Get Adobe Flash player

סיפורי פרויקטים

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית
הקבינה

מדובר על משאית-ענק עם טווח נסיעה של  250 מייל ואמורה בהמשך להגיע לטווח של 1200 מייל בטעינה אחת, עם מנוע חשמל הפועל על מימן דחוס. החברה הציגה משאיות ענק הפועלות על תאי דלק מימני שיעלו על הכבישים בשנים הבאות. החברה מתכוננת להקים  שורה של מתקני תדלוק מימני לאורך כבישי ארה"ב וקנדה עד 2018 וגם לפתח משאיות קטנות יותר על אותו עיקרון.
לקוחות רגילים, שאינם בהסכם מוקדם עם החברה, ישלמו 3.5 דולר לק"ג מימן.

החלטות אסטרטגיות – מתי ניתן לסמוך על תחושותיך הפנימיות?

 

יורם בוטניק:
 

 אנו מביאים בפני הגולשים קטעים מראיון מעניין מאין כמוהו של מערכת הרבעון של חברת המחקר מק'נזי עם שני ברי סמכא מובהקים:  חתני פרס נובל פרופ' דניאל כהנמן ופרופ' גארי קליין. הנושא הוא: החלטות אסטרטגיות המתקבלות על סמך אינטואיציה או תחושה פנימית מוצקה – (מה שהאמריקנים מכנים (gut – של  מנהלים בכירים?

 
פרופ'  דניאל כהנמן מימין, ופרופ' גארי קליין משמאל




כהנמן: אמון-יתר (overconfidence)   הוא מקור נרחב לאשליות, שעיקרו נקבע על ידי האיכות והקוהרנטיות של 'הסיפור' שאתה 'תופר' לעצמך – ולא על ידי תקפות העניין עצמו. כאשר אנשים 'רוקחים' לעצמם (ולאחרים) סיפור פשוט וקוהרנטי, הם מאמינים בו – ללא קשר אם הוא מבוסס במציאות.
מתי אפוא ניתן לסמוך על האינטואיציה? כהנמן: רק כאשר היא מבוססת על מומחיות וניסיון רב בעבר, למשל אינטואיציה של רופאים מנתחים, אך לגבי אירועים ייחודיים כדאי להיזהר.

האם הניסיון האישי בתחום קובע? גארי קליין: עדיף ליזום סימולציה להצגת אלטרנטיבות, כולל אפשרות לכישלון.





 

כהנמן: בהחלטות אסטרטגיות אני מוטרד בעיקר מאמון-יתר, יש מרחב גדול של תחומים ואספקטים של הבעיה שאינך יכול לראות או לחזות, למשל כיצד יגיבו מתחריך.
האם לדעתכם תהליכי הבחירה של מנהלים מובילים מוטית לטובת 'לוקחי הסיכונים ברי המזל', ולא לטובת החכמים השקולים?
כהנמן: ללא ספק! הם גם הראשונים שיגידו "ידעתי מראש..." תהליך הבחירה של המובילים עובד לטובת אלו המפגינים ביטחון יתר, החלטיות וכ'.
קליין: מסכים, לרוב הציבור ג'והן וויין הוא סמל האמינות...
כהנמן: אכן יש גם ציפייה שמנהיג יפעל בהחלטיות ובמהירות.

טכנולוגיית premortem: גארי קליין: זוהי דרך ערמומית להפוך אנשים ל'מתנגדים', 'פרקליטי השטן', אם תרצו. כמו שלאחר ניתוח שהסתיים במוות עושים 'פוסט-מורטרם'. מדוע איננו יכולים לעשות זאת מראש, לדוגמה: לפני התחלת פרויקט, שעתידו בינתיים מעורפל, מתבקשים הנוכחים לרשום את כל 'הסיבות'  שבגללן הפרויקט נכשל לכאורה. אם זה נכנס כחלק של תרבות החברה – הרווחת. במקום נטייה טבעית שולטת להרמוניה אתה עשוי לגלות מכשולים בלתי צפויים.
כהנמן: בכנס דאבוס, כששיבחתי אמצעי זה, אמר לי אחד מראשי התאגידים הגדולים ביותר שרק בשביל זה היה לו כדאי לבוא, זהו אמצעי פשוט וזול שתועלתו רבה.

אבל כהנמן וקליין חלוקים בדבר תועלתן של 'נקודות בקרה להתקדמות הפרויקט' (checklists).קליין מתנגד להן בעיקר בפרויקטים מורכבים ומסובכים, כשדברים רבים לא ידועים מראש בביטחון. כהנמן איננו מסכים  לכך, לדעתו דווקא בסיטואציות בהן אין לך ודאות ברורה הן נחוצות. הבעיה היא, הוא מוסיף, שאנשים לא אוהבים מסמכי בקרה אלו.
Fragmenting problems…helps decorrelate errors of judgement. זאת ועוד, כדאי להתחיל דיון בכך שכל משתתף יכתוב בקצרה על דף נייר את מסקנותיו או הצעותיו שלו, כדי לשפר את איכות השיפוט ולסלק קונפורמיות.

