ומוצרי המכולת בלונדון מסעירה את השוק שם, בו מתחרות בין השאר טסקו, סיינטברי, אסדה ועוד. מנוי חודשי ניסיוני לשירות כזה באמזון עולה כ-7 יורו.
והנה, בדיווח מעניין מחודש זה אנו מוצאים כי מומחה בעל שם וניסיון מעשי רב בתחום הלוגיסטיקה בבריטניה מזהיר את הקמעונאים ואת התעשייה כולה מפני "ציפיות  לא ריאליות" של צרכני ההזמנות המקוונות האופייני לסחר האלקטרוני. הללו מצפים כמובן למילוי מלא ומהיר של הזמנותיהם בעלות הנמוכה ביותר, ואילו הקמעונאים מצדם, ועוד יותר ספקי  TPL שחדרו לתחום תוך תחרות עזה במחיר, עלולים למצוא עצמם מול שוקת שבורה (וכבר היו דברים מעולם, גם בישראל).
בתחום התחרותי הזה מתעלמים לעתים מן העלות – אפילו המינימלית - הכרוכה בערוץ שיווק זה. "הגידול בנפח הפעילות לא יכסה על כך" הוא מזהיר את אלו המשלים עצמם כי בעתיד זה ישתלם. לדעתו התעשייה לא יצרה עדיין מודל כלכלי אמין לתופעה שבה האחסון,  האיסוף, האריזה והמסירה ללקוח,  כולל טיפול בהחזרות – אכן יוכל להתקיים כלכלית.
"רבים התפתו להציע יותר (הטבות) עבור פחות (עלות)", הוא מזהיר גם את ספקי הה-TPL שם, שכמה מהם הפכו למה שהוא מכנה באירוניה busy fools, והאמיצים שבהם ייאלצו יום אחד להשית את העלות הנוספת על הצרכן.

בישראל התחום עדיין בחיתוליו בהשוואה לעולם אבל כבר רואים לא מעט רכבי הפצה של רשתות המזון הגדולות ברחובות הערים.
בבדיקה אקראית ברשת מצאנו כי השירות עד הבית בשופרסל  עומד על 30 ש' בקנייה של עד 750 ש', ובקנייה של מעל 750 ש' זה יורדל-10 ש' (משלוח או איסוף עצמי).
ברשת שקמה של רמי עלות משלוח דומה (29.90) – ללא סכום מינימום להזמנה.
ברשת מגה,התנאי למשלוח הוא הזמנת מינימום בשווי 180 ש'.
ברשת "חצי חינם", 23 ש' עבור הזמנה בשווי 600 ש' מינימום.​
והנה, כבר היום אנו קוראים בעיתון שרשת סיטון לאספקת מוצרי מזון וצריכה יבשים סגרה את האתר שלה לאחר הפסדים ותחרות קשה מול הרשתות הגדולות. "כל משלוח עולה לאתר 50 שקלים" מצוטט שם מומחה וברור שהמודל הכלכלי היה שגוי.

האם מחירים אלו יישמרו גם בעתיד?


.