Get Adobe Flash player

החלטות אסטרטגיות – מתי ניתן לסמוך על תחושותיך הפנימיות?

 

יורם בוטניק:
 

 אנו מביאים בפני הגולשים קטעים מראיון מעניין מאין כמוהו של מערכת הרבעון של חברת המחקר מק'נזי עם שני ברי סמכא מובהקים:  חתני פרס נובל פרופ' דניאל כהנמן ופרופ' גארי קליין. הנושא הוא: החלטות אסטרטגיות המתקבלות על סמך אינטואיציה או תחושה פנימית מוצקה – (מה שהאמריקנים מכנים (gut – של  מנהלים בכירים?

 
פרופ'  דניאל כהנמן מימין, ופרופ' גארי קליין משמאל




כהנמן: אמון-יתר (overconfidence)   הוא מקור נרחב לאשליות, שעיקרו נקבע על ידי האיכות והקוהרנטיות של 'הסיפור' שאתה 'תופר' לעצמך – ולא על ידי תקפות העניין עצמו. כאשר אנשים 'רוקחים' לעצמם (ולאחרים) סיפור פשוט וקוהרנטי, הם מאמינים בו – ללא קשר אם הוא מבוסס במציאות.
מתי אפוא ניתן לסמוך על האינטואיציה? כהנמן: רק כאשר היא מבוססת על מומחיות וניסיון רב בעבר, למשל אינטואיציה של רופאים מנתחים, אך לגבי אירועים ייחודיים כדאי להיזהר.

האם הניסיון האישי בתחום קובע? גארי קליין: עדיף ליזום סימולציה להצגת אלטרנטיבות, כולל אפשרות לכישלון.





 

כהנמן: בהחלטות אסטרטגיות אני מוטרד בעיקר מאמון-יתר, יש מרחב גדול של תחומים ואספקטים של הבעיה שאינך יכול לראות או לחזות, למשל כיצד יגיבו מתחריך.
האם לדעתכם תהליכי הבחירה של מנהלים מובילים מוטית לטובת 'לוקחי הסיכונים ברי המזל', ולא לטובת החכמים השקולים?
כהנמן: ללא ספק! הם גם הראשונים שיגידו "ידעתי מראש..." תהליך הבחירה של המובילים עובד לטובת אלו המפגינים ביטחון יתר, החלטיות וכ'.
קליין: מסכים, לרוב הציבור ג'והן וויין הוא סמל האמינות...
כהנמן: אכן יש גם ציפייה שמנהיג יפעל בהחלטיות ובמהירות.

טכנולוגיית premortem: גארי קליין: זוהי דרך ערמומית להפוך אנשים ל'מתנגדים', 'פרקליטי השטן', אם תרצו. כמו שלאחר ניתוח שהסתיים במוות עושים 'פוסט-מורטרם'. מדוע איננו יכולים לעשות זאת מראש, לדוגמה: לפני התחלת פרויקט, שעתידו בינתיים מעורפל, מתבקשים הנוכחים לרשום את כל 'הסיבות'  שבגללן הפרויקט נכשל לכאורה. אם זה נכנס כחלק של תרבות החברה – הרווחת. במקום נטייה טבעית שולטת להרמוניה אתה עשוי לגלות מכשולים בלתי צפויים.
כהנמן: בכנס דאבוס, כששיבחתי אמצעי זה, אמר לי אחד מראשי התאגידים הגדולים ביותר שרק בשביל זה היה לו כדאי לבוא, זהו אמצעי פשוט וזול שתועלתו רבה.

אבל כהנמן וקליין חלוקים בדבר תועלתן של 'נקודות בקרה להתקדמות הפרויקט' (checklists).קליין מתנגד להן בעיקר בפרויקטים מורכבים ומסובכים, כשדברים רבים לא ידועים מראש בביטחון. כהנמן איננו מסכים  לכך, לדעתו דווקא בסיטואציות בהן אין לך ודאות ברורה הן נחוצות. הבעיה היא, הוא מוסיף, שאנשים לא אוהבים מסמכי בקרה אלו.
Fragmenting problems…helps decorrelate errors of judgement. זאת ועוד, כדאי להתחיל דיון בכך שכל משתתף יכתוב בקצרה על דף נייר את מסקנותיו או הצעותיו שלו, כדי לשפר את איכות השיפוט ולסלק קונפורמיות.

