Get Adobe Flash player

הקנייה ברשת יוצרת מבנה חדש לשרשרת האספקה

יורם בוטניק

נכון שזו אמריקה והמרחק גדול, אבל המגמות בסחר אלקטרוני והשפעותיהן על הלוגיסטיקה כבר הולכות ונפרשות – והן יגיעו, באופן זה או אחר, גם הנה וכדאי להכירן כבר כיום.
בארה"ב המודל המסורתי של "חישור האופניים", כלומר מרכז (לוגיסטי) ממנו יוצאים קווי אספקה לכל עבר באזור 'שלו', צמח לו מודל חדש הבנוי על ריבוי ספקים, תקשורת דיגיטלית, ואוטומציה חכמה.

כדאי לשים לב לכמה נתונים: בתחום הקמעונאות, הסחר האלקטרוני גדל ב-15% שנתית והגיע להיקף מכירות של 370 מיליארד דולר. ההיקף של B2C כלומר אספקה ישירות לצרכן כבר מגיע שם ל-8% מסך כל מכירות הרשתות והוא צפוי  להגיע 14-16% (טריליון דולר) בעוד 5 שנים (בארץ הרבה פחות בינתיים).

מתגלה אפוא מודל חדש לגמרי. במקום שהספקים-יצרנים 'דוחפים' תיבות ומשטחים לחנויות פיסיות הצרכן הדיגיטלי 'מושך' סל-מוצרים (customized basket) לאתר איסוף מועדף (בית, בחנות, אתרי איסוף וכ'). התופעה יוצרת שינוי מבני בתפיסת שרשרת האספקה המקובלת.

שתי תופעות מאפיינות את הלוגיסטיקה של הסחר האלקטרוני:
א. מיקום מבחר ומגוון המוצרים קרוב לביקוש: כדי להגדיל את חלקן של ההזמנות באינטרנט ולצמצם עוד ועוד בזמני האספקה ללקוח, הקמעונאים וחנויות המותגים הם מקדמים פריסה קרובה של מרכזי מילוי הזמנות (fulfillment centers) שם ניתן לטפל במגוון רחב של יחידות ניטול. איסוף המוצרים ובניית הזמנת הלקוח האינדיווידואלי מתבצע שם בעזרת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר כמו מסועים משוכללים עם  eaches picking (חיישנים לזיהוי ספציפי של מוצרים על המסוע) – ולא במחסן האחורי של החנות.

 בין 2010 ל-2016 השקיעה אמזון כ-13 טריליון! דולר בפריסת מרכזים כאלו ברחבי ארה"ב. גם וול מארט הקימה 6 מרכזי איסוף ושילוח כאלו, וגם רשתות אחרות הצטרפו לחגיגה, לרוב בעזרת ספקי שירותים לוג'.

ב. גובר הביקוש למסירת 'המייל האחרון': לפי נתוני UPS 50% ממסירות המשלוחים שלה מיועדות לצרכני 'המייל האחרון' (ממשלוחי הסחר האלקטרוני בכלל). המשלוחים עוברים ממרכזי האיסוף והשילוח לחנות מקומית או נקודת איסוף אחרת שבחר הלקוח. מילוי הזמנה כזו לקח 8 ימים לפני שלוש שנים, היום הוא 5 ימים ועוד צפוי לקטון.

 ה'מייל האחרון' הוא סיפור יקר. קמעונאים וספקי מותגים מובילים בארה"ב משלמים  בין 55  ל-65 מיליארד דולר בצורך לאסוף, לארוז ולהביאם לבית הלקוח. היקף משלוחים אלו הגיע ל-370 מיליארד דולר בשנת 2016, והוא אחראי על15-18% מן ההוצאה על מכירות הספק (בהשוואה ל-4-9% בחנויות המסורתיות).

בארה"ב הביצוע של משלוחי סחר אלקטרוני מתחלק בין UPS, פדקס, ושירות הדואר האמריקני, ישנם ספקי משלוחים לטווח קצר, וגם פלטפורמות מעורבות כמו אובר ודליב. המבנה הקיים של הגדולות (חישורי הגלגל) – הן מחזיקות ב-85% ממסירות המייל האחרון כיום בהוצאה של 30 מיליארד דולר - כופה על הגדולות שילובים שונים כדי לעמוד בתחרות.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

"אמזון מפסידה במסירה המוקדמת"
בעקבות כתבה של דן גילמור, עורך ב-Supply chain Digest
בשנת 2016 לאמזון היו הכנסות ממשלוחי מוצרים בכמעט 9 מיליארד דולר, אבל היא הוציאה סכום כפול כמעט של 16.16 מיליארד על העלויות של משלוחים מהירים אלו לצרכנים, כלומר בעצם היא מפסידה עליהם. אולם הצמיחה הכללית שלה, ובעקבות זאת גם במנייה שלה בעשרות אחוזים, מפצה על כך בבירור. אמזון יודעת זאת כמובן, אך מאמינה, בצדק, שהגידול הענק בהיקף הלקוחות מקזז בקלות הפסדים אלו.
אגב, התוצאות הפיננסיות של UPS – שהולכת בעקבות אמזון, בלית ברירה (גם פדקס) - ברבעון האחרון מצביעות על קיטון ברווחיות עקב הגידול במשלוחים 'המוזלים' של לקוחות רשת.
תהליך זה, שהוא הרסני לרשתות המסורתיות, יצטמצם דרמטית כאשר הצרכנים ייאלצו לשלם עבור העלות האמיתית של המשלוחים הללו. שהרי במציאות, לעולם המחיר בחנות נמוך מזה שבסחר המקוון.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------


