Get Adobe Flash player

בשרשרת האספקה

רשימת התירוצים

יום עיון שנערך בכפר המכביה ע"י ארגון ERP ישראל בהובלת היו"ר שמואל מרדלר וחברת Sales and Delivery הציג רפי מרקמן מצגת מאלפת ממנה בחרנו את הפיקנטיות. דיווח נוסף נביא בהמשך.
המערכת

 רפי מרקמן
מנכ"ל  BDA PROJECTS


שלל סיבות מדוע לא לעשות שינוי

§       כבר שבענו מהבטחות של מערכות מידע

§       שלושת האותיות הללו בלועזית

§       אצלנו עובדים אחרת

§       אנחנו קטנים מדי, גדולים מספיק§       אנחנו מאוד יעילים בתחום הזה

§       אם לא עשיתי את זה קודם יחשבו שאני לא מספיק טוב

§       לא בסדר העדיפות עכשיו

§       אחרי שנסיים את המעבר למרלו"ג החדש

§       חוסר רצון/חשש ממחויבות לתוצאות

§       אין ROI, או צריך להשתדל מאוד כדי להביא אותו

§       ועוד ....

 

 ולעומת זאת, איך לגשת נכון לנושא

1.     איסוף נתוני מצב קיים והשוואה ל-Benchmark ולמצב רצוי

2.     הצגת פערים ופוטנציאל שיפור

3.     איתור Project Sponsor

4.     פירוק שרשרת האספקה למרכיבים ותת תהליכים

5.     ניתוח התפוקות והעלויות של כל אחד ממרכיבי שרשרת האספקה

6.     איתור בעיות השורש

7.     הגדרת יעדים מוסכמים ושיטת מדידה

8.     איתור אילוצים וחסמים

9.     הגדרת מיקום הארגון בגרף חדשנות מול סיכונים

10. דירוג הבעיות בהתאם לערך הצפוי מפתרונם

11. איתור ובחירת פתרונות לבעיות הכי חשובות

12. להתחיל בהוכחת יכולת ובקטן

13. סבבי שיפור לאורך זמן

14. מדידה, מדידה ושוב מדידה

15. שיווק פנימי

קריית ההדרכה של צה"ל בנגב - עידן חדש למענה הלוגיסטי

סא"ל ארז אלי, רע"ן התפעול והלוגיסטיקה בקריית ההדרכה,
בוגר תואר M.B.A אונ' בן-גוריון ותואר B.A בלוגיסטיקה וכלכלה אונ' בר אילן.
 

 
בחודש יולי 2016 השלימה קריית ההדרכה את השלב האחרון בתהליך האכלוס, לאחר קליטת הבה"ד השביעי (בה"ד 20), ועברה לתפוסה מלאה, מעל 9,000 חיילים ב–120 הכשרות שונות בכל נקודת זמן, למגוון מקצועות תומכי הלחימה של צה"ל.
  
קצת היסטוריה: בשנים 2003-2005 הוקמו וועדות צה"ליות בהובלת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה והוקמה מנהלת צבאית להובלת הפרויקט.
בשנים 2007 – 2008 גיבש המטה הכללי תפישה "חדשנית" ע"י  שיתוף  הסקטור האזרחי והצבאי שעיקרה זכיין מתכנן, מממן, בונה את הקרייה, ומתפעל חלק מהשירותים של הפרויקט לאורך תקופת הזיכיון (25 שנה), ע"י הפרטה של שירותים בהם יש לסקטור האזרחי יתרון.
 
האתגר הלוגיסטי:
 המענה הלוגיסטי הנדרש לאלפי חיילים בו זמנית (בשיא מעל 9000 חיילים), שרובם מתחלפים מידי מספר שבועות בגמר ההכשרה, התבסס על הפעלת הזכיין על חלק מהשירותים, תוך פיקוח וניהול צבאי למימוש השירות:
·        הסעדה - הזנת אלפי סועדים בכל ארוחה
·        מגורים לסגל וחניכים
·        אחזקת תשתיות – 120 מבנים
·        אחסנה וניהול מלאי
·        אחזקת מאות כלי רכב בדרג א' ו- ב'
·        תפעול תחנת דלק
·        ניקיון וגינון

