Get Adobe Flash player

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

למד מניסיון של אחרים

מאת: דוד דניאלי

סיגל ניהול לקוחות
 

failure130 אחוזי הכישלון בפרויקטים משולבי טכנולוגיה נעים בין 50-80%, וזה מצביע על המורכבות הרבה של שילוב אנשים, טכנולוגיה ותהליכים עסקיים. בתחום ניהול לקוחות זה מורכב עוד יותר כי ההצלחה נמדדת באיכות השרות ללקוח.
איך מודדים תוצאות פרויקט: מקובל לסווג הצלחה או כישלון של פרויקטים לפי זמן (סטייה מלוח הזמנים); היקף – הפונקציות והמודולים הדרושים באמת, לעתים זה מתגלה תוך כדי ביצוע; וחריגה מתקציב.
בשנים האחרונות נרכש ניסיון ופותחו מתודולוגיות כדי להעריך את משך הפרויקט, מידת מורכבותו, והתקציב הדרוש למימושו. קיימים מעל 4000 ספרים ואלפי מאמרים הדנים בנושא. אבל לאמיתו של דבר אין מתודולוגיה מנצחת ולא יכולה להיות כזאת, כי פרויקט הוא דבר חד-פעמי. אבל ראוי לבחון את הנושא מהיבט המיישמים (הטכנולוגים) המכירים את היישום מנקודת מבט של המוצר (מבחינתם זהו קו ייצור); והיבט שני שהוא הארגון עצמו בו מיושם הפרויקט (מבחינתו זה אכן חד-פעמי), ולרוב אין לו יכולות להתמודד עם זה.

גורמי כישלון אופייניים
upside_down המחקרים מראים שגורמי הכישלון דומים אך שונים במינונם. להלן עשרת הגורמים הדומיננטיים החוזרים ונשנים בכל המחקרים:

מטרות מעורפלות
, ללא פרמטרים ברי מדידה להצלחה או כישלון.

ציפיות לא מתואמות ולא מתממשות בכל רמות הארגון.

ניהול סיכונים – חוסר יכולת לזהות סיכונים מראש ולמנעם.

איפיון לקוי של הצורך העסקי.

שיתוף עובדים – לא תקין, עובדים שומעים על הפרויקט כבדרך אגב וכך גם מתייחסים אליו.

תקשורת – לקויה או  חוסר יחסי ציבור עם כפופים, מנמהלים קלגות ובעלי עניין, בסופו של דבר "ממסמסת" את הפרויקט.

  • ניהול השינוי – לקוי כלפי העובדים, שינוי יוצר התנגדות ויש לפעול בהתאם.
  • התחייבות ותמיכת ההנהלה – מקרינה על כל הסביבה.

  • טכנולוגיה לא מתאימה – מיושנת, או עתידית מתוחכמת מעל ומעבר לצורך אמיתי.
  • פוליטיקה פנימית – יש אינטרסים מנוגדים של בעלי עניין בפרויקט. מתברר שפעמים רבות רבים בארגון מודעים לגורמי הכישלון, יודעים שהוא יבוא, אך אינם עושים דבר.

    מנהל הפרויקט כאיש מפתח
    הצלחתו של פרויקט תלויה בשני פקטורים: מטרותיו מנקודת מבט של ההנהלה, והדרך להשיגן.
    מבחינת ההנהלה, המטרות יכולות להיות הורדת עלויות תפעול, שיפור ביצועים פיננסיים, וכדומה (או שילוב שלהן) אך חייבים להיות פרמטרים ברי מדידה להצלחה או כישלון של כל מטרה מוצהרת.
    הדבר הראשון שיש לעשות הוא לזהות את הסיכונים שעלולים להשיל את הפרויקט, להבין ת עוצמתם ולמצוא דרכים להתגבר עליהם. מרכיב קריטי נוסף הינו שיתוף העובדים בעבודת צוות. הם מכירים את העסק בצורה הטובה ביותר, מה ניתן לעשות ומה לא, הם מכירים את מגבלות השיטה הקיימת, את האילוצים, ולמעשה תוצאות הפרויקט נתונות בידיהם.
    למנהל הפרויקט תפקיד מכריע בכך: הוא חייב להבין את המשמעות מבחינת ההנהלה, והוא חייב 'לספק את הסחורה' דרך הפעלה של אנשים ומערכות פנים ארגוניות. הוא לא צריך להיות מומחה טכנולוגי וגם לא עסקי. תפקידו הו יותר של facililtator. בעל הבנה רוחבית יותר מאשר עומקית. הוא צריך לתרגם את האסטרטגיה לטקטיקה, לזהות סיכונים, להבטיח שמטרות הפרויקט ברורות,  ולטפל בכל אותם 'מוקשים' שמנינו קודם.
    לסיכום, איפיון צרכים והגדרת דרישות ממוקדות הם המרכיבים הדומיננטיים בסיבות לכישלון, ותוצאות הפרויקט תלויות במידה רבה במנהלו.

     (2006) 

    2018


     

    NKidma170 180

    שליטה ובקרה ברשת

    מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

     מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

    תקציבי מערכות מידע הם תעלומה עבור מנהלי הארגון

         אריה עמית, יועץ אסטרטגי בכיר ל-IT ואמיר פייגנבוים מנמ"ר מכללה אקדמית תל אביב    מת

    עדכונים בתחום תגי RFID

       עם תפוצה גוברת של סורקי RFID ידניים נוצרת בעיה: איך תדע שהקורא אכן קורא את התג שאליו התכוונת? ה

    מלגזות

    מחלקות מלגזות תעשייתיות

    ​​מחלקות מלגזות ​(classes)  

    ושוב לנושא המצברים

    בעקבות כתבה של מליסה בארנט Forklift Action, Feb. 2018 יורם בוטניק נציג להלן כמה נקודות מעניינות מסקירתה ש

    עם סיכום השנה החולפת ברישום מלגזות

    בסיכום השנתי של 2017 של רישום מלגזות חדשות בישראל (בטבלה משמאל) נרשמת עלייה מתונה לעומת שנה קודם. עליו

    בשרשרת האספקה

    ניהול עלויות הובלה – בעולם ובישראל

    מאת: שוקו פיק   מהן המגמות בניהול עלויות ההובלה בחלק אחר של העולם, אשר ארצנוהקטנטונת מהווה כחצי

    תופעת "שוט השור"

    תופעת "שוט השור" יעקב אמיר אמיר יועצי תעשיה אחת מעובדות היסוד בעולם העסקי הוא שעסקים מתנהלים על בס

    אותות אזהרה לשרשרת האספקה

       1. יש לך מטרות או משימות אבל לא אסטרטגיה ברורה: אתה רוצה לשפר מדדי ביצוע מסוימים אבל חסרה לך א

    מרכזים לוגיסטיים

    מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

     מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

    "זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

    "מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

    הלוגיסטיקה השיתופית של WeLog בפריץ

    בחברת פריץ פיתחו פתרון חדש וייחודי הכולל ניהול כל שרשרת האספקה והאחסון הלוגיסטי במיוחד עבור לק

    מלאי ורכש

    אותות אזהרה לחברת החשמל

      על אחסון ואגירת חשמל במצברים יורם בוטניק בעקבות עבודת מחקר של חברת מק'נזי בנושא, יוני 2017 לד

    מדוע המלאים לא יורדים?

    מדוע המלאים לא יורדים? בעקבות Manufacturing Engineering ספטמבר 2006 ריצ'רד ג'. שונברגרהמסלול שעובר המוצר בין מפע

    תורת המשחקים במכרזים מקוונים

      רו"ח ליאור אגאי, 2014 האונ' העברית, ירושלים  שרשרת האספקה   מכרז מקוון מתנהל בזמן אמת באמצע

    סיפורי פרוייקטים

    טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

        טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה

    על אופן קבלת החלטות

     בתנאי אי ודאות כאשר מציגים חלופה נוספת ההחלטות משתפרות באופן דרמטי   קטעים מראיון של ע

    ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

     הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א