הצעתי היא, אומר כנהמן, לנסות לדחות החלטות אינטואיטיביות עד כמה שאפשר, ולהשתיתן על ניסיון, עד כמה שזה אפשרי.

אינני אופטימי בנוגע ליכולת האנושית לעמוד מול ההטיות של עצמם. הדרך היחידה ללימוד כזה היא אולי דרך ביקורת על אחרים, או מה שאני מכנה "רכילות מחנכת", או למצוא דרך בה ניתן לדבר על שגיאות של אחרים באופן מעודן יותר...מנהיגי ארגונים רבים מעודדים זאת, לרוב לכאורה, בעצם כסוג של premorterm אותו הזכרנו קודם. בדרך כלל, מנהלים מהססים מאד לפעול לפי העצות שלנו, אומר כהנמן, משום שזה נתפס אצלם כערעור על מנהיגותם והחלטותיהם. עצה חשובה: לקצר ישיבות עבודה ולהעלות איכותן.

 מוסיף גארי קליין: מה שמדאיג אותי זו הנטייה בפגישות "לדחוק לשוליים" אנשים שאינם מסכימים אתך. זהו חוסר סבלנות להתייצב מול אתגר. עדיפה סקרנות לדעות האחר על בוז לעמדות לא מקובלות
.

תשכ"ח -​ לשנה טובה


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

10 מיליארד דולר – רכש IT של וולמארט

לפי דו"ח של IDC רשת המרכולים הענקית רכשה מוצרי IT בהיקף של 10 מיליארד דולרים, ובכך היא במקום הראשון, כמע

הטמעת מערכת ERP בענף המזון - מניסיונה של פריניר

עמיחי קידר חברת אינטנטיה   הפרויקט כלל את כל המודולים בנושאי התכנון והייצור, השיווק והמכירות, ה

ספקית המשקאות הבריטית שיפרה את ביצועי הליקוט וניהול המלאי עם מערכת של Zetes

כיצרנית הבריטית המובילה של משקאות עילית בחביות ובבקבוקים, Marston’s מפעילה 5 מבשלות, הפזורות באתרים

מלגזות

יצרני המלגזות המובילים 2016-7

  1.      טויוטה  2.      KION 3.      מיצובישי-ניצ'יו 4.&

מצבר בטכנולוגיה מתקדמת

מפעלי דיימלר-בנץ בברמן, גרמניה, מהגדולים באירופה, בחרו בטכנולוגיית מצברים לכלי רכב ושינוע חדשה מ

בשרשרת האספקה

"אין ארוחות חינם"

יורם בוטניק לנוכח התחרות הקשה בעולם בשילוח B2C מציגות פדקס ו-UPS את תגובתן לתופעה הנוגסת בחלק השוק

הטכנולוגיות שיעצבו את עתיד ניהול שרשרת האספקה

ביג דאטה ואנליטקס: כוללות את המאמצים לאתר נתונים שאינם זמינים בדרך כלל, למזג אותם עם נתוניםקיימים,

רובוטים במרלו"ג?

        עורך DC Veocity מראיין מומחה רובוטיקה   שאלה: לנוכח תחזית של מכון מחקר ידוע בארה"ב ה

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

מדוע המלאים לא יורדים?

מדוע המלאים לא יורדים? בעקבות Manufacturing Engineering ספטמבר 2006 ריצ'רד ג'. שונברגרהמסלול שעובר המוצר בין מפע

הבטחות חלולות

   לפני כ-50 שנה גידלו ושווקו בקליפורניה 2.2 מיליון טון עגבניות לייצור רוטב העגבניות הידוע, שבגי

תורת המשחקים במכרזים מקוונים

  רו"ח ליאור אגאי, 2014 האונ' העברית, ירושלים  שרשרת האספקה   מכרז מקוון מתנהל בזמן אמת באמצע

סיפורי פרוייקטים

החלטות אסטרטגיות – מתי ניתן לסמוך על תחושותיך הפנימיות?

  יורם בוטניק:    אנו מביאים בפני הגולשים קטעים מראיון מעניין מאין כמוהו של מערכת הרב

פרויקט מחשוב רצפת הייצור בפלסן סאסא

הרצל בן ציון מנכ"ל משותף בפסגה ומנחה הפרויקט   פלסן סאסא היא חברה ישראלית המתמחה בתכנון ואספקת

המימן מגיע למשאיות הענק

חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר