Get Adobe Flash player

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

למד מניסיון של אחרים

מאת: דוד דניאלי

סיגל ניהול לקוחות
 

failure130 אחוזי הכישלון בפרויקטים משולבי טכנולוגיה נעים בין 50-80%, וזה מצביע על המורכבות הרבה של שילוב אנשים, טכנולוגיה ותהליכים עסקיים. בתחום ניהול לקוחות זה מורכב עוד יותר כי ההצלחה נמדדת באיכות השרות ללקוח.
איך מודדים תוצאות פרויקט: מקובל לסווג הצלחה או כישלון של פרויקטים לפי זמן (סטייה מלוח הזמנים); היקף – הפונקציות והמודולים הדרושים באמת, לעתים זה מתגלה תוך כדי ביצוע; וחריגה מתקציב.
בשנים האחרונות נרכש ניסיון ופותחו מתודולוגיות כדי להעריך את משך הפרויקט, מידת מורכבותו, והתקציב הדרוש למימושו. קיימים מעל 4000 ספרים ואלפי מאמרים הדנים בנושא. אבל לאמיתו של דבר אין מתודולוגיה מנצחת ולא יכולה להיות כזאת, כי פרויקט הוא דבר חד-פעמי. אבל ראוי לבחון את הנושא מהיבט המיישמים (הטכנולוגים) המכירים את היישום מנקודת מבט של המוצר (מבחינתם זהו קו ייצור); והיבט שני שהוא הארגון עצמו בו מיושם הפרויקט (מבחינתו זה אכן חד-פעמי), ולרוב אין לו יכולות להתמודד עם זה.

גורמי כישלון אופייניים
upside_down המחקרים מראים שגורמי הכישלון דומים אך שונים במינונם. להלן עשרת הגורמים הדומיננטיים החוזרים ונשנים בכל המחקרים:

מטרות מעורפלות
, ללא פרמטרים ברי מדידה להצלחה או כישלון.

ציפיות לא מתואמות ולא מתממשות בכל רמות הארגון.

ניהול סיכונים – חוסר יכולת לזהות סיכונים מראש ולמנעם.

איפיון לקוי של הצורך העסקי.

שיתוף עובדים – לא תקין, עובדים שומעים על הפרויקט כבדרך אגב וכך גם מתייחסים אליו.

תקשורת – לקויה או  חוסר יחסי ציבור עם כפופים, מנמהלים קלגות ובעלי עניין, בסופו של דבר "ממסמסת" את הפרויקט.

  • ניהול השינוי – לקוי כלפי העובדים, שינוי יוצר התנגדות ויש לפעול בהתאם.
  • התחייבות ותמיכת ההנהלה – מקרינה על כל הסביבה.

  • טכנולוגיה לא מתאימה – מיושנת, או עתידית מתוחכמת מעל ומעבר לצורך אמיתי.
  • פוליטיקה פנימית – יש אינטרסים מנוגדים של בעלי עניין בפרויקט. מתברר שפעמים רבות רבים בארגון מודעים לגורמי הכישלון, יודעים שהוא יבוא, אך אינם עושים דבר.

    מנהל הפרויקט כאיש מפתח
    הצלחתו של פרויקט תלויה בשני פקטורים: מטרותיו מנקודת מבט של ההנהלה, והדרך להשיגן.
    מבחינת ההנהלה, המטרות יכולות להיות הורדת עלויות תפעול, שיפור ביצועים פיננסיים, וכדומה (או שילוב שלהן) אך חייבים להיות פרמטרים ברי מדידה להצלחה או כישלון של כל מטרה מוצהרת.
    הדבר הראשון שיש לעשות הוא לזהות את הסיכונים שעלולים להשיל את הפרויקט, להבין ת עוצמתם ולמצוא דרכים להתגבר עליהם. מרכיב קריטי נוסף הינו שיתוף העובדים בעבודת צוות. הם מכירים את העסק בצורה הטובה ביותר, מה ניתן לעשות ומה לא, הם מכירים את מגבלות השיטה הקיימת, את האילוצים, ולמעשה תוצאות הפרויקט נתונות בידיהם.
    למנהל הפרויקט תפקיד מכריע בכך: הוא חייב להבין את המשמעות מבחינת ההנהלה, והוא חייב 'לספק את הסחורה' דרך הפעלה של אנשים ומערכות פנים ארגוניות. הוא לא צריך להיות מומחה טכנולוגי וגם לא עסקי. תפקידו הו יותר של facililtator. בעל הבנה רוחבית יותר מאשר עומקית. הוא צריך לתרגם את האסטרטגיה לטקטיקה, לזהות סיכונים, להבטיח שמטרות הפרויקט ברורות,  ולטפל בכל אותם 'מוקשים' שמנינו קודם.
    לסיכום, איפיון צרכים והגדרת דרישות ממוקדות הם המרכיבים הדומיננטיים בסיבות לכישלון, ותוצאות הפרויקט תלויות במידה רבה במנהלו.

     (2006) 

    תשכ"ח -​ לשנה טובה


     

    NKidma170 180

    שליטה ובקרה ברשת

    כך תנהל משא ומתן

    יורם בוטניק: לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המח

    על פורטל הספקים של שירותי בריאות כללית

     גדי כהן, ראש חטיבת לוגיסטיקה, תשתיות ומערכות מידע שירותי בריאות כללית    מתוך מצגות הכנס ה-

    מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

     מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

    מלגזות

    שינויים מעטים בדירוג יצרני המלגזות העולמי

    על פי הדירוג האחרון של MMH ממשיכה טויוטה להוביל את טבלת מובילי הדירוג, עם הכנסות של 8.563 מיליארד דולר,

    יצרני המלגזות המובילים 2016-7

      1.      טויוטה  2.      KION 3.      מיצובישי-ניצ'יו 4.&

    בשרשרת האספקה

    תכנון בתנאי אי-ודאות

     איציק לוי,  מנכ"ל IGPS מומחה בהקמה, ניהול וקידום מערכי תפעול ושירות מצייד עסקים בכלים לקיום ההב

    רובוטים במרלו"ג?

            עורך DC Veocity מראיין מומחה רובוטיקה   שאלה: לנוכח תחזית של מכון מחקר ידוע בארה"ב ה

    קמעונות רב-ערוצית – רק מעטים מרוויחים

    בסקר נרחב (2016) בין 350 ראשי חברות ענק, גדולות וקטנות בתחום הקמעונאות, בארה"ב ובאירופה העלו 2 חברות

    מרכזים לוגיסטיים

    מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

     מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

    "זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

    "מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

    מסימני הזמן:

     חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

    מלאי ורכש

    אתגרי ניהול המלאי

    כלים וטכנולוגיה לתמיכה בקבלת החלטותתוכנות CPFR לתכנון משותף נמצאות עמנו כבר כעשרים שנה ובדרך כלל פו

    ניהול מלאי מתקדם

    מתוך סקירה מקיפה על ניהול מלאי מתקדם מאת שני מחברים: Norm Saenz, Don Both הם משתתפים קבועים במגזין Logistics Manageme

    מדוע המלאים לא יורדים?

    מדוע המלאים לא יורדים? בעקבות Manufacturing Engineering ספטמבר 2006 ריצ'רד ג'. שונברגרהמסלול שעובר המוצר בין מפע

    סיפורי פרוייקטים

    טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

        טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה

    פרויקט מחשוב רצפת הייצור בפלסן סאסא

    הרצל בן ציון מנכ"ל משותף בפסגה ומנחה הפרויקט   פלסן סאסא היא חברה ישראלית המתמחה בתכנון ואספקת

    על אופן קבלת החלטות

     בתנאי אי ודאות כאשר מציגים חלופה נוספת ההחלטות משתפרות באופן דרמטי   קטעים מראיון של ע