Get Adobe Flash player

סיפורי פרויקטים

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

כשלונות בפרויקטים משולבי טכנולוגיה

למד מניסיון של אחרים

מאת: דוד דניאלי

סיגל ניהול לקוחות
 

failure130 אחוזי הכישלון בפרויקטים משולבי טכנולוגיה נעים בין 50-80%, וזה מצביע על המורכבות הרבה של שילוב אנשים, טכנולוגיה ותהליכים עסקיים. בתחום ניהול לקוחות זה מורכב עוד יותר כי ההצלחה נמדדת באיכות השרות ללקוח.
איך מודדים תוצאות פרויקט: מקובל לסווג הצלחה או כישלון של פרויקטים לפי זמן (סטייה מלוח הזמנים); היקף – הפונקציות והמודולים הדרושים באמת, לעתים זה מתגלה תוך כדי ביצוע; וחריגה מתקציב.
בשנים האחרונות נרכש ניסיון ופותחו מתודולוגיות כדי להעריך את משך הפרויקט, מידת מורכבותו, והתקציב הדרוש למימושו. קיימים מעל 4000 ספרים ואלפי מאמרים הדנים בנושא. אבל לאמיתו של דבר אין מתודולוגיה מנצחת ולא יכולה להיות כזאת, כי פרויקט הוא דבר חד-פעמי. אבל ראוי לבחון את הנושא מהיבט המיישמים (הטכנולוגים) המכירים את היישום מנקודת מבט של המוצר (מבחינתם זהו קו ייצור); והיבט שני שהוא הארגון עצמו בו מיושם הפרויקט (מבחינתו זה אכן חד-פעמי), ולרוב אין לו יכולות להתמודד עם זה.

גורמי כישלון אופייניים
upside_down המחקרים מראים שגורמי הכישלון דומים אך שונים במינונם. להלן עשרת הגורמים הדומיננטיים החוזרים ונשנים בכל המחקרים:

מטרות מעורפלות
, ללא פרמטרים ברי מדידה להצלחה או כישלון.

ציפיות לא מתואמות ולא מתממשות בכל רמות הארגון.

ניהול סיכונים – חוסר יכולת לזהות סיכונים מראש ולמנעם.

איפיון לקוי של הצורך העסקי.

שיתוף עובדים – לא תקין, עובדים שומעים על הפרויקט כבדרך אגב וכך גם מתייחסים אליו.

תקשורת – לקויה או  חוסר יחסי ציבור עם כפופים, מנמהלים קלגות ובעלי עניין, בסופו של דבר "ממסמסת" את הפרויקט.

  • ניהול השינוי – לקוי כלפי העובדים, שינוי יוצר התנגדות ויש לפעול בהתאם.
  • התחייבות ותמיכת ההנהלה – מקרינה על כל הסביבה.

  • טכנולוגיה לא מתאימה – מיושנת, או עתידית מתוחכמת מעל ומעבר לצורך אמיתי.
  • פוליטיקה פנימית – יש אינטרסים מנוגדים של בעלי עניין בפרויקט. מתברר שפעמים רבות רבים בארגון מודעים לגורמי הכישלון, יודעים שהוא יבוא, אך אינם עושים דבר.

    מנהל הפרויקט כאיש מפתח
    הצלחתו של פרויקט תלויה בשני פקטורים: מטרותיו מנקודת מבט של ההנהלה, והדרך להשיגן.
    מבחינת ההנהלה, המטרות יכולות להיות הורדת עלויות תפעול, שיפור ביצועים פיננסיים, וכדומה (או שילוב שלהן) אך חייבים להיות פרמטרים ברי מדידה להצלחה או כישלון של כל מטרה מוצהרת.
    הדבר הראשון שיש לעשות הוא לזהות את הסיכונים שעלולים להשיל את הפרויקט, להבין ת עוצמתם ולמצוא דרכים להתגבר עליהם. מרכיב קריטי נוסף הינו שיתוף העובדים בעבודת צוות. הם מכירים את העסק בצורה הטובה ביותר, מה ניתן לעשות ומה לא, הם מכירים את מגבלות השיטה הקיימת, את האילוצים, ולמעשה תוצאות הפרויקט נתונות בידיהם.
    למנהל הפרויקט תפקיד מכריע בכך: הוא חייב להבין את המשמעות מבחינת ההנהלה, והוא חייב 'לספק את הסחורה' דרך הפעלה של אנשים ומערכות פנים ארגוניות. הוא לא צריך להיות מומחה טכנולוגי וגם לא עסקי. תפקידו הו יותר של facililtator. בעל הבנה רוחבית יותר מאשר עומקית. הוא צריך לתרגם את האסטרטגיה לטקטיקה, לזהות סיכונים, להבטיח שמטרות הפרויקט ברורות,  ולטפל בכל אותם 'מוקשים' שמנינו קודם.
    לסיכום, איפיון צרכים והגדרת דרישות ממוקדות הם המרכיבים הדומיננטיים בסיבות לכישלון, ותוצאות הפרויקט תלויות במידה רבה במנהלו.

     (2006) 



     

    NKidma170 180

    שליטה ובקרה ברשת

    מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

     מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

    עומס-יתר של מידע

    חברות המשלבות כמה יזמות שיפור במקביל עלולות לגרום לעומס-יתר של מידע על עובדיהן. במקרים לא מועטים, ה

    ענן על ראשינו, הרוח איתן

         סגן-נשיא חברת המחקר גארטנר C.D.Klappich חוזה כי בשנים הקרובות נראה שתי מגמות בולטות על ניהול

    מלגזות

    מלגזה 'חסכונית' חדשה בקלמאר

    אפשר לומר ש"הענקים" מנסים להיכנס לשוק של "הגדולים" קלמאר השוודית, הידועה כספקית מלגזות ענ

    מנועי חשמל מתקדמים למלגזות בהייסטר

    הדגם החשמלי   החברה החלה בבדיקת קו חדש של מנועי חשמל מתקדמים המיועדים למלגזות-ענק הפועלות בדר

    פרסי העיצוב של IFOY למלגזות מחסן

    על דעת שופטי תחרות IFOI לבחירת מלגזת השנה בקטגוריית המרלו"גים נבחרה iGo neo  של STILL, המסוגלת לעקוב

    בשרשרת האספקה

    תכנון בתנאי אי-ודאות

     איציק לוי,  מנכ"ל IGPS מומחה בהקמה, ניהול וקידום מערכי תפעול ושירות מצייד עסקים בכלים לקיום ההב

    רשימת התירוצים

    יום עיון שנערך בכפר המכביה ע"י ארגון ERP ישראל בהובלת היו"ר שמואל מרדלר וחברת Sales and Delivery הציג ר

    קמעונות רב-ערוצית – רק מעטים מרוויחים

    בסקר נרחב (2016) בין 350 ראשי חברות ענק, גדולות וקטנות בתחום הקמעונאות, בארה"ב ובאירופה העלו 2 חברות

    מרכזים לוגיסטיים

    מתי הגיע הזמן להחליף מערכת ERP?

     מאת: שמעון כהן      מתוך גיליון "סטטוס" מאי, 2015     מומחים טוענים כי הזמן הטוב ביותר

    "זנב השור" בשרשרת האספקה, מה אפשר לעשות?

    "מלאי זמין לשירות" היא סיסמת הפלא העדכנית   יורם בוטניק ידועה לכול התופעה של פריטים

    סיור מקצועי ב"ליימן שליסל"

     ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל וחברת "ליימן שליסל בע"מ" קיימו סיור מקצועי במרכז הלו

    מלאי ורכש

    החלטות אסטרטגיות בתפעול ולוגיסטיקה

    במדור 'מלאי ורכש' באתר זה תוכלו למצוא את סקירתו של יעקב גולדמן משנת 2011 על מהפך הרכש והישגיו בתעשיה ה

    מלאי של תירוצים

      מלאי של תירוציםיובל הוד, אקסנצ'ר     מלאי הוא דבר שקשה לחיות איתו ו/או בלעדיו. וקשה למצו

    ומהו היחס אצלך בעסק?

      לשכת המסחר של ארה"ב מפרסמת כי השנה, היחס בין מלאי למכירות של הפירמות עומד על 1.41 וזה נחשב חריג,

    סיפורי פרוייקטים

    החלטות אסטרטגיות – מתי ניתן לסמוך על תחושותיך הפנימיות?

      יורם בוטניק:    אנו מביאים בפני הגולשים קטעים מראיון מעניין מאין כמוהו של מערכת הרב

    כימדע הטמיעה מערכת ברקוד בשיתוף אבוט אינפורמטיקס

      כימדע כימיקלים עדינים הטמיעהבשיתוף אבוט אינפורמטיקס מערכת ברקוד נוספת במפעלה בתהליך הייצור,

    המימן מגיע למשאיות הענק

    חברת "ניקולה" Nicola Motor Company)) מנסה לעשות למשאיות ענק מה ש"טסלה" עושה למכונית הפרטית מדובר