הצעתי היא, אומר כנהמן, לנסות לדחות החלטות אינטואיטיביות עד כמה שאפשר, ולהשתיתן על ניסיון, עד כמה שזה אפשרי.

אינני אופטימי בנוגע ליכולת האנושית לעמוד מול ההטיות של עצמם. הדרך היחידה ללימוד כזה היא אולי דרך ביקורת על אחרים, או מה שאני מכנה "רכילות מחנכת", או למצוא דרך בה ניתן לדבר על שגיאות של אחרים באופן מעודן יותר...מנהיגי ארגונים רבים מעודדים זאת, לרוב לכאורה, בעצם כסוג של premorterm אותו הזכרנו קודם. בדרך כלל, מנהלים מהססים מאד לפעול לפי העצות שלנו, אומר כהנמן, משום שזה נתפס אצלם כערעור על מנהיגותם והחלטותיהם. עצה חשובה: לקצר ישיבות עבודה ולהעלות איכותן.

 מוסיף גארי קליין: מה שמדאיג אותי זו הנטייה בפגישות "לדחוק לשוליים" אנשים שאינם מסכימים אתך. זהו חוסר סבלנות להתייצב מול אתגר. עדיפה סקרנות לדעות האחר על בוז לעמדות לא מקובלות
.

2018


 

NKidma170 180

שליטה ובקרה ברשת

10 מיליארד דולר – רכש IT של וולמארט

לפי דו"ח של IDC רשת המרכולים הענקית רכשה מוצרי IT בהיקף של 10 מיליארד דולרים, ובכך היא במקום הראשון, כמע

כך תנהל משא ומתן

יורם בוטניק: לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המח

על פורטל הספקים של שירותי בריאות כללית

 גדי כהן, ראש חטיבת לוגיסטיקה, תשתיות ומערכות מידע שירותי בריאות כללית    מתוך מצגות הכנס ה-

מלגזות

הגדולות של השנה החולפת

יורם בוטניק   שלוש ספקיות המלגזות הגדולות בעולם אולי לא שינו את מקומן בראש הרשימה שמפרסם ג'וש בו

מצבר בטכנולוגיה מתקדמת

מפעלי דיימלר-בנץ בברמן, גרמניה, מהגדולים באירופה, בחרו בטכנולוגיית מצברים לכלי רכב ושינוע חדשה מ

בשרשרת האספקה

דירוג 10 יצרני מערכות ציוד שינוע הגדולות בשנה החולפת

הגדולות בהיקף מכירות של שנת 2014 הן: Daifuku -  יפן Schaefer - גרמניה Dematic – אטלנטה,ארה"ב Murata Macinery - יפן

הטכנולוגיות שיעצבו את עתיד ניהול שרשרת האספקה

ביג דאטה ואנליטקס: כוללות את המאמצים לאתר נתונים שאינם זמינים בדרך כלל, למזג אותם עם נתוניםקיימים,

7 עקרונות לניהול שרשרת האספקה

7 עקרונות לניהול שרשרת האספקה  בעקבות מאמרם הקלאסי של אנדרסן, בריט, ג'י פאבר, שהתפרסם במגזין Supply Ch

מרכזים לוגיסטיים

מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

 מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

"זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

"מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

מסימני הזמן:

 חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

מלאי ורכש

החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה ה

שגיאות נפוצות ותיקונן בניהול מלאי

 מומחה מראשי חברה המספקת תוכנות לניהול מלאי, מציין כמה שגיאות נפוצות שעושים המשתמשים – יצרנים ו

מונחי ניהול ותפעול מלאי

  מונחי ניהול ותפעול מלאי   ניתוח ABC"עיקרון פארטו" המיושם על קבוצת מוצרי מלאי להשגת בקרה וניהול מש

סיפורי פרוייקטים

טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

    טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות   

ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

 הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א