בחלק המשלים למענה הלוגיסטי, מענה צבאי מלא בצורה ריכוזית:
·        עיתוד מלאי
·        רפואה ראשונית (מעל 6,000 מפגשי רופא בכל חודש)
·        שירות רפואת מומחים
·        בית מרקחת –מעל 6,500 תרופות בחודש
·        מענה מלא בתחום בריאות הנפש
·        הפעלת שלוחות של המרפאה בתוך בסיסי ההדרכה
·        ניפוק, אחסון ואחזקת כלי הנשק, האופטיקה והתחמושת
·        אחזקת הרק"מ - טנקים, צמ"ה ונגמ"ש (עשרות כלים)
·        מערך הסעות לכלל יחידות צה"ל בדרום בימי א' מ -19 נקודות איסוף בארץ (מחצור הגלילית בצפון ועד באר שבע בדרום) ע"ב 180 קווי אוטובוסים ישירים.
·        תמיכה שוטפת באמצעים הנלווים להכשרות המתקיימות הן בגבולות הקריה והן בשטחי האימונים מחוצה לה.

 בקרה
כדי להבטיח את איכות השירות המתקבל באמצעות הזכיין נקבע מנגנון המאפשר ביצוע בקרה אחר איכות השירות באמצעות מדדי תפוקה ומדדי תשומה ברורים שהוגדרו ומנגנון פיצויים מוסכמים בהתאם לחומרת הסטייה מהשירות שנקבע (הפעלת הפיצויים באמצעות יחידת הפיקוח של משרד הביטחון).
בעלי התפקיד הוכשרו ונבנו עבורם מנגנונים, באמצעות נהלי עבודה, רשימות תיוג ובקרה שוטפת יומיומית, דיווח ובקרה אחר מוקד תקלות ייעודי שנבנה לצורך איסוף התקלות והטיפול בהם, ניתוח גרף ההכשרות בהיבט המענה הלוגיסטי הנדרש כדי לממשו, ניתוח דוחות ותקלות ממערכת המידע לניהול קריית ההדרכה במוקדי השירות כגון: המטבח, מרכז הטיפולים לאחזקה, המחסנים, המטווחים, המגורים ושאר השירותים הלוגיסטיים.
  
להלן נתמקד בשני תהליכים מרכזיים בתרבות הארגונית החדשה:
 1.     תהליך הקליטה "הרכה" הלוגיסטית של חניכי וסגל קריית ההדרכה (יכולת לקלוט 1500 חיילים/חניכים ביום נתון ) היווה מודל "חדשני" ליישום ההפעלה המשותפת בין הזכיין לצבא, בה סוכם על קליטת החייל במגורים (קיימים כ- 1500 חדרי לינה  שווה ערך ל- 4 מלונות גדולים) לאחר ששובץ במערכת ניהול קריית ההדרכה, פריסת כלל הציוד עליו חתום החייל על מיטתו והחתמתו על הציוד. לתהליך נקבעו נורמות שרות על פיהן הזכיין נדרש לסיים את תהליך ההחתמה כך שהזמן המצטבר לקליטת כל מסגרת לא יעלה על שתי  דקות בממוצע לחייל ממועד תחילת תהליך הקליטה ועד סיום החתמת כלל חניכי הקורס על הציוד.. מימוש התהליך הוריד בצורה משמעותית את זמני הקליטה הלוגיסטית שהיו נהוגים עד כה בבה"דים ממספר שעות ל- 9 דקות מקצה לקצה למסגרת קורס.
 
2.     תהליך דרישת האמצעים לביצוע משימה הדרכתית או אירועים כטקסים מתבסס על הזרמת דרישת האמצעים ע"י הבה"דים למערכת ניהול קריית ההדרכה (140 הכשרות בכל נקודת זמן), בדיקת הדרישה ע"י בעלי התפקידים הרלוונטיים שאכן תואמת את דרישות ההכשרה והמדיניות של קריית ההדרכה, אישורה, ובקרה אחר הזכיין להכנת הדרישה וסיפוק כלל האמצעים שאושרו לנקודות ההפצה השונות, בין אם זה לכיתות ההדרכה, למשרדי מטה הבה"ד, למטווחים, לשטח, למגורים או לכל נקודה אחרת כפי שתואמה ע"י הגורמים הלוגיסטיים. לביצוע התהליך מופעל מנגנון תיאום שבועי בשיתוף הבה"דים והזכיין ומתבצעת בקרה שוטפת אחר המימוש.
  
