כך תנהל משא ומתן

יורם בוטניק:

לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המחקר מראה שרוב בני האדם לא יזהו זאת. איך אפוא מנהלים מו"מ מול שקרנים? אנחנו מאמינים כמובן שיצרני המלגזות ברחבי העולם וסוכניהם המוכרים בארץ כולם דוברי אמת לאמיתה ועומדים לעתים במעלות קדושים ממש – ועמם גם כצפוי נציגי הלקוחות בכל אתר ברחבי ארצנו. לכן העצות כלולות להלן אינן מופנות אליכם כמובן – ובכל זאת, לעתים כדאי לעמוד על המשמר.

פרופסור אמריקני פירסם לאחרונה מאמר בנושא בירחון המכובד HBR (הרווארד ביזנס רוויו) שבו הוא מצביע על כמה רעיונות או טקטיקות שחוקרים הוכיחו את יעילותם כדי לצאת בשלום בעת מו"מ עם שקרן – או עם יריב.
העצה הכללית היא: בעת מו"מ על עסקה האמצעי החשוב ביותר הוא לאו דווקא לגלות את  שקרי יריבך אלא לדעת להתגונן מפניהם, בייחוד מפני שתכופות הם עטופות בחנופה.

ועתה לטקטיקות עצמן:


הדדיות: ניתן לבנות אמון ע"י גילוי ושיתוף מידע אסטרטגי שלך ועידוד הצד השני לנהוג כך גם כן. כאתה חולק מידע רגיש עם האיש מולך האינסטינקט שלו דוחף אותו לנהוג באופן דומה.

הצג את השאלות הנכונות: מנהלי מו"מ מרמים תכופות בעזרת 'השמטה' או יצירת ערפל סביב עובדות רלוונטיות, אך אם הם נשאלים ישירות על כך הם ישיבו בהגינות,  ברוב המקרים.

אל תניח ליריבך במו"מ להסיט אותך משאלותיך ולדבר על מה שלא שאלת, רשום אותן לעצמך מראש והקפד לקבל תשובות מלאות.

אל תציג מעין 'אמון-יתר' (confidentiality) מחקרים מראים כי ככל שתבטיח יותר לאחרים להגן על פרטיותם ועל מרכולתם – כך הם יישמרו ויירתעו ממסירת האמת.

לעתים קרובות אנשים מגלים מידע חיוני עקב חוסר תחכום, שים  לב אפוא לכך ונסה גישה עקיפה בדיון על נושאים רגישים. לעומת זאת, אל תשקר 'ישירות' כי תאבד אמון לזמן רב ואל תסרב לענות על שאלות מסוימות ואל תתפתל בתשובותיך.


.