Get Adobe Flash player

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

למד מניסיון של אחרים

מאת: דוד דניאלי

סיגל ניהול לקוחות
 

failure130 אחוזי הכישלון בפרויקטים משולבי טכנולוגיה נעים בין 50-80%, וזה מצביע על המורכבות הרבה של שילוב אנשים, טכנולוגיה ותהליכים עסקיים. בתחום ניהול לקוחות זה מורכב עוד יותר כי ההצלחה נמדדת באיכות השרות ללקוח.
איך מודדים תוצאות פרויקט: מקובל לסווג הצלחה או כישלון של פרויקטים לפי זמן (סטייה מלוח הזמנים); היקף – הפונקציות והמודולים הדרושים באמת, לעתים זה מתגלה תוך כדי ביצוע; וחריגה מתקציב.
בשנים האחרונות נרכש ניסיון ופותחו מתודולוגיות כדי להעריך את משך הפרויקט, מידת מורכבותו, והתקציב הדרוש למימושו. קיימים מעל 4000 ספרים ואלפי מאמרים הדנים בנושא. אבל לאמיתו של דבר אין מתודולוגיה מנצחת ולא יכולה להיות כזאת, כי פרויקט הוא דבר חד-פעמי. אבל ראוי לבחון את הנושא מהיבט המיישמים (הטכנולוגים) המכירים את היישום מנקודת מבט של המוצר (מבחינתם זהו קו ייצור); והיבט שני שהוא הארגון עצמו בו מיושם הפרויקט (מבחינתו זה אכן חד-פעמי), ולרוב אין לו יכולות להתמודד עם זה.

גורמי כישלון אופייניים
upside_down המחקרים מראים שגורמי הכישלון דומים אך שונים במינונם. להלן עשרת הגורמים הדומיננטיים החוזרים ונשנים בכל המחקרים:

מטרות מעורפלות
, ללא פרמטרים ברי מדידה להצלחה או כישלון.

ציפיות לא מתואמות ולא מתממשות בכל רמות הארגון.

ניהול סיכונים – חוסר יכולת לזהות סיכונים מראש ולמנעם.

איפיון לקוי של הצורך העסקי.

שיתוף עובדים – לא תקין, עובדים שומעים על הפרויקט כבדרך אגב וכך גם מתייחסים אליו.

תקשורת – לקויה או  חוסר יחסי ציבור עם כפופים, מנמהלים קלגות ובעלי עניין, בסופו של דבר "ממסמסת" את הפרויקט.

  • ניהול השינוי – לקוי כלפי העובדים, שינוי יוצר התנגדות ויש לפעול בהתאם.
  • התחייבות ותמיכת ההנהלה – מקרינה על כל הסביבה.

  • טכנולוגיה לא מתאימה – מיושנת, או עתידית מתוחכמת מעל ומעבר לצורך אמיתי.
  • פוליטיקה פנימית – יש אינטרסים מנוגדים של בעלי עניין בפרויקט. מתברר שפעמים רבות רבים בארגון מודעים לגורמי הכישלון, יודעים שהוא יבוא, אך אינם עושים דבר.

    מנהל הפרויקט כאיש מפתח
    הצלחתו של פרויקט תלויה בשני פקטורים: מטרותיו מנקודת מבט של ההנהלה, והדרך להשיגן.
    מבחינת ההנהלה, המטרות יכולות להיות הורדת עלויות תפעול, שיפור ביצועים פיננסיים, וכדומה (או שילוב שלהן) אך חייבים להיות פרמטרים ברי מדידה להצלחה או כישלון של כל מטרה מוצהרת.
    הדבר הראשון שיש לעשות הוא לזהות את הסיכונים שעלולים להשיל את הפרויקט, להבין ת עוצמתם ולמצוא דרכים להתגבר עליהם. מרכיב קריטי נוסף הינו שיתוף העובדים בעבודת צוות. הם מכירים את העסק בצורה הטובה ביותר, מה ניתן לעשות ומה לא, הם מכירים את מגבלות השיטה הקיימת, את האילוצים, ולמעשה תוצאות הפרויקט נתונות בידיהם.
    למנהל הפרויקט תפקיד מכריע בכך: הוא חייב להבין את המשמעות מבחינת ההנהלה, והוא חייב 'לספק את הסחורה' דרך הפעלה של אנשים ומערכות פנים ארגוניות. הוא לא צריך להיות מומחה טכנולוגי וגם לא עסקי. תפקידו הו יותר של facililtator. בעל הבנה רוחבית יותר מאשר עומקית. הוא צריך לתרגם את האסטרטגיה לטקטיקה, לזהות סיכונים, להבטיח שמטרות הפרויקט ברורות,  ולטפל בכל אותם 'מוקשים' שמנינו קודם.
    לסיכום, איפיון צרכים והגדרת דרישות ממוקדות הם המרכיבים הדומיננטיים בסיבות לכישלון, ותוצאות הפרויקט תלויות במידה רבה במנהלו.