הצמיחה של "מסירה באותו יום"
קמעונאים מנסים כמובן לקצר את זמן מילוי ההזמנה. מכון מחקר מצא כי היקף אספקת 'באותו יום' יגיע ל-3-4 מיליארד דולרם בשנה הבאה. (בעיקר מזון, מוצרי צריכה ופריטי יוקרה). כך רוצה הצרכן האמריקאי 'החדש' והם גם מוכנים לשלם עבורו, בעוד המוכרים מחפשים כל דרך להקטנת ההוצאה הכרוכה בכך. הרווחיות כאן תלויה בביקוש ובמיקום של מסלול חלוקתם. המגמה הכללית מצביעה על המשך גידול בתחום זה.
לסיכום, מה שמאפשר את צמיחת הסחר האלקטרוני הן הטכנולוגיות הדיגיטליות המתקדמות והגידול המואץ באוטומציה, ובין השאר בינה מלאכותית, אלגוריתמים חדשים לעיבוד נתונים סטטיסטיים שמאפשרים חיזוי מדויק של ביקושים, החזקת מלאים ועוד. ובפתח – רובוטים לאספקת משלוחים שינווטו את דרכם במרחבים האורבניים (שלא להזכיר כלי טיס זעירים). טכנולוגיות נוספות 'בשטח': אנליזה עם 'ענן', חיישנים לזיהוי לפי תמונה, קישור מיידי ועוד.


מבוסס על מאמר של קליף הולסט
Supply Chain Digest/Material Handling editor


 

 conducter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תשכ"ח -​ לשנה טובה


 

הבאנר של הפורום לניהול שרשרת האספקה

theforum

 

flower2 170

 

 

 

logistics banner

 

logisti-net banner

 

 

 

 

 

iscmc

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

עדכונים בתחום תגי RFID

   עם תפוצה גוברת של סורקי RFID ידניים נוצרת בעיה: איך תדע שהקורא אכן קורא את התג שאליו התכוונת? ה

כללי תקשורת אלחוטית

תקשורת אלחוטית בשרשרת האספקה מייק פאריון   אחד מחוקי מרפי קובע כידוע: "אם משהו עלול להשתבש, הוא

עומס-יתר של מידע

חברות המשלבות כמה יזמות שיפור במקביל עלולות לגרום לעומס-יתר של מידע על עובדיהן. במקרים לא מועטים, ה

מלגזות

שינויים מעטים בדירוג יצרני המלגזות העולמי

על פי הדירוג האחרון של MMH ממשיכה טויוטה להוביל את טבלת מובילי הדירוג, עם הכנסות של 8.563 מיליארד דולר,

יצרני המלגזות המובילים 2016-7

  1.      טויוטה  2.      KION 3.      מיצובישי-ניצ'יו 4.&

בשרשרת האספקה

רובוטים במרלו"ג?

        עורך DC Veocity מראיין מומחה רובוטיקה   שאלה: לנוכח תחזית של מכון מחקר ידוע בארה"ב ה

הפק יתרון מתנודתיות שרשרת האספקה

המציאות מוכיחה שיש לא מעט טכנולוגיות שהבטיחו רבות ואכזבו בסופו של דבר. הלהיט כיום הוא ייצור תלת-מימ

החידושים שיובילו את שרשרת האספקה

יורם בוטניק    דו"ח של גארטנר מציין 9 טכנולוגיות ואסטרטגיות שיובילו את שרשרות אספקה כבר

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

אל תסמוך על האינטואיציה

יורם בוטניקתכופות אני מוצא שנושא רמות המלאי מתסכל את העוסקים בו, כותב מומחה ידוע בתחום, רבים מהם  

הבטחות חלולות

   לפני כ-50 שנה גידלו ושווקו בקליפורניה 2.2 מיליון טון עגבניות לייצור רוטב העגבניות הידוע, שבגי

שגיאות נפוצות ותיקונן בניהול מלאי

 מומחה מראשי חברה המספקת תוכנות לניהול מלאי, מציין כמה שגיאות נפוצות שעושים המשתמשים – יצרנים ו

סיפורי פרוייקטים

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות   

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה

על אופן קבלת החלטות

 בתנאי אי ודאות כאשר מציגים חלופה נוספת ההחלטות משתפרות באופן דרמטי   קטעים מראיון של ע