בהביטנו היום, חודשיים לאחר קליטת כלל הבה"דים באופן מלא, על תמיכת כלל ההכשרות (כ- 150 קורסים בכל נקודת זמן), אנו בהחלט יכולים להביט לאחור ולציין בגאווה כי פרויקט קריית ההדרכה בכלל והמענה הלוגיסטי בו בפרט, הם הצלחה בכל קנה מידה
 
.

על מרוויחים ומפסידים

על הסדרי תשלום בשרשרת האספקה

"אנו יודעים כיום בדיוק ובכל רגע היכן מצוי פריט כלשהו בשרשרת האספקה אך בתחום הפיננסי לצדדים המעורבים אין מושג היכן מצוי הכסף ומתי הוא אמור להתקבל" אומר מומחה.
תזרים הנתונים הפיננסיים נותר כשהיה לפני 30 שנה, הוא אומר. עסקאות רבות עדיין נעשות במסמכי נייר ותשלומים, לדוגמה, נסמכים על כך בעוד שניתן לבצעם אלקטרונית דרך מערכת ERP  של החברה – ומערכות כאלו מאפשרות היום מגוון של אפשרויות תשלום (למשל קצר או ארוך ימים) בלחיצת כפתור, ויש גם המוסיפים מוסדות פיננסיים מתווכים בין ספקים לרשת, בקיצור, ניתנת אפשרות רבה מאד לגמישות בהסדרי התשלום, על פי הרצוי לצדדים.

120 טריליון! דולר עוברים היום בין עסקים בכל העולם – המלווים ב-170 מיליארד קבלות, מחציתן בנייר, וכתוצאה מכך עדיין לוקח כ-30 יום לקבל אישור סופי לקבלה.


 

זה ייגמר בבכי...

​יורם בוטניק;
 
 בחודש שעבר דיווחנו באתר זה את הידיעה שכניסת אמזון לשוק חלוקה המזון הטרי ומוצרי המכולת בלונדון מסעירה את השוק שם, בו מתחרות בין השאר טסקו, סיינטברי, אסדה ועוד. מנוי חודשי ניסיוני לשירות כזה באמזון עולה כ-7 יורו.
והנה, בדיווח מעניין מחודש זה אנו מוצאים כי מומחה בעל שם וניסיון מעשי רב בתחום הלוגיסטיקה בבריטניה מזהיר את הקמעונאים ואת התעשייה כולה מפני "ציפיות  לא ריאליות" של צרכני ההזמנות המקוונות האופייני לסחר האלקטרוני. הללו מצפים כמובן למילוי מלא ומהיר של הזמנותיהם בעלות הנמוכה ביותר, ואילו הקמעונאים מצדם, ועוד יותר ספקי  TPL שחדרו לתחום תוך תחרות עזה במחיר, עלולים למצוא עצמם מול שוקת שבורה (וכבר היו דברים מעולם, גם בישראל).
בתחום התחרותי הזה מתעלמים לעתים מן העלות – אפילו המינימלית - הכרוכה בערוץ שיווק זה. "הגידול בנפח הפעילות לא יכסה על כך" הוא מזהיר את אלו המשלים עצמם כי בעתיד זה ישתלם. לדעתו התעשייה לא יצרה עדיין מודל כלכלי אמין לתופעה שבה האחסון,  האיסוף, האריזה והמסירה ללקוח,  כולל טיפול בהחזרות – אכן יוכל להתקיים כלכלית.
"רבים התפתו להציע יותר (הטבות) עבור פחות (עלות)", הוא מזהיר גם את ספקי הה-TPL שם, שכמה מהם הפכו למה שהוא מכנה באירוניה busy fools, והאמיצים שבהם ייאלצו יום אחד להשית את העלות הנוספת על הצרכן.