     (2006) 

    2018


     

    NKidma170 180

    שליטה ובקרה ברשת

    מסורק הלייזר לסורק תמונה

     סורק הלייזר הוצג לשוק בשנות ה-80 ושלט בו עד לאחרונה. כעת עולה חלקו של סורק התמונה (imager scanner) שבעצם מ

    טכנולוגיות מידע בשרשרת האספקה

    מתוך אתר http://erp.org.il     במפגש שנערך ב-24.3.15 במסגרת מפגשי "שולחן עגול" של מועדון המנמ"רים מיסודן ש

    כך תנהל משא ומתן

    יורם בוטניק: לא כל בני האדם הם שקרנים כמובן אך לעתים הם נכנעים לכך, בייחוד כשזה עוזר למטרותיהם, המח

    מלגזות

    הגדולות של השנה החולפת

    יורם בוטניק   שלוש ספקיות המלגזות הגדולות בעולם אולי לא שינו את מקומן בראש הרשימה שמפרסם ג'וש בו

    מצבר בטכנולוגיה מתקדמת

    מפעלי דיימלר-בנץ בברמן, גרמניה, מהגדולים באירופה, בחרו בטכנולוגיית מצברים לכלי רכב ושינוע חדשה מ

    בשרשרת האספקה

    בעולם הקמעונאות – אתגרי דור ה-Z

    הפדרציה הלאומית לסחר קמעונאי בארה"ב מפרסמת 10 תחזיות לצפוי לנו בתחום זה בשנה הקרובה:   1. יות

    דירוג 10 יצרני מערכות ציוד שינוע הגדולות בשנה החולפת

    הגדולות בהיקף מכירות של שנת 2014 הן: Daifuku -  יפן Schaefer - גרמניה Dematic – אטלנטה,ארה"ב Murata Macinery - יפן

    הביאו כסף אבל נכשלו בתפעול

    יורם בוטניק בוועידה ה-6 לרכש, לוגיסטיקה ושרשרת האספקה של "מידע כנסים" בכפר המכביה השתתפו רביםשהאזינ

    מרכזים לוגיסטיים

    מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

     מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

    "זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

    "מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

    מסימני הזמן:

     חברת צ'יטה משלוחים פועלת בתחום השילוח  לבתים פרטים ולעסקים מציעה שירות שליחויות לקבלת חבילו

    מלאי ורכש

    10 כללים לרכש נכון

    מחלקות הרכש הולכות ותופסות מקום מרכזי במבנה הארגוני המתקדם. ההבנה שרכש נבון ויעיל יכולה לשפר דרמטי

    החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

    במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה ה

    תורת המשחקים במכרזים מקוונים

      רו"ח ליאור אגאי, 2014 האונ' העברית, ירושלים  שרשרת האספקה   מכרז מקוון מתנהל בזמן אמת באמצע

    סיפורי פרוייקטים

    ניהול מלאי על ידי ספק – הפתרון של HP Indigo

     הפורום הישראלי לניהול שרשרת האספקה בשיתוף מפעלי ההרכבה והדיו הדיגיטלי של HP אינדיגו בקריית גת א

    טסלה מוטורס בחרה בנבאדה

        טסלה תקים במדינת נבאדהשבארה"ב את מפעל המצברים הגדול בעולם (Gigafactory) להנעת רכביה החשמליים. ה

    כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

    כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה למד מניסיון של אחרים מאת: דוד דניאלי סיגל ניהול לקוחות