Get Adobe Flash player

בשרשרת האספקה

ניהול עלויות הובלה – בעולם ובישראל

מאת: שוקו פיק

 

מהן המגמות בניהול עלויות ההובלה בחלק אחר של העולם, אשר ארצנוbest in class80
הקטנטונת מהווה כחצי אחוז מהפעילות השוקקת שם – ארצות הברית של אמריקה?

חברת המחקר הידועה אברדין תחקרה 174 חברות בגדלים שונים – חברות אשר תקציב
ההובלה שלהן נע מחצי מיליון דולר ועד עשרות מיליון דולר בשנה על המגמות המניעות
אותן והערכות הביצועים שלהן ותייגה את תשובותיהן.

 

הנקודות שעלו לתחקור היו:

מה היה השינוי בהוצאות עלויות ההובלה (בניכוי שינויים תפעוליים)?
מה היא איכות התאימות של ספקי ההובלה לעומת החוזים/הסכמים בפועל?
מהו אחוז נאותות השירות (SLA)
אשר ספקי השירות (משלחים/מובילים) מבצעים לעומת התכנון?
כמה השקעה בזמן נדרשת לבדוק, להזין, לשלם חשבוניות הובלה?
כמה אחוזים מחשבוניות ההובלה באמת נבדקות?

התשובות ממוינות לשלוש קטגוריות של חברות – חברות מצוינות, ממוצעות,
ונגררות – להלן כמה נתונים העולים מן התשובות:

 lagging behind240

12.8 ימים נדרשו לחברות נגררות לטפל באישור ובדיקת חשבוניות
הובלה, הזרמתן לספרי הנהלת החשבונות, והעברת תשלום, תוך כדי ביצוע בירורים על אי
התאמה – כאשר רק 27.1% מהחשבוניות בכלל נבדקים. ועוד מצהירות הן שרק 31.5%
מהמובילים עומדים בכלל בהסכמים שסוכמו עמן….

המצוינות שבהן טוענות שנדרשים 9.2 ימים לתהליך האישור ובקרה, כאשר 86.4%
מהחשבוניות נבדקים, ו 91.9% מהמובילים עומדים בהסכם….זאת אומרת ש-8.1% עדיין
מחייבים בעודף – וזה אצל החברות המצטיינות….

וזה עוד לא הכל. על פי הניתוח, נתבקשו החברות לציין מהי היא עלות
הבדיקה לחשבוניות ההובלה.

ובכן, 10.98 דולר למצטיינות, 13.94 לבינוניות, ו-22.02 לגרועות (הנגררות).

בארץ, ממוצע חשבוניות ההובלה למשלוח יבוא או יצוא הנו 2.4 חשבונית למשלוח.
דהיינו, עלות הבקרה הנאותה (בהנחה שכל החשבוניות אכן נבדקות), הינה במושגים
אמריקאיים 26.35$ לחברות המצטיינות, וכ-52.84$ לחברות הנגררות, למשלוח
בהתאמה.

אזי במושגים נומינאליים – עלות בקרת חשבוניות ממוצעת תהיה כ-50.70 ₪
למשלוח יבוא או יצוא לחברות מצטיינות, ופי שניים ויותר – לחברות נגררות.
למחיר עצום זה, יש להוסיף, כמובן, את הסטיות בחישובי ההובלה, הן לחיוב ביתר או
חיוב בחסר או כפל חיוב.

ובכן, החברות המצוינות (אלה בעלות מערכות תשתית טכנולוגיות, המבצעות
שת"פ אלקטרוני עם ספקיהן הלוגיסטיות והנעזרות בשירותי מומחה לבקרת עלויות
וכיוצ"ב) – הצליחו אף להקטין את עלויות ההובלה ב 0.7% – לעומת הנגררות, ששם
ההוצאות אף עלו ב 4.4%.

 

אודות הכותב:shoko pik

שוקו פיק הינו בעלים ומנכ"ל של בית התכנה פרסייט אדוונסד
טכנולוג'יז, מומחה שרשרת אספקה, שילוח ולוגיסטיקה בינלאומית, בוגר אנוברסיטת תל
אביב (היסטוריה ופילוסופיה), ממקימי תחום התכנה של השילוח הבינלאומי במדינת
ישראל. בשנות ה 80 –שימש כמנהל מערכות המידע של חברת ישראלית לשילוח ( כיום,
מאבני היסוד של UTI ישראל), בשנות
ה 90 – הקים ופרש רשת תכנה לחברות השילוח באירופה וארה"ב של חברות צים, שילוח
ודפנה וויסמן (מאבני היסוד של UTI ישראל),
ובתחילת שנות האלפיים ייזם והקים את פרסייט – על מנת להקים ולבסס מערכות תכנה
מקצועיות לארגונים המיבאים ומייצאים והנדרשים למקצועיות – אזורים שמערכות ERP אינו עוסקות בהם.