בישראל התחום עדיין בחיתוליו בהשוואה לעולם אבל כבר רואים לא מעט רכבי הפצה של רשתות המזון הגדולות ברחובות הערים.
בבדיקה אקראית ברשת מצאנו כי השירות עד הבית בשופרסל  עומד על 30 ש' בקנייה של עד 750 ש', ובקנייה של מעל 750 ש' זה יורדל-10 ש' (משלוח או איסוף עצמי).
ברשת שקמה של רמי עלות משלוח דומה (29.90) – ללא סכום מינימום להזמנה.
ברשת מגה,התנאי למשלוח הוא הזמנת מינימום בשווי 180 ש'.
ברשת "חצי חינם", 23 ש' עבור הזמנה בשווי 600 ש' מינימום.​
והנה, כבר היום אנו קוראים בעיתון שרשת סיטון לאספקת מוצרי מזון וצריכה יבשים סגרה את האתר שלה לאחר הפסדים ותחרות קשה מול הרשתות הגדולות. "כל משלוח עולה לאתר 50 שקלים" מצוטט שם מומחה וברור שהמודל הכלכלי היה שגוי.

האם מחירים אלו יישמרו גם בעתיד?


.

 conducter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תשכ"ח -​ לשנה טובה


 

הבאנר של הפורום לניהול שרשרת האספקה

theforum

 

flower2 170

 

 

 

logistics banner

 

logisti-net banner

 

 

 

 

 

iscmc

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

טכנולוגיות מידע בשרשרת האספקה

מתוך אתר http://erp.org.il     במפגש שנערך ב-24.3.15 במסגרת מפגשי "שולחן עגול" של מועדון המנמ"רים מיסודן ש

ספקית המשקאות הבריטית שיפרה את ביצועי הליקוט וניהול המלאי עם מערכת של Zetes

כיצרנית הבריטית המובילה של משקאות עילית בחביות ובבקבוקים, Marston’s מפעילה 5 מבשלות, הפזורות באתרים

עומס-יתר של מידע

חברות המשלבות כמה יזמות שיפור במקביל עלולות לגרום לעומס-יתר של מידע על עובדיהן. במקרים לא מועטים, ה

מלגזות

שינויים מעטים בדירוג יצרני המלגזות העולמי

על פי הדירוג האחרון של MMH ממשיכה טויוטה להוביל את טבלת מובילי הדירוג, עם הכנסות של 8.563 מיליארד דולר,

יצרני המלגזות המובילים 2016-7

  1.      טויוטה  2.      KION 3.      מיצובישי-ניצ'יו 4.&

בשרשרת האספקה

ניהול עלויות הובלה – בעולם ובישראל

מאת: שוקו פיק   מהן המגמות בניהול עלויות ההובלה בחלק אחר של העולם, אשר ארצנוהקטנטונת מהווה כחצי

רשימת התירוצים

יום עיון שנערך בכפר המכביה ע"י ארגון ERP ישראל בהובלת היו"ר שמואל מרדלר וחברת Sales and Delivery הציג ר

ניתוח ומדידת שרשראות אספקה ע"פ מודל SCOR

ניתוח ומדידת שרשראות אספקה ע"פ מודל SCOR   חן אשכנזיאביב ניהול הנדסה ומערכות מידעמודל SCOR - supply Cha

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה ה

ומהו היחס אצלך בעסק?

  לשכת המסחר של ארה"ב מפרסמת כי השנה, היחס בין מלאי למכירות של הפירמות עומד על 1.41 וזה נחשב חריג,

אותות אזהרה לחברת החשמל

  על אחסון ואגירת חשמל במצברים יורם בוטניק בעקבות עבודת מחקר של חברת מק'נזי בנושא, יוני 2017 לד

סיפורי פרוייקטים

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה

ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

 הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א

כימדע הטמיעה מערכת ברקוד בשיתוף אבוט אינפורמטיקס

  כימדע כימיקלים עדינים הטמיעהבשיתוף אבוט אינפורמטיקס מערכת ברקוד נוספת במפעלה בתהליך הייצור,