במסגרת חברת התכנה, שימש כארכיטקט מוצר
התכנה SCMaster Sphere - מוצר המשמש
ארגונים גדולים ובינוניים בניהול ובקרת תהליכי שרשרת אספקה בתחום השינוע"

המאמר המלא פורסם באתר מגזין "סטטוס", יוני 2015

 

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

הקמעונאי הופך למרכז הפצה

טכנולוגיית תאי אחסון אישיים E comerce (lockers) מקדמת את

השימוש במגמת 'הקלד וקח' (click and collect) הנפוצה יותר ויותר בעולם בסחר הקמעונאי
האלקטרוני. הוא מאפשר לצרכן להזמין מוצרים בכל דרך שיבחר, לאסוף אותם באתר לפי
בחירתו – בחנות, בבית, או בתא אחסון אישי במיקום בו בחר – והאפשרויות המוצעות כיום
רבות (כולל למשל לרגלי מגדלי דירות).

מדובר בתאי אחסון אוטומטיים מהירים ונוחים, כך שאתר הקמעונאי הופך למעשה למרכז
הפצה של הזמנות מקוונות.

 

 

 

ובישראל? היקף הקניות באינטרנט בארץ נעpick cart.shufersal.240
בין 3 ל-4 אחוזים ממחזור המכירות של הרשתות, עדיין נמוך בשיעור ניכר מן המקובל
במדינות המפותחות, כותב חיים פלטנר בכתבה במגזין "מזון". בגרמניה, למשל,
היקף המכירות באינטרנט הוא כ-13% מן המכירות הקמעונאיות ובאנגליה היקף המכירות
המקוונות מגיע לכדי 20% מכלל המכירות. הקניות המקוונות אצלנו הן במגמת עלייה.

תפעול המערכת של אתר מכירות
באינטרנט ואחזקתו השוטפת אינם דברים של מה בכך, כותב פלטנר. "זוהי
מערכת הכוללת עשרות אלפי מספרי פריטים וקודים" - אומר עמוס ברוך, שניהל בעבר
את שרות המשלוחים של רשת שופרסל ומעורה היטב בתחום. "זו מערכת המשולה לנושאת
מטוסים גדולה שצריך כל פעם להטותה ימינה ושמאלה, כדי לענות על דרישות הלקוחות.
צריך להיות כל הזמן עם היד על המצפן".

אחת הבעיות הקשות שמאפיינת תחום זה הוא מחסור במוצרים המיועדים למשלוח.
"אם בבוקר - אומר עמוס - מזמינים במפתיע כמות גדולה של מוצר מסוים
למשלוח הביתה, ואינך יודע שבינתיים לקוחות בסניף כבר קנו מחצית מן הכמות -
אתה אמור להיות בבעיה ואז צריך לתמרן".

נושא נוסף המקשה על התפעול הינו זיהוי מוצרים המיועדים למשלוח ועל כך התגברו
בשופרסל ובעוד רשתות ע"י "עגלת איסוף חכמה" (בתמונה משמאל). זו מאפשרת לאוספים
לסרוק את קוד המוצר ו/או לשקול פריט ולהכניסו מיידית לטאבלט שעל העגלה
ומקושר למחשב המרכזי באמצעות WIFI. המערך הזה מאפשר איסוף מהיר ומדויק של הפריטים שהוזמנו ולמעשה נחסכות כאן מרבית התקלות הצפויות בדרך כלל בנקודות האיסוף והמשלוח.

 אגב, ב'ידיעות אחרונות' נמסר השבוע שרמי לוי משיק מרלו"ג ייעודי בבני
ברק עבור הזמנת לקוחות דרך האינטרנט, בנפרד מחנויות הרשת הרגילות. לביצוע ההזמנות
לבית הלקוח הוקם צי משאיות משלוחים ועובדים מקושרים היטב (של רמי לוי ולא של קבלן הובלות).

נראה שזהו חידוש מעניין – מול הקונספט המקובל שבו חנויות הרשת מספקות גם הזמנות
מקוונות.

הצעד המתבקש הבא הוא אפוא פריסת תאי אחסון עבור לקוחות במקום בו הם בוחרים –
כפי שנעשה כבר בחו"ל, ללא צורך להגיע פיסית עד דירת הלקוח.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

הביאו כסף אבל נכשלו בתפעול

יורם בוטניק



meida knassim.80בוועידה ה-6 לרכש, לוגיסטיקה ושרשרת האספקה של "מידע כנסים" בכפר המכביה השתתפו רבים
שהאזינו לדוברים, סובבו בין דוכני המציגים, ונהנו מכיבוד מגוון. בין המציגים בלטו ספקי המלגזות של קידמה ושל טויוטה.

 

 

 

panel1.640

 



בפאנל על מעבר אפשרי מ-3PL ל-4PL  השתתפו: המנחה, יצחק דנה,
מנכ"ל AGS, רועי שלזינגר, מנכ"ל קבוצת
שלזינגר, איתי יעקובי, סמנכ"ל שירותים לוגיסטיים ב-UPS, ודדו מסיקה, מנכ"ל ובעלים
של קבוצת טבת שירותים לוגיסטיים – שאת עיקרי דבריו בחרנו להביא לפניכם.

דדו מסיקה (מושבניק במקור) סיפר בפאנל כי טבת הוקמה פני כ-20 שנה והיום היא מעסיקה dudumesika.180
יותר מ-300 עובדים, לאחר שהתנסו בכל ההתפתחויות וקפיצות המדרגה שעבר ענף הלוגיסטיקה
בארץ בכלל והשירותים הלוגיסטיים – ברמות מעורבות שונות – מאז ועד היום, כעת הסחר
האלקטרוני כבר נושף בעורפם. לדעתו, אגב, אין כיום בישראל חברה שיודעת להפעיל היטב
סחר אלקטרוני, ונדרשות לכך תשתיות שונות ומשאבים בסדרי גודל שונים.

"היום TPL זה כבר לא רק מחסן" הוא אומר, זה כל מה שהלקוח רוצה ומאמין
שאנחנו נעשה טוב יותר, אפילו ניהול קשרי לקוחות (עם מחסן חלפים נדרשים).
למנכ"ל הלקוח פשוט כדאי להתמקד רק בליבת העסק שלו. אנחנו משקיעים ומביאים
המון ידע בתחום, עם חטיבות הנדסה ומחשוב שמשקיעה מיליונים במערכות מידע. הודות
להתמחות שלנו, לגמישות התפעולית (בפסח למשל סיפקנו עבור חברה מסוימת 3 מיליון
פריטים תוך שבועיים) הלקוח מקבל יותר, וכך אנו מסוגלים להיות יעילים מאד, זולים,
וגם להרוויח. עומת זאת לחברות TPL קטנות ובינוניות, הוא
מוסיף, לא בהכרח ישקיעו במערכות מידע והנדסה כאלו.

בשנים האחרונות ראינו שהוקמו בארץ המון מרלו"גים חדשים, 'כפטריות
אחר הגשם', היו הרבה משקיעים עם כסף שנמשכו לנדל"ן לוגיסטי – אבל נכשלו
בתפעולם והפסידו. "ראיתי הרבה קטסטרופות" הוא אומר, הם לא יודעים לנהל
ולתפעל את המרלו"גים הללו וכאן אנו נכנסים לתמונה ומציעים את הפתרון המיטבי.
כי יש לנו את יכולת האינטגרציה בין כל תחומי הידע הנדרשים (לדעתו הדבר מזכיר את מה
שהציעה בזמנו חברת פתאל למשקיעים בבתי מלון)
.

מגמה שמתרחבת כיום היא של מסירת הניהול הלוגיסטי גם בתוך המפעלים (גם שירותי ייצור
מובהקים בתוך המפעלים) לספק לוגיסטי, כולל  ניהול חומר וניהול הערך,
המכונה: On-site logistics. ולעתים אנו מנהלים שם את כל שרשרת האספקה
של המפעל.

 

קבוצת טבת מטמיעה כעת מערכת מחשוב ארגוני SBO של SAP ומערכת ייעודית לחיוב לקוחות (billing), מסר על כך אלי יצחקוב, סמנכ"ל שרשרת האספקה בקבוצה. המודולים שטבת בחרה ליישם הם כספים, רכש, ניהול קשרי לקוחות, משאבי אנוש, שירות וציוד. המודול מבוסס על נתוני מערת ניהול המחסן ועל מסכי קליטה ייעודיים שנבנו ב-SBO.



נראו בכנס

still hybrid.180toyota180

מלגזת טויוטה, נדירה באירוע שיווקי, משמאל היברידית של STILL 


 

 

avital 180

 

dana180נוכח הזינוק המדהים של מכירת חשמליות של סטיל באפריל, אומר לנו אביטל גרומן: מדובר על לקוחות רבים ממגזרים שונים – מזון,
משקאות, TPL, ממשלתי ועוד רבים וטובים ושיודעים להעריך
את איכויות המותג שלנו ואת רמת השירות, הניסיון והידע המצטברים. לשמחתנו הדברים מתורגמים כמובן להיקף מכירות היפה.

אני חייב לציין שמעבר למכירת החשמליות ביצענו מהלך עצום בקידום
מלגזות הדיזל – היברידי של STILL, זה לא מובן מאליו
למכור מלגזת פרמיום שאמנם יקרה יותר ממלגזת דיזל סטנדרטית אבל מביאה ערך עצום בתחום צריכת הדלק, זיהום אוויר, הנדסת אנוש ועוד.

הדברים באו לידי ביטוי במכירות 2014 ויבואו לידי ביטוי גם השנה.


מסתבר שהלקוח הישראלי יודע להעריך את האיכויות הנוספות ולשלם קצת יותר מתוך ידיעה
שיקבל את החזר ההשקעה עם צריכת דלק פנטסטית ואיכויות נהיגה והפעלה מהמתקדמות בעולם.
נודע לנו שחברת שופרסל בחרה בציוד של קידמה למרלו"ג החדש שלה שייחנך בעוד מספר חודשים. 


אביטל גרומן, קידמה, משמאל: איציק דנה AGS

 

 

 

 

 

still.240מימין עוד סטיל, משמאל: ראובן קינן
Reuven.180

 

 

 

דירוג 10 יצרני מערכות ציוד שינוע הגדולות בשנה החולפת

הגדולות בהיקף מכירות של שנת 2014 הן:

Daifuku logo

Daifuku -  יפן

Schaefer - גרמניה

Dematic – אטלנטה,
ארה"ב

Murata Macinery - יפן

Vanderlande Industsries B.V. - הולנד

Mecalux – ברצלונה,
ספרד

Baumer group - גרמניה

Fives - צרפת

Swisslog AG - שוויצריה

Intelligrated –
ארה"ב

 conducter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

הבאנר של הפורום לניהול שרשרת האספקה

theforum

 

flower2 170

 

 

 

logistics banner

 

logisti-net banner

 

 

 

 

 

iscmc

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

כך תנהל משא ומתן

יורם בוטניק: לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המח

על פורטל הספקים של שירותי בריאות כללית

 גדי כהן, ראש חטיבת לוגיסטיקה, תשתיות ומערכות מידע שירותי בריאות כללית    מתוך מצגות הכנס ה-

כללי תקשורת אלחוטית

תקשורת אלחוטית בשרשרת האספקה מייק פאריון   אחד מחוקי מרפי קובע כידוע: "אם משהו עלול להשתבש, הוא

מלגזות

מלגזה 'חסכונית' חדשה בקלמאר

אפשר לומר ש"הענקים" מנסים להיכנס לשוק של "הגדולים" קלמאר השוודית, הידועה כספקית מלגזות ענ

מנועי חשמל מתקדמים למלגזות בהייסטר

הדגם החשמלי   החברה החלה בבדיקת קו חדש של מנועי חשמל מתקדמים המיועדים למלגזות-ענק הפועלות בדר

פרסי העיצוב של IFOY למלגזות מחסן

על דעת שופטי תחרות IFOI לבחירת מלגזת השנה בקטגוריית המרלו"גים נבחרה iGo neo  של STILL, המסוגלת לעקוב

בשרשרת האספקה

קריית ההדרכה של צה"ל בנגב - עידן חדש למענה הלוגיסטי

סא"ל ארז אלי, רע"ן התפעול והלוגיסטיקה בקריית ההדרכה, בוגר תואר M.B.A אונ' בן-גוריון ותואר B.A בלוגי

רשימת התירוצים

יום עיון שנערך בכפר המכביה ע"י ארגון ERP ישראל בהובלת היו"ר שמואל מרדלר וחברת Sales and Delivery הציג ר

לעשות יותר עם מה שיש

        בהרצאה מלווה במצגת בפני באי הכנס השנתי של האיגוד הישראלי לניהול שרשרת האספקה אמר

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

סיור מקצועי ב"ליימן שליסל"

 ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל וחברת "ליימן שליסל בע"מ" קיימו סיור מקצועי במרכז הלו

מלאי ורכש

החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה ה

ניהול מלאי מתקדם

מתוך סקירה מקיפה על ניהול מלאי מתקדם מאת שני מחברים: Norm Saenz, Don Both הם משתתפים קבועים במגזין Logistics Manageme

תורת המשחקים במכרזים מקוונים

  רו"ח ליאור אגאי, 2014 האונ' העברית, ירושלים  שרשרת האספקה   מכרז מקוון מתנהל בזמן אמת באמצע

סיפורי פרוייקטים

מערכות מידע ותפעול במרלו"ג טמפו

 נפלאות התוכנות לניהול שרשרת האספקה של ענק התוכנות SAP הוצגו בפני קהל של קרוב למאה משתתפים, רבים מ

פרויקט מחשוב רצפת הייצור בפלסן סאסא

הרצל בן ציון מנכ"ל משותף בפסגה ומנחה הפרויקט   פלסן סאסא היא חברה ישראלית המתמחה בתכנון ואספקת

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר